Skaper MSC mer bærekraftige fiskerier?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/28524Date
2022-09-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Sørnes, Marte ByeAbstract
I løpet av 2021 mistet Norge bærekraftsertifiseringen MSC for hyse og torsk fanget innenfor 12 nautiske mil. Temaet for oppgaven er å se på hvilke effekter dette bortfallet har hatt for alle ledd i verdikjeden fra fisker til eksportør. Det ble tatt utgangspunkt i følgende problemstilling:
«Hva er konsekvensene av bortfall av MSC-sertifikat for torsk fisket innenfor 12 nautiske mil?»
Ut i fra problemstillingen ble det deretter utformet tre forskningsspørsmål som baserer seg på prispremier, påvirkning og logistikkutfordringer. For å kunne svare på forskningsspørsmålene og problemstillingen ble det tatt utgangspunkt i et teoretisk rammeverk med fokus på bærekraft, miljøsertifisering og prispremier. Det ble deretter gjennomført semistrukturerte dybdeintervjuer med til sammen ni informanter innenfor de tre kategoriene fisker, fiskekjøper og fiskeeksportør.
Funnene i denne studien slår fast at bortfallet har fått konsekvenser, spesielt for fiskekjøper og fiskeeksportør. Priser og logistikkutfordringer er noen av de største konsekvensene de har opplevd.
MSC sin målsetning er å bidra til mer bærekraftige fiskerier, og ifølge deres theory of change så er det viktig at fiskeren tjener på å ha sertifisering fordi det er der endringen skjer. Resultatene av studien viser at fisker ikke får noen prispremie for sertifisert fisk, men at de andre leddene i verdikjeden fortsatt ønsker MSC fordi det er med på å sikre markedsadgang. Spørsmålet blir da om MSC lykkes med sin målsetning om å bidra til mer bærekraftige fiskerier?
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item: