Kystnatur og livskvalitet: En empirisk studie med vekt på hvordan avisoverskrifter om oljeutvinning påvirker opplevelsen av naturbilder fra Lofoten
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/29100Date
2018-05-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Rui, MiraAbstract
Vi undersøkte om mediers fremstilling av debatten rundt oljeutvinning kan påvirke følelsesmessige opplevelse av lofotnatur. I en eksperimentell del av studien ble en randomisert halvdel av deltakerne presentert for avisoverskrifter som var positive til oljeutvinning i Lofoten. Den andre halvparten ble presentert for overskrifter som var negative. Deltakerne rapportere enighet eller uenighet med holdningen som ble uttrykt i overskriftene. Så ble alle presentert for de samme tre bildene med motiver fra kystlandskaper i Lofoten. Deltakerne anga hvor mye positive og negative følelser de opplevde mens de så på bildene. En flernivåanalyse viste ingen signifikant hovedeffekt på mellom-deltakernivå for manipulasjon av overskrifter på opplevelsen av bildene. Det var imidlertid en signifikant interaksjonseffekt på innen-gruppe nivå. Den viste at den eksperimentelle manipulasjonen hadde ulik virkning på de forskjellige bildene. På mellom-deltakernivå var det også en hovedeffekt av holdninger på de positive opplevelser av lofotnaturen: deltakere som var mot oljeutvinning rapporterte at naturbildene ga dem mer positive opplevelser. Det var ingen eksperimentelle funn for de negative følelsene. I en ikke-eksperimentell del av studien ble det funnet en positiv sammenheng mellom livstilfredshet og positive bildeopplevelsene. Den eneste unike effekten som var signifikant i modellen for negative emosjoner, var forholdet mellom suksessorientert materialisme og negative opplevelser. Våre funn samsvarer til en viss grad med tidligere forskning som viser svake, men signifikante sammenhenger mellom natur og positive emosjoner. Mulige forklaringer av disse funnene drøftes.
Stikkord: materialisme, mvs, livstilfredshet, subjective wellbeing, positive og negative følelser, emosjoner, natur, mediepåvirkning, blue spaces, Lofoten.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2018 The Author(s)
The following license file are associated with this item: