Hvordan kan profesjonelle læringsfellesskap basert på Lesson Study og Building Thinking Classrooms in Mathematics bidra til å forbedre undervisningskvaliteten i norskundervisningen i grunnskolen?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/30357Dato
2023-05-15Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Ingebrigtsen, KetilSammendrag
Denne masteroppgaven har som formål å undersøke problemstillingen:
Hvordan kan profesjonelle læringsfellesskap basert på Lesson Study og Building Thinking
Classrooms in Mathematics bidra til å forbedre undervisningskvaliteten i
norskundervisningen i grunnskolen?
Å kunne kalle seg en profesjonell yrkesutøver stiller visse krav. I denne masteroppgaven
undersøker jeg hvordan en lærerstudent og to profesjonelle norsklærere kan jobbe sammen i
et profesjonelt læringsfelleskap, ved å følge metoden «Lesson Study» for å implementere
metoden «Building thinking classrooms in mathemathics» i norskundervisningen.
Forskningsgruppa hadde reflekterende samtaler basert på teori, før vi gikk i gang med
forskningsprosessen. I forskningsprosessen loggførte vi observasjoner i klasserommet og logg
fra reflekterende samtaler i forbindelse med planlegging og gjennomføring av undervisning.
Funnene fra forskningsperioden konkluderer med at Lesson Study kan bidra til å utvikle
undervisningskvaliteten i norskfaget. Funnene tyder også på at deler av BTCM-metoden kan
overføres til norskfaget, men grunnlaget er ikke godt nok for en fullstendig konklusjon
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: