"Utforskning på 1. trinn handler mer om å etablere en kultur for utforskning, enn den faktiske utforskningen"
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/30369Date
2023-05-12Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Abstract
Gjennom dette masterprosjektet har vi undersøkt hva det vil si å jobbe utforskende i matematikkundervisningen på 1. trinn. Utforskende matematikkundervisning har de siste årene vært aktuelt innenfor forskning i matematikkdidaktikk og har fått større plass i utdanningspolitikk og i læreplaner (Artigue & Maaß, 2013, s. 797). Ved revidering av ny læreplan, var en av de største endringene at det nå er implementert kjerneelementer i de ulike fagene. Et av kjerneelementene er utforskning og problemløsning (Kunnskapsdepartementet, 2019). I tillegg blir også verbet å utforske nevnt hyppig i kompetansemålene i LK20. Maaß og Reitz-Koncebovski (2013, s. 10) beskriver utfordringer med å endre undervisningen fra den mer tradisjonelle til utforskende. Både elever og læreren må venne seg til en ny måte å lære på og å undervise på, som kan by på utfordringer i starten.
Masteroppgaven tar utgangspunkt i følgende problemstilling: Hva vil det si å jobbe utforskende i matematikkundervisningen på 1. trinn?
For å besvare problemstillingen har vi utført en kvalitativ studie. Vi har gjennomført observasjoner av tre utforskende undervisningsøkter i en 1. klasse. Undervisningsøktene har vi har planlagt sammen med læreren, vi har intervjuet læreren på trinnet og vi har gjennomført oppgavebaserte intervju med utvalgte elever. Dette har gitt oss et innblikk i hvordan utforskende matematikkundervisning kan se ut i 1. klasse. Gjennom forskningen vår har vi kommet frem til tre funn som kan være avgjørende for å kunne gjennomføre utforskende matematikkundervisning på 1. trinn. De tre funnene er å etablere en læringskultur for utforskning, lærerens planlegging og grep under gjennomføringen av utforskende matematikkundervisning og at elevene responderer ulikt på undervisningen avhengig av oppgavetypen. Lærerens rolle ble sentral for å kunne etablere utforskning som undervisningspraksis.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: