ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for samfunnsvitenskap
  • Mastergradsoppgaver samfunnsvitenskap
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for samfunnsvitenskap
  • Mastergradsoppgaver samfunnsvitenskap
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Spis eller bli spist": En sosiologisk analyse av hvorfor mobbere mobber

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/37346
Thumbnail
Åpne
no.uit:wiseflow:7269167:64443380.pdf (1.368Mb)
(PDF)
Dato
2025
Type
Master thesis

Forfatter
Mjølnerød, Live
Sammendrag
Jeg har i denne masteroppgaven studert hvorfor mobbere mobber, og hva som ligger til grunn for dette valget. Mobbing er et utbredt problem i den norske skolen, og forekomsten har de siste tre årene vært betydelig høyere. Foreliggende forskning fokuserer mye på mobbeofrene, og hvordan mobbingen påvirker dem. Min oppgave skiller seg ut ved å sette mobberne i fokus, for kunne forstå valget om å mobbe fra deres perspektiv. På bakgrunn av dette har jeg formulert følgende problemstilling: Hvorfor mobber mobbere? For å kunne svare på denne problemstillingen formulerte jeg to forskningsspørsmål: Hva kjennetegner skolegården som sosial struktur? og På hvilken måte kan skolegården som sosial struktur motivere til mobbing? For å svare på dette har jeg gjennomført kvalitative intervjuer med åtte tidligere mobbere. For å analysere det empiriske datamaterialet har jeg brukt en stegvis-deduktiv induktiv tilnærming. Dette har gitt meg et innblikk i mobbernes oppfatning av skolegårdens sosiale struktur og deres motivasjon bak valget om å mobbe. Det teoretiske rammeverket bestående av Bourdieu sine begreper om sosiale felt og feltspesifikk kapital, sammen med spillteori og fangens dilemma, har lagt grunnlaget for å lage en modell som kan gjøre det lettere å forstå hvorfor mobbere mobber. Oppgavens funn baserer seg på denne modellen som utforsker temaet på et strukturnivå, som gjør det mulig å se hvilken situasjon aktørene er i. Hovedfunnet trekker frem hvordan skolegården som sosial struktur består av et hierarki, hvor det oppstår et press om å ha sosial status og tilhørighet. Her kan mobbing brukes som et middel for å sikre eller bedre egen posisjon i det sosiale hierarkiet.
 
 
 
Forlag
UiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Mastergradsoppgaver samfunnsvitenskap [218]

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring