"Spis eller bli spist": En sosiologisk analyse av hvorfor mobbere mobber
Author
Mjølnerød, LiveAbstract
Jeg har i denne masteroppgaven studert hvorfor mobbere mobber, og hva som ligger til grunn for dette valget. Mobbing er et utbredt problem i den norske skolen, og forekomsten har de siste tre årene vært betydelig høyere. Foreliggende forskning fokuserer mye på mobbeofrene, og hvordan mobbingen påvirker dem. Min oppgave skiller seg ut ved å sette mobberne i fokus, for kunne forstå valget om å mobbe fra deres perspektiv. På bakgrunn av dette har jeg formulert følgende problemstilling: Hvorfor mobber mobbere? For å kunne svare på denne problemstillingen formulerte jeg to forskningsspørsmål: Hva kjennetegner skolegården som sosial struktur? og På hvilken måte kan skolegården som sosial struktur motivere til mobbing?
For å svare på dette har jeg gjennomført kvalitative intervjuer med åtte tidligere mobbere. For å analysere det empiriske datamaterialet har jeg brukt en stegvis-deduktiv induktiv tilnærming. Dette har gitt meg et innblikk i mobbernes oppfatning av skolegårdens sosiale struktur og deres motivasjon bak valget om å mobbe. Det teoretiske rammeverket bestående av Bourdieu sine begreper om sosiale felt og feltspesifikk kapital, sammen med spillteori og fangens dilemma, har lagt grunnlaget for å lage en modell som kan gjøre det lettere å forstå hvorfor mobbere mobber.
Oppgavens funn baserer seg på denne modellen som utforsker temaet på et strukturnivå, som gjør det mulig å se hvilken situasjon aktørene er i. Hovedfunnet trekker frem hvordan skolegården som sosial struktur består av et hierarki, hvor det oppstår et press om å ha sosial status og tilhørighet. Her kan mobbing brukes som et middel for å sikre eller bedre egen posisjon i det sosiale hierarkiet.