Now showing items 1021-1040 of 1695

    • Inclusion Through Participation: Understanding Participation in the International Classification of Functioning, Disability, and Health as a Methodological Research Tool for Investigating Inclusion 

      Maxwell, Gregor; Granlund, Mats; Augustine, Lilly (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-06-12)
      This paper investigates the use and validity of the International Classification of Functioning disability and health (ICF) as a common language for describing inclusive educational settings. There is a specific focus on investigating participation through the ICF as one aspect of inclusion as an improved understanding of participation as a measure of inclusion will greatly benefit children with ...
    • Praksisnær lærerutdanning – et eksempel fra engelskfaget 

      Holmbukt, Tove Elinor; Son, Minjeong (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      Hovedtemaet i artikkelen er hvordan en praksisnær lærerutdanning i engelsk ved UiT Norges arktiske universitet kan videreutvikles. Vi diskuterer hvordan integrerte «praksisopplegg» kan forberede lærerstudenter ytterligere til deres profesjonelle rolle i skolen, med fokus på undervisning i engelsk grammatikk og uttale i lys av teori om språklæring. Viktige parter i arbeidet er Universitetsskoleprosjektet ...
    • The Scientific Study of Parents and Caregivers of Children with ASD: A Flourishing Field but Still Work to be Done 

      Nordahl-Hansen, Anders; Hart, Logan; Øien, Roald A (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-03-03)
      There is a long history of research on parents and caregivers of individuals within autism. Parents and other primary caregivers typically play the most important part in the lives of persons with ASD although the need for support as the child becomes of age varies widely. This special issue includes 30 articles on central areas related to parenting and caregiving for people with ASD. Some of the ...
    • Influential factors behind parents’ general satisfaction with compulsory schools in Iceland 

      Jónsdóttir, Kristín; Björnsdottir, Amalía; Bæck, Unn-Doris K. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-07-11)
      Parents’ experiences and satisfaction with their child’s compulsory school are affected by several factors. Some, such as parents’ education and marital status, are social factors, while others are school factors that local leaders and school personnel can address. Findings build on data from an online questionnaire to parents in 20 compulsory schools in Iceland (n = 2129). Factor analysis generated ...
    • Isaac Olsen - lærer og forkynner 

      Skjelmo, Randi; Willumsen, Liv Helene (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      Isaac Olsen was a Norwegian person who went to Finnmark at the beginning of the 1700s and worked there as teacher and preacher among the Sami population until 1716. He wrote a copybook which is preserved today in the Museum of Cultural History, Norway. Parts of this copybook have been published, but the parts on which this article is based, have not been published previously. Mostly written in ...
    • Muslingen som er dyktig i matematikk. Om albueskjellet Patella vulgata 

      Thorvaldsen, Steinar (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2012-09)
      Dyr som har skelettet udenpå (exoskelet) i form af kitin eller kalkskaller, må bygge en skal som passer til det voksne individ eller udskifte skallen i takt med væksten. Der er også en tredje mulighed. Skallen kan have en facon som kan udvides løbende ved at dyret bygger materiale på kanten af skallen. Sneglen som forfatteren beskriver, udvider sit hus på denne måde. Den løser også andre problemer. ...
    • «Lettere gjort enn sagt». En kvalitativ studie om hvordan det er å leve med stemmevansken spastisk dysfoni - en stemmevanske som tydelig påkaller oppmerksomhet fra omgivelsene. 

      Gagnat, Britt-Lene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-25)
      “Lettere gjort en sagt” handler om hvordan det er å leve med stemmesykdommen spastisk dysfoni som er en tydelig hørbar sykdom. Oppgaven tar også for seg hvordan behandlingen for denne sykdommen påvirker livskvaliteten for disse pasientene. Jeg valgte å jobbe utifra problemstillingen: “Hvordan er det å leve med en sjelden stemmevanske som tydelig påkaller oppmerksomhet for omgivelsene, og hvilken ...
    • Samarbeid mellom hjem og skole. Hva forventer egentlig foresatte, og hvordan møter skolen disse forventningene? 

      Osvoll, Mathilde Sofie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-22)
      Styringssignaler forteller tydelig hvordan samarbeidet mellom hjem og skole burde fungere. Men hvilke forventninger har egentlig foresatte til dette samarbeidet, og hvordan opplever de at det fungerer i praksis? Målsetningen med denne avhandlingen er å rette fokuset på foresatte, og hvordan de føler at skolen møter dem. Ved å gjennomføre kvalitative intervjuer har jeg undersøkt følgende ...
    • Hvordan opplever erfarne lærere på 1.- 4. trinn at skolen deres har endret seg de siste 15 årene? Hvordan kan disse endringene forstås i lys av ulike perspektiv på danning? 

      Theodorsen, Grete (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      De siste 20 årene har det vært en tydelig endring av skolepolitikken inspirert av en nyliberal politikk. Rundt 1990 ble målstyring det nye styringsprinsippet i hele offentlig sektor (Bjordal, 2016 s.1). Målstyring ble ikke innført i skolen på det tidspunktet, det tok noe lengre tid. I 2004 ble de nasjonale prøvene innført i norsk skole. I etterkant trådte den nye læreplanen Kunnskapsløftet (LK06) ...
    • Tilpasset opplæring for minoritetsspråklige elever. En kasusstudie i en fådelt distriktsskole 

      Beddari, Kaisa (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      I denne studien har jeg ønsket å belyse hvordan en fådelt distriktsskole tilpasser opplæringa til minoritetsspråklige elever. Studien ble designet som en kasusstudie ved en utvalgt skole og datamaterialet ble samlet inn gjennom et feltarbeid på en ukes tid. Både intervju, feltsamtaler og observasjon ble benyttet som metoder. Resultatene fra studien viser at skolen først og fremst satser på å gi ...
    • Uteskole som arbeidsmåte. En ressurs for lærere 

      Normann, Line Johanne; Ellingsen, Anniken (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
      Målsetningen med denne studien er å redegjøre for og å drøfte bruk av uteskole som arbeidsmåte. Vi undersøker hvordan ideen kommer til uttrykk i de norske læreplanene, for videre å analysere om, eller i hvilken grad, disse legger føringer for læreres arbeid. Dette gjøres gjennom en kvalitativ studie hvor vi foretar en tekstanalyse av utvalgte deler av læreplanene. Vi søker også innsikt i læreres ...
    • Lærerutdannere i praksisfeltet - veiledere for studenter i skole og barnehage 

      Hansen, Inger Merethe (Conference object; Konferansebidrag, 2016-12)
    • Forum for praksislærere - en arena for refleksjon og læring? 

      Hansen, Inger Merethe (Conference object; Konferansebidrag, 2016-10-06)
    • Nødvendig, ikke ønskelig. Utviklingen av ungdomsarbeidet i Lyngen-læstadianismen 

      Andreassen, Bengt-Ove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      Ungdomsarbeid i religiøse bevegelser er i dag veletablert og lite kontroversielt. I enkelte læstadianske grupperinger er bildet noe mer sammensatt. Et eget ungdomsarbeid er et nokså nytt fenomen som læstadianerne har hatt et ambivalent forhold til. I 1999 ble et initiativ fra en lokal forsamling om mer organisert virksomhet for barn og ungdom blankt avvist av predikantene i Den luthersk-læstadi ...
    • Elevskap mot frafall i videregående skole 

      Thunberg, Odd Arne; Andreassen, Svein-Erik (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      Artikkelen retter fokus mot frafallsproblematikk i videregående skole. En mulig løsning er å øke elevenes kompetanse i å gjøre karrierevalg. I en videreutdanningsstudie i yrkesveiledning har skolerådgivere og lærere arbeidet med å utvikle mulige løsninger gjennom FoU-arbeid på egne arbeidsplasser. <br> Data er samlet inn fra bl.a. veiledningssamtaler og eksamensoppgaver. Som analyseredskaper er ...
    • Et VARP i Finnmark - skolebasert kompetanseutvikling i praksis. En Case-studie av en skoles arbeid med "Regning som grunnleggende ferdighet" 

      Hansen, Monica Nymoen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-10-27)
      Et VARP i Finnmark – skolebasert kompetanseutvikling i praksis, er en kvalitativ case – studie om en skoles arbeid med regning som grunnleggende ferdighet. Studien strekker seg over en periode på tre semester hvor skolen var deltaker i satsningen Ungdomstrinn i utvikling. Som verktøy i implementeringsarbeidet har skolen valgt Lesson Study, og det er samarbeidslæringen gjennom dette arbeidet som er ...
    • Whats in a wiki? Issues of agency in light of student teachers' encounters with wiki technology 

      Brox, Hilde (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      This paper reports from a collaborative creative writing project in teacher education that involved the use of wikis. A fortunate match between task and technology created much enthusiasm among student teachers, and – as evident from an analysis of their logs – a growing awareness of technology as something more than a tool neatly adapted to particular purposes. In interviews conducted at a later ...
    • It is the air that we breathe. Academic socialisation as a key component for understanding how parents influence children’s schooling 

      Bæck, Unn-Doris K. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-10-30)
      It is well known from the research literature that parents are important when it comes to determining individual school experiences, achievements and careers. However, in what way parental background influences education outcomes is less clear. In this article, the focus is on academic socialization as a specific aspect of parents’ influence on children’s school achievements. The main aims are to ...
    • Outside belonging: A study of bullying in a daycare institution 

      Helgesen, Mai Brit (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-08-11)
      In this study of bullying during children’s play and other interactions in a daycare setting, the empirical data are based on interviews with staff and notes from discussions with staff and with two special education teachers. The results confirm that bullying is a complex phenomenon, as many and varied forces, both human and non-human, were found to play a role in the construction of bullying in ...
    • Religiøse spiseforskrifter i barnehagen. En kvalitativ undersøkelse om barnehagers strategier for tilpasning i møte med islamske spiseforskrifter 

      Andreassen, Bengt-Ove; Øvrebø, Else Marie (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-08-21)
      Artikkelen baserer seg på kvalitative forskningsintervjuer med styrere og pedagogiske ledere om hvordan barnehager imøtekommer muslimske foreldres ønsker om tilpasning til islamske spiseforskrifter. Resultatet viser at barnehagen baserer seg på to hovedstrategier i sin tilpasning – enten å servere mat som alle kan spise, eller ulike typer mat der muslimske barn kan spise ett av alternativene. ...