Viser treff 831-850 av 1228

    • Obersten og vannflasken. Et møte mellom mennesker i internasjonale operasjoner 

      Ohrstrand, Ole-Martin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-13)
      Når norske og afghanske sikkerhetsstyrker møtes er det ikke bare et møte mellom mennesker, men det er også et møte mellom kulturer. Oppgaven bygger på en hendelse hvor en norsk sjef ønsker å skape en god relasjon til sin afghanske motpart og lover han en flaske vann. Vannflasken ble ikke overlevert av han personlig, men ble kastet til den afghanske sjefen av en norsk soldat. Den afghanske sjefen ...
    • Observasjonell film og situasjonsanalyse. Nye muligheter for utvikling av antropologisk forståelse. 

      Arntsen, Bjørn (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-12-19)
      Hvordan bidrar etnografisk film til antropologisk forståelse? Hva er likheter og forskjeller i perspektiver og metoder i etnografiske filmopptak og en mer konvensjonell antropologi? Film og tekst er to ulike representasjonsformer med ulike styrker og svakheter. Jeg vil her argumentere for at det i møtet mellom den i utgangspunktet tekstbaserte situasjonsanalysen, slik den formuleres av Manchesterskolen, ...
    • Observational cinema and situational analysis: New vistas for the development of anthropological understanding 

      Arntsen, Bjørn (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-12-19)
      <p>Hvordan bidrar etnografisk film til antropologisk forståelse? Hva er likheter og forskjeller i perspektiver og metoder i etnografiske filmopptak og en mer konvensjonell antropologi? Film og tekst er to ulike representasjonsformer med ulike styrker og svakheter. Jeg vil her argumentere for at det i møtet mellom den i utgangspunktet tekstbaserte situasjonsanalysen, slik den formuleres av Manchesterskolen, ...
    • Offentlige virksomheters omdømme – identitet som katalysator : en sammenlignende studie av Arbeidstilsynet og Forsvaret 

      Johansen, Øystein (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-11-20)
      Sett hen til de store forskjellene i omdømme mellom Arbeidstilsynet og Forsvaret, tyder mine funn på at det er sannsynlig at arbeidet med omdømmebygging i den enkelte etat har påvirket plasseringen på MMI-skalaen. Jeg finner det sannsynlig at forskjellene kan forklares ut fra at virksomhetene internt har arbeidet ulikt med merkevarebygging og korporativ kommunikasjon. Vi kan se på identiteten som ...
    • "Oil actually". Chinese and U.S. energy security policies in the Caspian Region 

      Kelly, Susan Fay; Leland, Sigve Reiertsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-03)
      China and the U.S. are both great powers with vast and rapidly increasing consumption of oil. Despite considerable domestic production, this has resulted in a need for imports. Dependence on unstable oil producers outside American or Chinese control is considered by both states as an economic problem, but more importantly as a potential threat to national security. The thesis particularly emphasizes ...
    • Om å regulere samvaer 

      Holtedahl, Lisbet (Journal article; Tidsskriftartikkel, 1980)
      Dette er en artikkel om et "usynlig" fenomen, den dreier seg om noe vi har kalt "samvaersregulering". Det er også en artikkel om hvordan vi registrerte fenomenet, om metoden vi brukte.<p> <p>Denne artikkelen vil vi gjerne at planleggere skal lese. Vi tror, at når man har som yrke å planlegge andre menneskers fysiske eller sosiale vilkår, da er det spesielt nyttig å bli minnet om samvaersreguleringen ...
    • "Om noen spør meg, kan jeg gå i sekken og hente de ut av konvolutten". Mellomleders begrep, begripelse og grep om organisasjonskultur 

      Edvardsen, Eirin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-11-16)
      En studie av åtte mellomlederes begrep (språk og teoretisk forståelse), begripelse (kunnskap) og planmessige grep mot organisasjonskultur i egen organisasjon.
    • Omdømme - betydning for andre enn toppledelsen? : en studie av forholdet mellom omdømmeforsvar og jobbtilhørighet og -tilfredshet i NAV 

      Eliassen, Magnhild (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-06)
      Virksomheters evne til å skape, opprettholde og beskytte et godt omdømme er i dag et viktig element i rasjonell virksomhetsstyring. Et økende fokus på omdømme, samtidig som media har fått en sterkere samfunnsrolle, gjør at alle typer virksomheter, både offentlige og private, i større og mer synlig grad enn tidligere, blir utsatt for angrep mot sitt omdømme. I denne avhandlingen har jeg valgt å studere ...
    • Omdømme og demokrati 

      Krane, Martin Sollund (Chronicle; Kronikk, 2015-11-10)
    • Omdømme- og identitetsutvikling i Forsvaret. En studie av forsvarets omdømmekampanje og Krigsskolens identitet – i spenn mellom flere identiteter 

      Mathisen, Vegard Walsø (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-21)
      Masteroppgaven omhandler organisatorisk identitet og omdømmehåndtering i offentlig sektor. Fokuset på organisatorisk omdømme er blitt en trend i samtiden, og et område flere offentlige organisasjoner har adoptert fra det private næringsliv. For å belyse hvilke utfordringer organisasjoner i offentlig sektor kan støte på har jeg tatt for meg Forsvaret og Hærens krigsskole spesielt. Krigsskolen igangsatte ...
    • Omdømmeberedskap : en undersøkelse av variasjon i omdømmeberedskap i et utvalg norske organisasjoner 

      Breines, Christian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-12-02)
      Omdømmeberedskap var som teoretisk begrep utgangspunktet for at det i forbindelse med denne masteravhandlingen har blitt gjennomført en spørreundersøkelse blant et utvalg av Norges største organisasjoner. Med omdømmeberedskap menes den her definerte beredskap en organisasjon ideelt sett bør ha utarbeidet i forkant av en eventuell krisesituasjon med påfølgende fall i omdømme. Undersøkelsen fokuseres ...
    • Omdømmebygging i Barnevernet. Taushet som varemerke 

      Wingstad, Ann-Monika Johansen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-11-17)
      Hvilket fokus har barneverntjenesten i en utvalgt kommune på omdømmebygging. Har de kjennskap til statens kommunikasjonsstrategi " Et åpent barnevern fra 2008?", og hvilke utfordringer ser de eventuelt med å jobbe med omdømme i arbeidshverdagen.
    • Omdømmebygging i Hammerfest kommune. En organisasjonsteoretisk analyse av prosessen. 

      Charani, Siv Østmo; Løkke, Stina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)
      Denne oppgaven vil legge vekt på begrunnelser og drivkrefter før omdømmeoppskriften innføres, underveis i prosessen og hvordan omdømmeoppskriften kommer til uttrykk i en offentlig organisasjon. For å få en god forståelse av prosessen rundt innføring av omdømmeideen har vi undersøkt fasene i organisasjonsendringene ved hjelp av organisasjonsteoretiske perspektiver; Det instrumentelle perspektivet, ...
    • Omdømmebygging og konkurransedyktige stedsidentiteter i et ruralt perspektiv. En analyse av tilflytteres stedsforståelse og effekter av omdømme- og identitetsbyggingsprosjekter 

      Brostrøm, Beate Therese (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)
      Denne oppgaven fokuserer på tilflytteres subjektive forståelse av små steder i regionen Nord- Troms. Kommunene i Nord-Troms har utfordringer med både demografi og utviklingen indikerer ytterligere sentralisering. Oppgaven skal være et bidrag til en faglig debatt om omdømmebyggingens effekter, og samspillet mellom identitetsbygging og omdømmebygging i et internt perspektiv. Oppgaven analyserer ...
    • Omdømmeforsvar og krisekommunikasjon i Norges Statsbaner (NSB). En casestudie av hvordan NSB beskyttet sin identitet og forsvarte sitt omdømme under det som omtales som "togkaoset" vinteren 2009-2010 

      Kovacs, Barbara (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06)
      Både det økende fokus på omdømme og medias sterke innflytelse over publikummets mening har ført til at de fleste virksomheter, både offentlige og private, i større grad enn tidligere må forsvare sin identitet og sitt omdømme mot angrep. I denne avhandlingen gjennom en empirisk studie av Norges Statsbaner (NSB) har jeg forsøkt å belyse hva som skjer når en organisasjons identitet blir truet og hvilke ...
    • Omdømmehåndtering i en kirkelig organisasjon.En studie av identitet, kommunikasjon og omdømme i Sjømannskirken 

      Vinther, Ole (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-15)
      I oppgaven undersøkes Sjømannskirken som et case på omdømmehåndtering i en kirkelig organisasjon. For det første undersøkes den delen av Sjømannskirkens omdømmehåndtering som handler om hvordan Sjømannskirken på forskjellige måter presenterer «seg selv» i offentligheten. I sammenheng hermed undersøkes, hvordan ansatte i Sjømannskirken forstår organisasjonens kommunikasjon som en del av organisasjonens ...
    • Omdømmehåndtering i NRK, en offentlig sektor. Hvordan beholde det gode omdømmet over så mange år 

      Mathiassen, Maria Ballo (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Oppgavens røde tråd er omdømmehåndtering i offentlig sektor, basert på en casestudie av NRK. Hva kjennetegner omdømmet til NRK og hvordan lar dette seg forstå? Som teoretisk tilnærming har jeg anvendt Fombrun og van Riels (2004) stjernekvaliteter – det vil si deres rammeverk for kjennetegn ved organisasjoner som plasserer seg høyt på omdømmemålinger. Datamaterialet er NRKs egne profilundersøkelser, ...
    • Omdømmeprisvinner verdig? - En kvalitativ studie av FHI`s omdømme under COVID-19 

      Søby, Martin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Denne oppgaven tar sikte på å undersøke hvorfor Folkehelseinstituttet (FHI) mottok en omdømmepris ved hjelp av Fombrun og Van Riels stjernegrenmodell. Omdømmet til FHI, som er en viktig institusjon innen folkehelse og beredskap i Norge, har vært anerkjent gjennom tildelingen av en omdømmepris. Gjennom anvendelsen av stjernegrenemodellen vil oppgaven analysere ulike aspekter av FHIs omdømme, inkludert ...
    • Omdømmesamfunnets puls: En studie av RepTrak Norges utvikling over tid, i lys av nykommernes selvpresentasjon 

      Heegaard, Solveig (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-06-02)
      Denne oppgaven tar for seg omdømmemåling som en del av en sterk trend, i Martin Kornbergers (2010) omdømmesamfunn. Hensikten med studien er å skape større forståelse om det sosialt skapte fenomenet omdømme. Apelands RepTrak Pulse benyttes som en bakgrunnshorisont, hvor jeg ser på utvikling og endring på målingen i perioden fra 2010 til 2019. Utgangspunktet er problemstillingen: Hva kjennetegner ...
    • Omorganisering i en kunnskapsbedrift - konsekvenser av motivasjon på vitenskapelig produksjon 

      Saltveit, Mikal; Rødven, Rolf (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      Økonomiske rammebetingelser for kunnskapsorganisasjoner innenfor forskningssektoren har endret seg til økt grad av konkurranseutsatte midler. Forskning er fortrinnsvis en nedenfra –og-opp prosess hvor vitenskapelig produksjon i all hovedsak er gitt den enkelte forskers innsats. Forskning på ledelse av kunnskapsarbeidere har relativt nylig fått fokus, og til tross for flere omorganiseringer av ...