Viser treff 61-80 av 92

    • Motivasjonsfaktorer for å gå på teater. En kvalitativ studie av hvilke faktorer som påvirker teaterpublikummet intensjon om å gå på teater 

      Schjølberg, Kiku Ingrid (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-06-01)
      Formålet med denne oppgaven er å identifisere hvilke motivasjonsfaktorer som påvirker publikum å besøke teater, eller eventuelle faktorer som påvirker beslutningen om å ikke gå på teater. Dette gjøres ved å undersøke en rekke faktorer innenfor en generelle faglig referanseramme av teorien av planlagt atferd som fokuserer på motiver som holdninger, subjektiv norm, sosiale faktorer, barrierer og ...
    • I hvilken grad påvirker endringsklima, endringseffektivitet og innovasjonsgrad individuell endringsberedskap i et norsk energikonsern, og varierer sammenhengene mellom grupper av ansatte? 

      Øfsti, Ingvild (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-06-01)
      Demografiske endringer, globale økonomiske maktforskyvninger, urbanisering, ressursknapphet og klimaendringer og teknologiske gjennombrudd er fem av våre tids megatrender ifølge konsulentselskapet PwC. Forskning på endring og utvikling er et forskningsfelt av betydning, og interessen for området er økende i takt med at organisasjoner strever med å håndtere teknologiske fortrinn, en global markedsplass ...
    • Hvordan kan læreres tilfredshet økes med intern markedsføring som verktøy? 

      Antonsen, Marlin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-29)
      Det snakkes om en rekrutteringskrise i skolesektoren hvor det er mangelvare på kvalifiserte lærere. Regjeringen iverksetter tiltak, de reduserer studielånet til de som velger lærerutdanningen fra høsten 2017. Det er viktig å fokusere på rekruttering, men når 3 av 10 lærere slutter i yrket, er det vel så viktig å vurdere hva som gjør lærere tilfreds til yrket i dag, for å beholde de. Denne studien ...
    • Utvikling av klynger. Et casestudie i Eyde-klyngen 

      de Lange, Christer Eikrem; Opheim, Anne-Lill (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-30)
      Denne masteroppgaven analyserer klyngeprosjektet Eyde-klyngen. Eyde-klyngen er en næringsorientert klyngeorganisasjon innen prosessindustrien på Sørlandet. I vår studie ønsket vi å studere klyngens historiske utvikling gjennom sitt livsløp. Vi ønsket videre å studere hvilke drivkrefter som har hatt betydning for denne utviklingen, og hva andre klynger kan lære av Eyde-klyngens erfaringer. Studiet ...
    • Merkevaresamfunn på sosiale medier. En studie av engasjement og identitet i sosiale medier og hvordan det påvirker merket Tesla 

      Sætre, Nils Jarle (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-12-02)
      Masteroppgaven skal se nærmere på hvordan noen av mekanismene på sosiale medier fungerer i et merkevaresamfunn, og hva det fører med seg når det kommer til merkevaren. De siste årene har det dukket opp mange medlemssider dedikert til bestemte merkevarer. Tesla Owners Club Norway (TOCN) på Facebook er en slik side. Teoretisk sett ser oppgaven på flere områder. Sentrale tema er merkevaresamfunn, ...
    • Hva med de som blir igjen? En studie om motivasjonens påvirkning til de som blir igjen i en bedrift, som har gjennomgått nedbemanning. 

      Nordbakk, Kristine Remme (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-12-01)
      Denne studien var en kvalitativ studie som baserte seg på semistrukturerte intervjuer. Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan motivasjonen påvirkes av nedbemanning. Studiens problemstilling var formulert som følger: Hvordan påvirker mulige følelsesmessige reaksjoner som følger av nedbemanning motivasjonen til de ansatte? For å måle motivasjon tok jeg utgangspunkt i selvbestemme ...
    • Hvordan bidrar tjenestekvaliteten til å forklare tilfredshet, lojalitet og WOM til hotellgjester? En test av LQI blant gjester på Scandic Grand Tromsø 

      Kristiansen, Maria (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-12-01)
      Forskere har i flere tiår studert forholdet mellom servicekvalitet og kundetilfredshet. Servicekvalitet blir definert som sammenligningen kunder gjør mellom sine forventninger og oppfatninger av den opplevde servicen (Parasuraman m.fl., 1988). Servicekvalitet har videre en positiv effekt på lojalitet, der kunder som er tilfredse føler lojalitet mot virksomheten. Lojale kunder er de mest lønnsomme ...
    • Kvalitetssikring av lønnsomhet i bygg- og anleggsprosjekter. Hvilke risikoområder må rettes særskilt oppmerksomhet i bygg- og anleggsprosjekter for å unngå kostnadsoverskridelser 

      Leistad, Henrik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-12-01)
      Temaet for denne utredningen er kvalitetssirking av lønnsomhet i bygg- og anleggsporsjekter. Utredningens overordnede hensikt er å si noe om hvilke risikoområder som må rettes særskilt oppmerksomhet for å unngå kostnadsoverskridelser i bygg- og anleggsbransjen. Under forutsetningen om å minimere risiko og således optimalisere fortjenesten. Nesttun Byggconsult AS vil i dette studiet bli brukt som et ...
    • En lokal handelsstands digitale utfordringer. Hvilke tiltak virker for lokale butikkeiere i konkurranse med netthandel? 

      Flygel, Lars Erik; Kilvær-Seth, Ole Kristian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-30)
      Formål – Formålet med oppgaven er to-delt. På den ene siden er det ønskelig å se på hvilke holdninger som finnes lokalt i forhold til å handle lokalt, snarere enn å handle på nett. På den andre siden er det fra butikkeieres perspektiv relevant å se på hvilke grep disse gjør i dag og i fremtiden for å møte den utfordringen og konkurransen som netthandelen representerer. Metode – For å avdekke ...
    • Intern kontroll i Forsvaret. En studie av kompetanse for utførelse av intern kontroll lokalt i Forsvarets avdelinger 

      Solsvik, Magnus B.; Johansen, Anders S. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-29)
      Forsvaret har gjennom årene ved flere anledninger fått negativ omtale grunnet manglende kontroll med forsvarlig forvaltning. Gjennom Riksrevisjonens undersøkelse av intern kontroll i Forsvaret, dokument 3:9 (2010-2011), fikk Forsvaret kritikk for mangelfull kvalitet på intern kontroll lokalt i Forsvarets avdelinger. Videre ble det påpekt svakheter ved risikostyringen. Formålet med denne studien er ...
    • Hvilke forhold hindrer innføring av obligatorisk boligsalgsrapport Et casestudie av samarbeidsavtalen mellom Eiendom Norge (EN), Norges Takseringsforbund (NTF) og Norges Ingeniør- og Teknologiorganisasjon (NITO-Takst) 

      Klaussen, Oddbjørn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-30)
      Oppgaven tar for seg avtalen som ble inngått mellom Eiendom Norge (EN), den gang Eiendomsmeglerforetakenes forening (EFF), Norges Takseringsforbund (NTF) og Norges Ingeniør- og Teknologiorganisasjon (NITO Takst) i mai 2013. Avtalen skulle bidra til å øke tryggheten og senke konfliktnivået ved boligtransaksjoner i Norge gjennom bruk av obligatorisk boligsalgsrapport og formalisert uavhengighet ...
    • IA-avtalen. Til begjær eller besvær? 

      Wik, Annie Abrahamsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-12-01)
      Tema for denne oppgaven er inkluderende arbeidsliv, nærmere bestemt «Intensjonsavtalen for et mer inkluderende arbeidsliv 2014-2018» (IA-avtalen). Formålet med denne oppgaven har vært å peke på utfordringer som virksomheter og bedriftsledere står overfor ved implementering og gjennomføring av IA-avtalen i sin organisasjon. Hovedspørsmålet er knyttet til hvordan ledere oppfatter at IA-avtalen påvirker ...
    • Adopsjon og bruk av selvbetjente nettløsning. Faktorer som påvirker bedriftskunders intensjon om å adoptere og bruke selvbetjente nettløsninger 

      Hamoud, Nadia (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-29)
      I denne masterutredningen har jeg forsøkt å kartlegge faktorene som påvirker bedriftskunders adopsjon av selvbetjente nettløsninger ved bruk av «Din Bedrift» som eksempel. Selvbetjente teknologi blir stadig mer dominerende i samfunnet og temaet er veldig aktuelt med tanken på hvordan selvbetjente nettløsninger har utviklet seg se siste årene til å bli en del av hverdagen. For å belyse bedriftskunders ...
    • Ledelse gjennom rekruttering. En studie av ledere i Forsvaret sin involvering i rekruttering. 

      Johnsen, Eskil (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-01)
      Hovedproblemstillingen har vært om ledere kan oppnå større suksess ved å engasjere seg sterkere i rekruttering. Idéen ledelse gjennom rekruttering er nyttet som en rød tråd sammen med forskningsspørsmål. Idéen innebærer at ledere bygger omdømmet slik at dyktige medarbeidere tiltrekkes, påser at riktig kompetanse finnes i egen avdeling og bidrar til en tydelig forventningsavklaring med de som ...
    • Showrooming. -Kvalitativt studie av mindre, uavhengige butikker i klesbransjen. 

      Hoel, Beathe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-31)
      Denne oppgaven har som hensikt å undersøke hvordan showrooming atferd hos kundene påvirker de mindre klesbutikkene som ikke er tilknyttet en kjede. Problemstillingen i denne oppgaven er: Hvordan vurderer mindre, uavhengige butikker i klesbransjen de utfordringene som knyttes til trenden showrooming og hva gjør de for å motvirke eventuelle negative virkninger av slik forbrukeratferd? Studien har ...
    • En gammel traver på digitale vinger: Ikaros eller Pegasus? Nordnorsk Magasin AS: En casestudie 

      Eriksen, Hilde Katrine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-01)
      Dette er en casestudie som tar utgangspunkt i min egen bedrift: Nordnorsk Magasin AS (NNM), som også driver Nordkalottforlaget. Som et lite magasin og forlag med kulturelle forpliktelser preges NNM av at globalisering og digitalisering har bidratt til endring av rammevilkårene i publiseringsindustrien. Ideen bak oppgaven var at NNM ville vinne på å digitalisere bøker og magasin, og å benytte digitale ...
    • Verdivurdering av Norwegian Air Shuttle ASA per 31.12.2014 

      Gorovaya, Nadezda (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-31)
      Formålet med denne oppgaven har vært å beregne en estimert aksjeverdi på selskapet Norwegian Air Shuttle ASA ved bruk av verdivurderingsmetoder, sammenligne denne verdien mot selskapets markedsverdi og gi en vurdering av om aksjen er over- eller underpriset. Problemstilling er derfor formulert som følger: «Hva er verdien på selskapet Norwegian Air Shuttle ASA per 31.12.2014?» Prosessen resulterte ...
    • Strategi og organisasjonskultur - Det ene viktigere enn det andre? 

      Brastad, Robert (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-15)
      For å oppnå suksess kan strategi vise seg å spille en viktig rolle. For eksempel bidrar strategier til å gi de ulike delene av en organisasjon en klar forståelse av organisasjonen som helhet og hva som kreves av dem for at de skal lykkes. I tillegg bidrar strategier til at organisasjoner kan endre seg for å kunne overleve i en verden som er i stadig endring. Slike type endringer kan være politisk, ...
    • Kommunal budsjettpraksis. Ex ante eller ex post? En casestudie av én kommunes bruk, nytteverdi og holdning til budsjettet som styringsverktøy 

      Rognlid, Lars Børge (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-01)
      I denne masteroppgaven har jeg ønsket å se nærmere på kommunal budsjettpraksis: bruk, opplevd nytteverdi, utfordringer og kritikk av budsjettprosess, budsjettering og budsjett som styringsverktøy. Som casestudie har jeg benyttet Tromsø kommune, som siden 2002 har vært organisert i en to-nivåmodell. På undersøkelsestidspunktet, medio desember 2015, primo januar 2016 og medio mai 2016, benyttet Tromsø ...
    • Lønnsomhet i kunnskapsbaserte teknologibedrifter. En casestudie fra Multiconsult AS 

      Kussl, Sebastian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-11-30)
      Personalkostander er hoved kostandsfaktor i kunnskapsbaserte teknologibedrifter og har størst påvirkning til lønnsomheten. Oppgaven viser at offshoring av arbeid til lavkostland har mindre påvirkning til lønnsomhetsøkning enn forventet. Den potensielle offshorings-enheten må ha en viss størrelse for å hente inn kostnadsbesparelser som forsvarer store investeringskostnader. Begrensinger, både kulturell ...