Kommunikasjon av samfunnsansvar i et omdømmeperspektiv: Vi blir - andre drar! En studie av organisasjonsidentifisering i Sparebank1 Nord-Norge
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/5297Date
2013-04-24Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Skavhaug, Anne-GreteAbstract
Denne oppgaven handler om organisasjonsidentitet og identifisering. Oppgaven tar for seg virksomhetsidentitet og organisasjonsidentitet i Sparebank1 Nord-Norge. Her analyseres forskjellen mellom identitetene og dekoplingsresonnementet brukes for å besvare om organisasjonens identiteter er dekoplet. Konklusjonen er at organisasjonen ikke synes dekoplet, men at identitetene er i overensstemmelse med hverandre. Den kommuniserte og faktiske identiteten oppleves som sammenfallende. Oppgavens andre hoveddel omhandler autokommunikasjon og opplevd ekstern prestisje. Her ses det nærmere på om disse teoriene kan forklare den identifiseringen de ansatte opplever med virksomhetsidentiteten (den kommuniserte). Konklusjonen viser at autokommunikasjon og opplevd ekstern prestisje sannsynligvis har en effekt for hvordan ansatte slutter opp omkring organisasjonens identitet.
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2013 The Author(s)
The following license file are associated with this item: