• Effekten av endringer i skredvarsel og faregrad – på opplevd skredfare og valg av terreng. Risikokommunikasjon- og persepsjon 

      Dahlhaug, Jøran (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-07-10)
      Økt interesse for ferdsel i skredfarlig terreng gjennom ski- og brettkjøring, har økt risikoen for snøskredulykker. Skredvarslingen Varsom er en av de viktigste verktøyene man har i dag til å skaffe informasjon om vær- og snøforhold, planlegge tryggere turer og forhindre menneskelige feil. Dette fordrer effektiv risikokommunikasjon og riktige forutsetninger for å oppfatte den kommuniserte risikoen. ...
    • Emergencies and the use of unorganized volunteers. Experiences from Tromsø 

      Skar, Marit Synnøve Olsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-07-10)
      If disaster strikes, people who are nearby will very often contribute in the emergency response. Emergency responders will have to interact with unorganized volunteers. However, research on unorganized volunteers in emergencies has paid little attention on how to best utilize the average citizen. To contribute to better understanding of the interaction between actors present in emergencies we need ...
    • En studie om kvaliteten på risikostyringsprosessen – Interessegruppers involvering, risikoaksept og risikokommunikasjon 

      Christiansen, Siri Aasen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-06-09)
      For at Norge skal bli et lavutslippssamfunn innen 2050, blir hydrogen ansett å være en av løsningene. Hydrogen kan bli en grønn energikilde ved at det blir produsert via elektrolyse som kommer fra vind, vann og solenergi. Samtidig er hydrogen luktfri, fargeløse og anses som både brann- og eksplosjonsfarlig. Dette gjør at det er fokus på at hydrogen skal produseres trygt, men og at det skal være trygt ...
    • En studie om organisatorisk resiliens i kommunal beredskap mot fremtidige klimaendringer 

      Lysgaard, Vilde (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-30)
      Organisatorisk resiliens er et fagområde med stor akademisk interesse, dog er det fortsatt stor usikkerhet og lite konsensus om hva resiliens er og hvordan det er sammensatt. Det mangler empirisk forskning og et felles analytisk rammeverk til hvordan organisasjoner kan utvikle resiliens. Denne oppgaven er mitt bidrag til fagfeltet, hvor jeg går i dybden på hvordan utvalgte kommuner kan bygge en ...
    • En systemkritisk risikoanalyse av tilsiktede uønskede handlinger mot norske politibygg 

      Huurnink, Mona Røksund (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-31)
      Politiet skal være samfunnets beskytter og sørge for at ulike samfunnsinteresser ivaretas og beskyttes ved angrep mot den norske stat, person eller egen organisasjon. Politistyrkene i seg selv er ansett som kritiske for å ivareta disse interessene og kunne yte hjelp til publikum ved faresituasjoner. I samarbeid med politiets operasjonssentral skal de ivareta den operative styringen av politiets ...
    • Er debriefing bortkastet tid? En studie av emosjonell ventilering og læring i et brannvesen. 

      Sivertsen, Eirik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-01)
      Oppgaven er en casestudie av hvordan debriefing benyttes i et brannvesen. Oppgaven vil besvare hvordan dagens praksis for debriefing påvirker emosjonell ventilering og læring. Oppgavens bakteppe er en pågående akademisk debatt om hvorvidt debriefing bør benyttes. I denne oppgaven skiller jeg på psykologisk debriefing og taktisk debriefing. Litteraturen for begge disse formene for debriefing er ...
    • Et samfunn mot undergang: Opplevd trygghet i påvente av et fremtidig fjellskred 

      Bakkland, Marita (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-06-01)
      Fjellskred med påfølgende flodbølge er en av de mest alvorlige naturhendelsene som kan ramme et samfunn. Ustabile fjellpartier har i en årrekke blitt kartlagt av norske fagmyndig-heter for å øke kunnskapen og beredskapsevnen for tilstøtende lokalsamfunn. Nordnesfjellet i Lyngen er klassifisert med en svært høy risiko. Dersom dette fjellpartiet raser ut i Lyngen-fjorden vil det ha utslettende ...
    • Familiarisering av dekksoffiserer om bord på offshore-forsyningsfartøy. En case-studie 

      Vaagland, Ingrid Helen Ingadotter (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-01)
      Oppgaven tar for seg familiarisering av dekksoffiserer om bord på offshore-forsyningsfartøy. Valg av tema for oppgaven ble gjort på bakgrunn av funn fra Batalden og Sydnes (2014) sin studie av ulykkesårsaker i britisk farvann. ISM-koden stiller krav til at rederiene utarbeider sikkerhetsstyringssystemer, dette som et ledd i IMO sitt arbeid med å øke sikkerheten til sjøs. Batalden og Sydnes (2014) ...
    • Fatigue Awareness. Introducing fatigue awareness devices as a part of FRMS in an airline 

      Weines, Hege (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-01)
      Fatigue has become more of broad and current interest, and has been claimed to be a contributing factor in several aviation accidents and incidents (European Cockpit Association, 2010; Flin, 2008). The International Air Transport Association (ICAO) changed one of their annexes in 2012, allowing fatigue risk management systems (FRMS) instead of prescriptive flight time limitations. From 2018 there ...
    • Fatigue i norsk flygeledertjeneste 

      Brøvik, Marius Høyer (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-31)
      Det siste århundre har det vært stort fokus på forskning, om fatigue. Allerede i 1990 så satte FAA fatigue som en av de store årsakene man måtte bekjempe for å gjøre luftfarten trygg. Etter dette har det blitt gjennomført mye forskning blant piloter. Forskning frem til i dag har hatt lite fokus på fatigue blant flygeledere. Derfor har denne masteroppgaven sett på fatigue blant flygeldere, og hvordan ...
    • Fatigue og arbeidstidsordning blant piloter 

      Lokøy, Aina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-31)
      I en stadig mer globalisert verden har luftfart fått en sentral rolle. De siste års utvikling, der piloter jobber stadig mer med dårligere arbeidsvilkår enn tidligere, er en trussel mot flysikkerheten. Fatigue er en av de ulykkesårsakene som er enklest å forebygge. Nasjonal Transportplan fra 2021 har pekt på psykisk helse og fatigue for flygere som viktige fokusområder fremover (Meld. St. 20 (2020 ...
    • Felles situasjonsforståelse og beslutningstaking i snøskredaksjoner 

      Brochmann, Sondre (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-31)
      Snøskredulykker rammer samfunnet flere ganger årlig. Overlevelsestiden forbundet med å bli fullstendig begravet i snøskred er svært kort. Redningsoperasjoner i miljøer der disse ulykkene skjer innebærer ofte betraktelige usikkerhets- og risikomomenter for det betydelige antallet redningsmannskap som rykker ut på slike hendelser. Som en konsekvens av disse faktorene, kreves det veloverveide beslutninger ...
    • Felles situasjonsforståelse og styring under kriser 

      Haakonsen, Sigrid Indrebø (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-06-30)
      Natt til 30.desember 2020 gikk det et kvikkleireskred i Gjerdrum og en lang og krevende redningsaksjon ble satt i gang. Redningsaksjonen involverte en rekke aktører, både offentlige, private og frivillige organisasjoner. Samvirke er et sentralt begrep i slike redningsaksjoner. Kvikkleireskredet på Gjerdrum viste hvordan det norske beredskapssamvirket fungerer på sitt beste. I tillegg til et godt ...
    • Fokus på sikkerhetskultur i organisasjoner: Hvordan kan organisasjoner bedre forstå og arbeide med sikkerhetskultur? 

      Flakstad, Thor-Eivind C. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-06-14)
      Sikkerhetskultur har fått et økende fokus i organisasjoner som et nytt verktøy som burde fokuseres på i organisasjoners sikkerhetsarbeid. Tankene rundt brukbarheten til sikkerhetskultur er sprikende mellom akademikere, lovgivere og innen organisasjoner. Denne studien forsøker å vise at sikkerhetskultur er mer enn bare de observerbare manifesteringene av kulturen, samtidig som det forsøkes å skape ...
    • Forutsetninger/betingelser for hendelsesrapportering i luftfart og maritim næring 

      Nicolaisen, Malin Jeanette (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-01)
      Samfunnet vi lever i er preget av mange ulike organisasjoner som benytter seg av kompleks teknologi i sitt daglige virke. I produksjonsprosessen til disse organisasjonene foreligger det ofte et samspill mellom menneskelig aktivitet og denne teknologien. Denne interaksjonen er sårbar overfor feil både fra menneskelige handlinger og teknologisk svikt. Oppgaven fokuserer på hendelsesrapportering i ...
    • Fremjande og hemmande faktorar i samvirke mellom politi og redningstenesta - Fokus på redningsaksjonar 

      Eknes, Maria (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-25)
      Noreg har ein særeigen redningsteneste. Me har ein redningsteneste der mykje er tufta på dugnad og samvirke. Den seinare tida har fleire kritiske hendingar, både menneskeskapte og naturskapte, ramma Noreg. Terrorhendinga 22 juli 2011 førte til at samvirke har vorte nedfelt som eit prinsipp for den norske redningstenesta. Denne masteroppgåva ser på kva faktorar som kan fremja og hemma samvirke i ...
    • Frivillig arbeid i kriserammede områder, og konsekvenser av dette arbeidet på enkeltindividet. En casestudie av norske frivillige som reiste til Hellas under flyktningkrisen i perioden 2015-2016 

      Xas, Naska (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-06-01)
      Denne masteroppgaven søker å forstå hvorfor noen valgte å reise til kriserammede Hellas under flyktningkrisen i 2015-2016 for å bistå som frivillig hjelpearbeider. Å forstå dette frivillige engasjementet kan være viktig og av betydning for andre krisesituasjoner. I tillegg er det viktig å se hvordan den type arbeid kan påvirke de frivillige etter endt tjeneste, derfor fokuserer denne oppgaven også ...
    • Fører utsettelsesatferd til økt risiko i trafikken? En studie av bilister 

      Mathisen, Thomas Takada (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-12-09)
      Selv om Norge er et av de mest trafikksikre landene i Europa i følge Trygg Trafikk, er det registrert et høyt antall trafikkulykker her til lands med forskjellig skadegrad. Disse utgjør ikke bare en betydelig samfunnsøkonomisk kostnad, men det er også mange familier og personer som blir rammet, derfor er det viktig å kunne forklare hvorfor ulykker oppstår for å kunne begrense kostnadene og skåne ...
    • Generisk beredskap - adekvat for å håndtere den neste store krisen? En casestudie av beredskap for hendelser med lav sannsynlighet-høy konsekvens i en kommune 

      Foss, Kristian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-31)
      Norgeshistorien er full av større naturhendelser, ulykker og kriser, det være seg både samfunns- og menneskeskapte. Vi ser at fokuset på disse har økt i nyere tid, særlig etter terrorangrepene i regjeringskvartalet og på Utøya 22. Juli 2011. Forberedelsene for å unngå slike hendelser, håndtere de dersom de skulle inntreffe og gjenoppreise samfunnet i etterkant, er en oppgave som jobbes med både ...
    • Granskingsdilemmaer i tilsyn og kommisjon. En komparativ dokumentanalyse av Statens havarikommisjon for transport og Petroleumstilsynet 

      Krogsæter, Stig (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2016-09-23)
      I denne oppgaven gjør jeg en komparativ dokumentanalyse av Statens havarikommisjon for transport (SHT) og Petroleumstilsynet (Ptil). Den undersøker hvordan rekke granskingsdilemmaer påvirker granskinger, ved å forklare hvordan disse dilemmaene påvirker granskingenes læringspotensial. Dilemmaene knytter seg til granskingenes mandat, metodikk og forklaringsmodell, uavhengighet, forebyggingstiltak samt ...