Now showing items 101-120 of 608

    • Tilpasset opplæring når elever har stort læringspotensial 

      Olsen, Mirjam Harkestad (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Prinsippet om tilpasset opplæring dreier seg om å møte mangfoldet i elevflokken (jf. kapittel 1 i denne boken). Et mangfold vil i skolesammenheng innebære den store variasjonen som er mellom elevene. En av disse variasjonene er knyttet til hvilket læringspotensial elevene har.
    • Communication between Mentor and Mentee Using Videoconferencing in Surgical Training 

      Warth, Line Lundvoll (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      In surgical training, mentors and mentees communicate to expand mentees’ technical skills. However, access to mentors for education in surgical subspecialties is a challenge in many hospitals. Videoconferencing (VC), which enables real-time communication between mentors and mentees in different geographical locations, can overcome this challenge. This study examines a practice in Norway in which VC ...
    • Digital Natives and Educational Traditions. What Changes When Exchanging Textbook Content with Internet Search? 

      Rønningsbakk, Lisbet (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Use of technology challenge traditional concepts of learning in school. But what is actually changing? The paper shows result from a study that finds that the shift from textbook to internet content implicates significant changes. Textbooks present qualified content that is well adapted to the cognitive development of students of certain ages. Using internet content gives no such guarantees. The ...
    • Coherence through inquiry based mathematics education 

      Haavold, Per Øystein; Blomhøj, Kjeld Morten (Chapter; Bokkapittel, 2019)
      SUM is a four-year research and developmental project with the aim of contributing to coherence in children’s and students’ motivation for, activities in, and learning of mathematics throughout the educational system from kindergarten to higher education. The concept of inquiry is key in the project, and it involves the implementation of different types of theories and methods related to inquiry ...
    • Teknologi for å fremme et positivt læringsmiljø 

      Lekang, Trond; Olsen, Mirjam Harkestad (Chapter; Bokkapittel, 2019)
      I kapitlet vil vi ta for oss elevenes psykososiale læringsmiljø og lærerens bruk av teknologi som hjelpemiddel i undervisningen for å fremme et positivt læringsmiljø. Med utgangspunkt i et delprosjekt i en kommune viser vi innovative handlinger beskrevet som individuelle, kollektive og organisatoriske utviklingstrekk og gir noen forklaringer på hvordan teknologi henger sammen med et positivt ...
    • Læringspotensial 

      Olsen, Mirjam Harkestad (Chapter; Bokkapittel, 2019)
      I dette kapitlet vil det bli diskutert hva læringspotensial er. Gjennom en litteraturstudie vil ulike sider ved læring og potensial for læring bli perspektivert. Det vil bli gjort en grenseoppgang mellom sentrale begreper knyttet til læringspotensial. Begrepet vil også bli diskutert med utgangspunkt i tilgrensende begreper som inkludering og en skole for alle.
    • Utdanningspolitiske føringer for et psykososialt miljø 

      Olsen, Mirjam Harkestad (Chapter; Bokkapittel, 2019)
      Gjennom flere år har det blitt rettet et stadig sterkere fokus mot elevers psykososiale miljø. Det meldes i media om økende skolepress, flere med psykiske helseproblemer, økende digital mobbing med videre. I august 2017 ble endringer i opplæringsloven kapittel 9A satt i verk, etter et omfattende utredningsarbeid gjennomført av Djupedalutvalget (NOU 2015: 2).
    • Teknologi og læringsmiljø 

      Olsen, Mirjam Harkestad; Lekang, Trond (Chapter; Bokkapittel, 2019)
      Teknologi har for alvor gjort sitt inntog i norsk skole. Økt tilgjengelighet med hensyn til digitale løsninger gjør at stadig flere elever har digitale verktøy som en del av sitt læringsmateriell. Det er i flere prosjekter undersøkt bruken av teknologiske verktøy i skolen (se for eksempel Murati & Ceka, 2017; Pandya & Ávila, 2017). Studier viser at en digital skole endrer både elevrollen, lærerrollen ...
    • PhD revisited: Content in Nordic Pupil Narratives in Instructed EFL: A Norwegian Perspective 

      Larsen, Annelise Brox (Chapter; Bokkapittel, 2019-06-18)
      In this chapter, the results of a doctoral study (Larsen, 2009) of thematic content in Nordic pupil narratives in EFL2 are presented. A literary analysis of pupil texts focussing on intertextual references was applied. The findings suggest that the pupils’ narratives formed a discourse in which these narratives explored the power aspects of the parent–child relationship, rebelled against teachers, ...
    • Exploring student explanations: What types can be observed, and how do teachers initiate and respond to them? 

      Drageset, Ove Gunnar (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-03)
      This article presents different types of student explanations that can were observed, and how these were initiated and responded to. The research is based on the practice of five teachers, with all interactions having been analysed and categorized to develop the concepts. First, three distinct types of student explanation were found: explaining actions, explaining reasons, and explaining concepts. ...
    • Aksjonsforskning i Norge : teoretisk og empirisk mangfold 

      Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene; Steen-Olsen, Tove Herborg; Stjernestrøm, Else (Book; Bok, 2017-06-09)
      Antologien Aksjonsforskning i Norge. Teoretisk og empirisk mangfold består av tjue vitenskapelige artikler innen utdanning, helse, vitensentre, kunst og arbeidsliv. Antologien gir et innblikk i historisk utvikling, grunnlagstenkning, samt teoretiske og metodologiske diskusjoner innen aksjonsforskningsfeltet. Den tar opp spørsmål om deltakelse, erfaringskunnskap og dialog som grunnlag for kunnskapsutvikling. ...
    • How Does the Shift from Handwriting to Digital Writing Technologies Impact Writing for Learning in School? 

      Rønningsbakk, Lisbet (Chapter; Bokkapittel, 2022)
      The shift from handwriting to using writing technologies are widespread in today’s schools. And where handwriting still is the most used method, it is supported with digital writing technologies. My aim in this article is to show and discuss some aspects on how digital writing technologies impacts learning in school. Writing is a frequent activity in all education and the shift from handwriting til ...
    • How do teachers share and develop student ideas? 

      Drageset, Ove Gunnar; Eidissen, Thomas F. (Chapter; Bokkapittel, 2022-10-03)
      This article aims to try out a framework describing teacher positions based on an analysis of their interactions, and through this, gather ideas for further development of the framework. This article uses shared data from TWG 19, with data from five classrooms. These were analyzed by categorizing interaction from transcripts of the data. The analysis focuses mainly on the interactions related to one ...
    • Impediments to mathematical creativity: Fixation and flexibility in proof validation 

      Haavold, Per Øystein (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-05-15)
      Mathematical techniques in proof writing can be narrowed down to specific proof styles. Simply put, proofs can be direct or indirect- the latter using the Law of the Excluded Middle from logic as well as the axiom of Choice, to prove existence of mathematical objects. However, the thinking skills involved in writing indirect proofs are prone to errors, especially from novice proof writers such as ...
    • Lærer-foreldre-relasjoner under press 

      Bæck, Unn-Doris K. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013-10-01)
      Tema for denne artikkelen er forholdet mellom lærere og foreldre. Sett fra foreldres synspunkt kan forholdet til lærere noen ganger oppleves som vanskelig. På samme måte kan det å forholde seg til foreldre oppleves som krevende og stressende for lærere og påvirke deres erfaring med og forståelse av egen profesjon. I ytterste konsekvens kan dette ha betydning for hvorvidt lærere blir i jobbene ...
    • Forskeren som minst mulig voksen 

      Helgesen, Mai Brit (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2012-04-01)
      Denne artikkelen tar for seg metodologiske utfordringer knyttet til forskerens deltakelse i produksjon av datamaterialet. Tema her er å undersøke hvordan kunnskap om barn fremstilles ved å avklare hvilke væremåter og posisjoner forskeren inntar som observatør av de sosiale samhandlingene, som finner sted mellom deltakerne i barnehagen. Det empiriske materialet som presenteres i artikkelen er en del ...
    • Multimodality - Literacy Practice - English 

      Jakobsen, Ingrid K. (Conference object; Konferansebidrag, 2016)
      <p>How is multimodality involved when educators design literacy events in the English classroom, and to what extent can this be seen in the pupils’ sign making? What makes up the multimodal ensemble in the literacy practice of English (in these selected literacy events)? How do the pupils make use of the modes available to them when they write an assignment? <p>A range of modes is used in the ...
    • Diverse Diversity. Contradictions and Challenges in Norwegian Rural Education. 

      Paulgaard, Gry; Saus, Merete (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-07-26)
      The authors of this paper share a common background from the Northern Norway region, a rural county and the largest and least populated county of Norway. The region is characterised by high out-migration, lower educational levels, and higher drop-out rates from secondary education than in other regions of Norway. Limited educational provision makes it necessary for many young people in rural areas ...
    • Digital Tools for Structure in a Mainstream Class 

      Olsen, Mirjam Harkestad (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2018)
      The subject of the article is how digital structure and predictability affects the learning environment. This is key knowledge as regards both class management and learning. An intervention research design was employed. The intervention aimed to test digital aids in a mainstream class: a digital day planner board and a Time timer wristwatch with a countdown function. These aids are usually allocated ...
    • Solformørkelsen i USA 2017 

      Thorvaldsen, Steinar (Conference object; Konferansebidrag, 2017)