Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk): Nye registreringer
Viser treff 481-500 av 575
-
Kunnskapsløftet samisk: feltarbeid ved fem skoler i nordsamisk område
(Research report; Forskningsrapport, 2010) -
Some Frontiers in Open and Distance Learning in the North
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011) -
Forelesninger i programmering med Pascal. Utdrag
(Lecture; Forelesning, 1990)Disse forelesningene ble i ulike varianter brukt en del av studiet Informatikk I (10 vt) etter den gamle rammeplanen av 1985. Som verktøy ble Turbo Pascal versjon 3.0, 5.0, 5.5, 7.0 og senere versjon 1.0 og 1.5 for Windows brukt. Turbo Pascal fra Borland i USA var i sin tid et banebrytende programmeringsverktøy som gjorde det mulig å utvikle profesjonell programvare på en liten PC, noe som før den ... -
BIBLIO. Klassens eget bibliotek på Tiki-100 eller PC. For små og fådelte skoler.
(Book; Bok, 1988)Programmet Biblio ble utviklet med Dbase II. Det var i bruk i noen fådelte skoler i 3-4 år, men ble fort "gammeldags" da den programvare det bygget på gikk ut av bruk. En fullstendig beskrivelse av Biblio med struktur og kode er tilgjengelig. -
Programutvikling med "VISUAL BASIC"
(Book; Bok, 2000)Kompendiet baserer seg på versjon 6 av Visual Basic. Det inneholder eksempler og øvingsoppgaver. -
Perspektiver på hva en førskolelærer trenger å kunne om religion : rammeplananalyse og preskriptive innspill
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011)What does a pre-school teacher need to know about religion? This question is discussed in two separate parts of the article. The first part is a curriculum analysis of the framework surrounding Early Childhood Education and the three year undergraduate program for pre-school teachers in Norway. The analysis leads to a critical discussion on the bias towards Christian values in this framework. The ... -
Special Issue Editorial Some Frontiers in Open and Distance Learning in the North
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011) -
Kunnskapsløftet: LOSA-elevene om å være elev på ordinære videregående skoler i Finnmark: en spørreundersøkelse.
(Research report; Forskningsrapport, 2010) -
Hva Marius lærte oss : en studie av tilpasset undervisning og spesialundervisning for en elev med lese- og skrivevansker : rapport fra delprosjekt to på Naustvika skole.
(Research report; Forskningsrapport, 2012)I denne rapporten presenterer vi det andre delprosjektet i et tredelt prosjekt med fokus på tilpasset undervisning for elever med særskilte behov. Det første delprosjektet hadde tittelen: “Hva Ida lærte oss om tilpasset undervisning og aksjonslæring” og hadde fokus på tilrettelagt undervisning for eleven Ida som hadde ADD og sosial angst. Rapporten kan finnes på den digitale publikasjonskanalen Munin ... -
Rapport I fra evaluering av LOSA. Spørreskjemaundersøkelse til lokale veiledere, bedriftsinstruktører og elever høsten 2006
(Research report; Forskningsrapport, 2007) -
Rapport II fra evaluering av LOSA. Nærstudier i tre kommuner og ved moderskolen i Nordkapp kommune
(Research report; Forskningsrapport, 2007) -
Samebygda Siebe på Finnmarksvidda vest - sett i et økologisk perspektiv. Del I Naturgrunnlaget
(Research report; Forskningsrapport, 2006) -
Food habits of school pupils in Tromsø, Norway, in the transition from 13 to 15 years of age
(Journal article; Tidsskriftartikkel, 2011)The aim of this study was to investigate the development of food habits in adolescents in Tromsø, whether pupil behaviour regarding food habits had changed in grade 10 compared to grade eight, and whether this was linked to pupils` Home Economics lessons in grade nine. A total of 606 adolescents (321 boys and 285 girls) were studied on two different occasions – 2002 and 2005, A food-frequency ... -
Naturfag og matematikk i Office 2010 : Verktøy til beregning, skriving av formler og tegning av figurer
(Book; Bok, 2012-01-14)Bearbeiding av data fra praktiske forsøk og feltkurs har en sentral plass i naturfagundervisninga i lærerutdanninga. Regneark er her et naturlig hjelpemiddel; spesielt ved bearbeiding av store datamengder. I min undervisning på Naturfag for ungdomstrinnet ved Universitetet i Tromsø erfarer jeg at de fleste studentene trenger opplæring for å kunne bruke regneark på en hensiktsmessig måte. I ... -
Implementering av Kunnskapsløftet Samisk (LK06S) på nordsamisk område - sluttrapport. Prosjektet "Evaluering av Kunnskapsløftet Samisk"
(Research report; Forskningsrapport, 2011) -
Å være russisk i barnehager i Finnmark - norske barnehager sett med russiske mødres øyne. Rapport nr. 2 i prosjektet "Barnehagen - et inkluderende fellesskap"
(Research report; Forskningsrapport, 2009) -
Barnehagen som flerspråklig arena
(Chronicle; Kronikk, 2011)I NRK-programmet Brennpunkt den 01.11.11 ble det satt fokus på kvalitet i barnehagen, uten at begrepet kvalitet ble nærmere definert. Vi ønsker å rette fokus på en av de utfordringene ansatte i barnehager står overfor, og som krever god kompetanse, tilstrekkelig personale og en tydelig ledelse for å få til en kvalitativ god barnehage. -
Pre-school multilingualism : experiences from a national project in Norway
(Conference object; Konferansebidrag, 2011)I will refer to a national project in Norway; initiated by NAFO, the National Center of Multicultural Education. In the period of 2007-2010 I was supervisor for 20 pre-schools in 5 different municipalities in the county of Troms, Norway. These pre-schools all had bilingual immigrant children, and were interested in learning more about both cultural diversity and multilingualism. This presentation ... -
Relasjonell mobbing blant jenter i barnehagen
(Research report; Forskningsrapport, 2010) -
Rapport om lærerutdanningene i Rovaniemi og Alta: en sammenlignende studie.
(Research report; Forskningsrapport, 2010)