Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk): Nye registreringer
Viser treff 501-520 av 666
-
Digital tools and meaning making in mathematics
(Conference object; Konferansebidrag, 2016-11-07)This presentation is based upon a school-initiated project: with open doors to the world - A pilot on the use of technology in education at school. The project is interdisciplinary and involves 1. – 4. grade at an elementary school in Northern Norway. Researchers from the Arctic University of Norway have collaborated closely with the participating teachers in the school. The research group represents ... -
Evaluering av ICDP utprøvd i krisesentre.
(Research report; Forskningsrapport, 2016) -
Making Cultural Heritage Online. Lars Levi Laestadius’ Work and its Relevance in the Arctic Region
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016-05-01) -
Early markers of language delay in children with and without family risk for dyslexia
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015-06)This study examined the extent to which receptive and productive vocabulary between ages 12 and 18 months predicted language skills at age 24 months in children born with family risk for dyslexia (FR) and a control group born without that risk. The aim was to identify possible markers of early language delay. The authors monitored vocabulary growth in 32 FR children and 21 control children longitudinally ... -
SMARTSTIEN – Hvordan lage en moderne natursti med begrensede ressurser?
(Journal article; Tidsskriftartikkel, 2015) -
Hvem skaper verdiene?
(Chronicle; Kronikk, 2015-11-28) -
Hvem skaper verdiene?
(Chronicle; Kronikk, 2015-11-28) -
"Samisk religion" i dag: Kyrkjeliv, urfolksidentitet og nyreligiøsitet
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015) -
Wiki, tekster og arbeidsmåter i morgendagens engelskfag: et eksempel fra lærerutdanninga
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014)Artikkelen diskuterer hvordan wiki kan brukes i engelskundervisning for å la nye og tradisjonelle teksttyper møtes i digital interaksjon. Med utgangpunkt i begrepene multimodalitet, hypertekstualitet og prosessualitet diskuterer artikkelen et eksempel fra et undervisningopplegg for lærerstudenter. Basert på et bilde skapte studentene et felles nettsted og en kollektiv, fiktiv, men realistisk historie. ... -
Artikulatoriske utviklingsmønster i tidlig leksikalsk produksjon hos barn med og uten familiær risiko for dysleksi
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014-12-01)Analyse av språkutvikling har tradisjonelt vært utført på segmentalt grunnlag. I dette arbeidet er artikulatoriske bevegelser, gester, gjenstand for analyse hvor utviklingsmønster, fonologiske lydendringer, beskrives hos barn med og uten familiær risiko for dysleksi ved 24 måneder. Arbeidet identifiserer artikulatoriske forhold som barn med familiær risiko for dysleksi synes å ha større vansker med ... -
Bokanmeldelse og debattinnlegg: Norsk språklydlære med øvelser. Sammenligninger med engelsk, tysk og fransk v/Ingebjørg Skaug. Cappelen Forlag
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 1997) -
Ataxic /r/ - articulatory description and treatment using electropalatography (EPG): A case study
(Research report; Forskningsrapport, 1996) -
Vår eventyrlige teknologihistorie. Ved lærerutdanningen sitt 190-års jubileum
(Conference object; Konferansebidrag, 2016-02-12) -
Den nasjonale kirkens misjonsarbeid blant samene i Norge. Kulturell sivilisering eller evangelisk omvendelse?
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014)Misjon blant samer i Norge har foregått i flere hundre år. Mye av denne historien er kjent og behørig drøftet.2 Artikkelen er ikke en fullstendig fremstilling av samemisjonsarbeidet i Norge, men har til hensikt å vise ulike tilnærminger i kirkens arbeid blant samene. Artikkelens undertittel fungerer som et forskerspørsmål å drøfte formålet for det nasjonalkirkelige samemisjonsarbeidet i Norge ... -
Konstruksjoner av lederskap i barnehagen
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015-10-22)This article is concerned with how preschool teachers position themselves as staff-leaders, giving various kinds of agency positions to both themselves and their staff members in narratives from kindergartens. The study takes a narrative perspective using a dialogical and performance analysis strategy in analyzing short texts about situations and events in kindergartens, written for the purpose ... -
Norske masterutdanninger i naturfag for grunnskolelærere – store variasjoner i omfang på masteroppgaver og fagsammensetning
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015-11)Currently, the majority of students in lower secondary school teacher education take a four-year education in Norway. From 2017 this education will be prolonged to a five-year master education. In connection to this, there is an ongoing debate in Norway about the content of the new teacher education programs. In 2010, the Arctic University of Norway (UiT) began the first integrated five-year ... -
Fonetisk gestuell transkripsjon
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013)Fonetisk transkripsjon har en sentral plass i klinisk arbeid og har tradisjonelt sett vært knyttet til segmentale analyser av taleproduksjon. Men, segmenter er konstruerte lineære størrelser, enkeltlyder, og dekker ikke all aktivitet som finner sted i produksjon av tale, som er sammenhengende og dynamisk. Denne artikkelen presenterer en analysemetode hvor de artikulatoriske bevegelsene i ... -
The Norwegian curriculum in history and historical thinking : a case study of three lower secondary schools
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015)The didactics of history and the content of the curriculum and syllabi have changed over the years in order to make history more relevant for the students of today. It is important to provide students with “knowing what” knowledge in addition to “knowing how” knowledge in order to support and develop critical thinking and historical understanding. One way of promoting historical understanding is ... -
Romantiske stereotypier eller barnlige avvik. Arktis som oppdragende element i jentebøker fra 1940- og 1950-tallet
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015)Children’s literature has traditionally tended to be aimed primarily at raising and educating children. The setting has played an important role as a didactic and educational element, especially in literature for boys, where the natural setting has been pictured as a space of freedom without boundaries, following the pattern of the robinsonade. However, the didactic literature for girls was more ... -
English Learning in an Intercultural Perspective: Russia and Norway
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015-03)This paper describes a cross-border collaboration between a Russian and a Norwegian University in the English Language field, and how it is made possible by the universities' support – both in terms of strategic plans and funding. The paper shows the goals of the collaboration; to give the students an insight into how English is taught in Russia/Norway and intercultural learning, as well as how ...