Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk): Nye registreringer
Viser treff 521-540 av 575
-
Utprøving av Storyline som metode i førskolelærerundervisningen - og teoretiske refleksjoner omkring metoden brukt i barnehagen
(Research report; Forskningsrapport, 2005) -
Musikk som religiøst uttrykk innen jødedommen. Det musikkreligiøse universet I.
(Research report; Forskningsrapport, 2002) -
Nye arbeidsmåter i grunnskolen - sluttrapport fra et utviklingsprosjekt ved Vestre Jakobselv skole i tiden 2000-2003
(Research report; Forskningsrapport, 2003) -
Maori-musikk og kultur på New Zealand
(Research report; Forskningsrapport, 2002) -
Tekstmapper i lærerutdanningen - fra konstruktiv læringsarena til nødvendig kontrolldokument
(Research report; Forskningsrapport, 2002) -
Møte mellom teknologi og pedagogikk. En sluttrapport fra et IKT-støttet fjernundervisningsprosjekt i tysk tilvalgsspråk i Loppa kommune
(Research report; Forskningsrapport, 2001) -
Et barn av sin tid : Høgskolen i Tromsø 10 år
(Book; Bok, 2004)Høgskolen i Tromsø ønsker å markere at institusjonen fyller 10 år i 2004 ved å gi ut en jubileumsbok. Boka består av noe tekst og mye bilder. Bildene er hentet fra det store bildearkivet som Høgskolen i Tromsø etter hvert har bygd opp. Tekst og bilder viser på hver sin måte et tverrsnitt av de aktiviteter og begivenheter som har funnet sted ved Høgskolen i Tromsø i denne perioden. -
Skoleverket og de tre stammers møte
(Book; Bok, 2005)Hensynet til den samiske befolkning var viktigste drivkraft bak norske myndigheters tidligste satsing på opplysningsarbeid i det nordlige Norge. Skoleverket skulle få en sentral rolle i vårt lands politikk overfor den samiske og etter hvert også den kvenske befolkning. Behovet for lærere til samene var den direkte foranledning til at landets første offentlige lærerutdanningsinstitusjon etter 1814 ... -
Digitale ferdigheter og dysfunksjoner i skolen : en pilotundersøkelse
(Book; Bok, 2008)Ved innføring av fem basisferdigheter i Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK06) ble digital kompetanse innført som den femte basisferdigheten. Dette sidestiller bruk av digitale verktøy med lesing, skriving, muntlig aktivitet og regning. Forskningsarbeidet som ligger til grunn for denne boka har hatt som overordnet mål å finne indikasjoner på digitale dysfunksjoner. Gjennom arbeid med elever og ... -
Anmeldelse av boken ”Ung i Norge. Skole, fritid og ungdomskultur” av Åse Strandbu og Tormod Øia (red.)
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2008) -
Emosjoner i forskning og læring
(Book; Bok, 2009)Hvorfor diskuterer vi så sjelden hvordan emosjoner påvirker forskning og læring? Er emosjonelle utfordringer noe vi som forskere helst ikke snakker om? Har vi for lite kunnskap om temaet? Er dette et forsømt forskningsfelt? I denne boka belyses denne tematikken fra mange ulike perspektiver. Boka er skrevet av og for forskere og profesjonsutdannere innenfor skole, helse og næringsliv. Artiklene ... -
Innhold og omfang av arbeid med flerkulturell og flerspråklig opplæring i barnehager i Finnmark. Rapport nr 1 i prosjektet "Barnehagen - et inkluderende fellesskap"
(Research report; Forskningsrapport, 2009) -
Desentralisert lærerutdanning i nord : fra nødløsning til fullverdig alternativ
(Book; Bok, 2007)De gode resultatene av en sterkere vektlegging på en praksisorientert lærerutdanning representerer et betydelig utviklingspotensial for lærerutdanning generelt. Den desentraliserte utdanninga opplevdes som – og var – relevant og meningsfull for alle aktører. I NOKUT’s vurdering av den stasjonære allmennlærerutdanninga i 2006 gir studentene uttrykk for at praksisopplæringa forbereder dem for dårlig ... -
Frukt- og grønnsakspising blant ungdomsskoleelever
(Book; Bok, 2004) -
Språk og kommunikasjonsvansker : språkvitenskapelig tenkning i det spesialpedagogiske fagfeltet
(Book; Bok, 2001)Arbeidet med dette prosjektet har sin rot i et ønske om å skape en relevant spesialpedagogisk utdanning. Dette forutsetter at utdanningsinstitusjonen kjenner de problemstillingene praksisfeltet er opptatt av, og hvordan de handler i forhold til dette. Utdanningsinstitusjonens viktigste oppgave er å bidra med relevant teori. Teori er velegnet til å ”se” og ”begripe”. Men skal teorigrunnlaget være ... -
Kvalitet og effektivitet i høyere utdanning. Idealer og praksis i gjennomføringen av kvalitetsreformen - et case-studie av samfunnsfag 60 studiepoeng 2002/03
(Research report; Forskningsrapport, 2003) -
Skolevandring : et nytt verktøy for ledelse og læring
(Book; Bok, 2008-11)Ledelsesverktøyet Skolevandring er et relativt nytt konsept som mer eller mindre systematisk er tatt i bruk ved en del skoler i Norge. I boka beskrives og drøftes hvordan skolevandring ble drevet ved en grunnskole gjennom et år og hva som kom ut av det, for lærere og rektor. Ideen til prosjektet som boka bygger på, kom fra rektor selv; skolevandring var et verktøy i tiden. Hun ønsket å styrke sin ... -
Nasjonal identitetsskaping i skolen : en regional og etnisk problematisering
(Book; Bok, 2008-06)Skolen er, og har vært, en viktig premissgiver for forestillingene om vår nasjonale identitet. Samfunnsfaget har som en særlig oppgave å fortelle oss hvem nordmenn er og hva Norge er. Denne boka problematiserer regionale og etniske aspekter ved den norske nasjonale identiteten slik disse framstår i et utvalg lærebøker i norgeshistorie. – Beskrives regionen Nord-Norge som en integrert del av ...