Skolevandring som idé på reise inn i norsk skole
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/6599Dato
2014-05-10Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Jacobsen, Grete SynnøveSammendrag
Masteroppgaven handler om spredning av lederverktøyet skolevandring i norsk skole. Problemstilling for forskningsarbeidet er: Hva er årsak til at lederverktøyet skolevandring er på reise i stort omfang inn i norsk skole? Det er utarbeidet fire forskningsspørsmål for studien. For å belyse valgt problemstilling og forskningsspørsmål, har jeg foretatt en kvalitativ undersøkelse med et undersøkelsesutvalg på fem respondenter. Disse er valgt ut på grunn av sin kjennsakp til fenomentet skolevandring. Innsamlede data er analysert ved hjelp av fire skjemaer med underkategorier, som er utarbeidet på bakgrunn av valgt problemstilling, de fire forskningsspørsmålene og aktuell teori. Det er mange ulike årsaker til at lederverktøyet skolevandring er på reise i stort omfang inn i norsk skole i dag. Dette har blant annet sammenheng med at ideen oppfattes som fornufting av lærere og skoleledere. I tillegg er skolevandring lett å ta i bruk fordi den er formalisert og har en "enkel" struktur. Lederverktøyet imøtekommer også det ytre presset på norske skoleledere om å drive mer med pedagogisk ledelse. Spredning av ideen skjer både på formelle arenaer som kurs, konferanser og utdanning og på uformelle arenaer der skoleledere møtes.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2014 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: