Kunnskapsledelse i hotellbransjen. Hvordan bidrar ulike organisasjonskapabiliteter til kunnskapsdeling?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/6853Date
2014-05-30Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Jakobsen, Ida KristineAbstract
Tema for denne oppgaven er kunnskapsdeling i en reiselivskontekst. Dette er viktig å forske på fordi litteraturen fremhever en organisasjons kunnskap som den viktigste brikken til konkurransemessig fortrinn. Mange bedrifter og organisasjoner jobber iherdig for å kapitalisere på denne ressursen, noe som innebærer at det utvikles strategier og prosedyrer for kunnskapsdeling. Hvilken strategi som utvikles, avhenger blant annet av hvordan man leder menneskene i organisasjonen, hvilket produkt som selges og til hvem man selger dette produktet. Reiselivsnæringen er en av de næringene som pekes ut som trege til å implementere slike strategier, noe som kan komme av mangelfull forståelse for hva kunnskapsdeling innebærer i en slik kontekst. Hensikten med denne studien er derfor å medvirke til en forståelse for dette, ved å ta utgangspunkt i noen av organisasjonens kapabiliteter. Problemstillingen ”hvordan bidrar ulike organisasjonskapabiliteter til kunnskapsdeling” er blitt undersøkt gjennom en kvalitativ forskningsmetode, der et hotellselskap er blitt brukt som case. I denne sammenheng har datamaterialet blitt triangulert gjennom intervjuer med direktører, resepsjonssjefer og resepsjonister, i tillegg til bruk av publiserte dokumenter fra hotellselskapet.
Mine funn kan tyde på at servicebedrifter som denne står ovenfor en spesiell utfordring, en utfordring som kan tenkes å være mer fremtredende i bedrifter som preges av stadig vekst. Dette er gjeldene for hotellselskapet som er undersøkt i denne oppgaven, som preges av både vekst og mange geografisk fordelte hoteller. Utfordringen i forhold til dette er at servicebedrifter er nødt å livnære seg både på en standardisert- og en unik tilnærming til kunnskapsdeling. Noen av de viktigste forutsetningene for å lykkes med dette er at ledelsen sentralt evner å være tydelig på hva som skal standardiseres, men samtidig legger opp til at ledelsen ved lokale hoteller bidrar til det unike. I denne sammenheng spiller evnen til å skape en ”kunnskapsvennlig” kultur inn som viktig, der man eliminerer forestillingen om at ”kunnskap er makt”.
Nøkkelord: Kunnskap, kunnskapsdeling, organisasjonskapabiliteter
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2014 The Author(s)
The following license file are associated with this item: