Elevers matematiske forklaringer - Praktisk og matematisk baserte likheter og ulikheter
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/8109Dato
2015-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
I denne teksten fokuserer vi på elevenes forklaringer i matematikk. Gjennom deltakende observasjon fant vi ut at elever på 8.klassetrinn forklarer seg på et ulikt teknisk nivå i elevstyrte og lærerstyrte kontekster. Størst variasjon i forklaringene fant vi når samtalen var lærerstyrt, og her kom det frem at enkelte spørsmål satte elevene i en forklaringssituasjon hvor de ikke kunne gjøre rede for egen tankegang. De elevstyrte forklaringene viste seg å være mer praktisk basert enn de lærerstyrte, men det var små variasjoner i bruken av de praktiske baserte forklaringene.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: