Lekser - ”en gammel tradisjon eller en nødvendighet i den norske skolen?”
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/8112Date
2015-05-13Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Oppgavens mål er å få lærernes syn på lekser i skolen samt deres vurdering om lekser nødvendig. Jeg ønsker med denne undersøkelsen å være med på å skape undring og sette i gang noen tankeprosesser hos både dagens og fremtidige lærere om deres leksepraksis. Problemstillingen for oppgaven er Lekser - ”en gammel tradisjon eller en nødvendighet i den norske skolen?”
For å finne svar på min problemstilling har jeg valgt en kvantitativ metode ved bruk av en spørreundersøkelse. Denne har jeg sendt ut til fire ulike skoler. Undersøkelsen har 26 spørsmål fordelt på fire områder. Norsk samfunnsvitenskapelig datatjeneste (NSD) godkjente undersøkelsen 29. januar 2015.
Slik jeg ser det hele så har den norske skolen en lang tradisjon i forhold til å gi elevene lekser og mange skoler praktiserer dette fortsatt. Resultatet av min undersøkelse viser meg at i hovedsak begrunner lærerne leksepraksisen sin med fem faktorer. Disse faktorene er elven, skolen, tilpasset opplæring, hjemmet og motivasjon. Argumentene mot lekser går i hovedsak ut på at lekser er med på å skade relasjonen mellom lærer og elev, og det at lekser er med på å forsterke nederlaget til mange av de elevene som sliter på skolen fra før.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2015 The Author(s)
The following license file are associated with this item: