Når is framstår som hardt vann. Om metaforer i elevtekster skrevet av minoritetsspråklige elever på ungdomstrinnet
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/8125Date
2015-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Dørum, VegardAbstract
Metaforer er ofte noe som er problematisk når man snakker om minoritetspråklige elever og skriveopplæring på andrespråket, og denne teksten utfordrer problemtenkingen rundt temaet. Teksten handler om læreres erfaringer med metaforer i skriveopplæringen av minoritetsspråklige elever på ungdomstrinnet: om metaforer blir brukt skriftlig av minoritetsspråklige elever, hvordan de kan deles inn, hvordan lærere jobber med metaforer, samt hvilke holdninger og forventninger lærerne har til metaforbruk hos elever med norsk som andrespråk. Ulike sett med tekster fra minoritetsspråklige elever er analysert med hensyn til metaforisk innhold, og elevene viser gjennom egne tekster hvordan de aktivt strukturerer sin egen og andre menneskers posisjon i forhold til fysiske og abstrakte deler av virkeligheten ved bruk av ulike typer metaforer. Prosjektet retter søkelyset mot språkforskeres og læreplanens holdninger til elevenes metaforbruk. Til sammen fordrer dette en større oppmerksomhet mot sammenhengen mellom minoritetsspråklige elevers tekstarbeid og metaforbegrepet i seg selv, noe som kan være nødvendig dersom dette skal inngå i en diskusjon om hva som er god skriveopplæring på andrespråket.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2015 The Author(s)
The following license file are associated with this item: