Blar i tittel Mastergradsoppgaver i lærerutdanning 1.-7. trinn
Viser treff 138-141 av 141
-
Verb som meningsbærende element i kompetansemål. En analyse av fem kompetansemål i MAT01-05.
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-10-31)Denne mastergradsoppgaven begynner i det Goodlad omtaler som den formelle læreplanen og fortsetter over i den oppfattede læreplanen. Jeg har gjennomført en analyse av fem utvalgte kompetansemål fra den nye læreplanen i matematikk, MAT01-05. Fenomenet jeg undersøker er verb som meningsbærende element i kompetansemålet. For å finne ut om verbene har betydning for det langsiktige målet som i LK20 er ... -
«Vi skal jo gjøre elevene klar for framtida!». En kvalitativ studie av hvordan barneskolelærere forstår begrepet bærekraftig utvikling og hvordan de erfarer å arbeide tverrfaglig med temaet bærekraftig utvikling
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-30)Hvordan lærere tolker læreplanen får konsekvenser for det elevene lærer. Denne studien undersøker barneskolelæreres forståelse av det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling som er et nytt undervisningstema i de nye læreplanene, som tas i bruk trinnvis fra skolestart 2020. Studiens målsetting er å besvare overordnet problemstilling: Hvordan forstår barneskolelærere det tverrfaglige temaet bærekraftig ... -
«Vi var veldig glade for å være en digital skole da landet stengte ned» - En kvalitativ studie om muligheter og utfordringer ved bruken av lærebrett på lærebrettskoler
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)Med den økte digitaliseringen i skolen, er det flere og flere skoler som velger å satse på innføringen av lærebrett. Formålet med denne studien er å undersøke hvilke muligheter og utfordringer lærere opplever med bruken av lærebrett på lærebrettskoler. Studien er en kvalitativ enkelcasestudie, med intervju som metode for datainnsamling. Jeg gjennomførte et gruppeintervju med fire lærere, og alle ... -
"Vær så god ungdomsskolen, her har dere en elev med livslang bevegelsesglede." - En studie om vurdering i kroppsøving på mellomtrinnet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Vi ser nødvendigheten av forskning på området vurdering i kroppsøving, med spesielt fokus på mellomtrinnet. Vi har etter flere perioder i praksis observert ulike vurderingspraksiser blant lærere, noe som har vekket vår nysgjerrighet i lærerutdanningen. Formålet med vår studie er å undersøke hvilke vurderingspraksiser utdannede kroppsøvingslærere anvender på mellomtrinnet. Vårt inntrykk er at ...