• "Den tar jo tid, men jeg ville ikke vært den foruten". Evalueringsboka, et redskap for formativ vurdering? 

      Pedersen, Steffen Skogvang; Brandvold, Bendik Befring (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Forskning fastslår at vurderingspraksis som setter elevene i sentrum har stor læringseffekt. Elevene bør i samråd med lærer vurdere egen læringsprosess, og på sikt være i stand til egenhendig å endre kurs og vurdere egne læringsmål. Disse prinsippene faller innenfor formativ vurdering. I forskning og politiske dokumenter blir formativ vurdering ofte omtalt i abstrakte ordelag, og det kan virke ...
    • "Det er viktig for meg med tilbakemeldinger". Underveisvurdering fra et elevperspektiv 

      Hansen, Cecilie Terese (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      I masteravhandlingen har jeg utført en kvalitativ studie med fokus på underveisvurdering fra et elevperspektiv. Observasjon og gruppeintervju er benyttet som metode i 5. klasse, fra to forskjellige skoler. Målet har vært å belyse hvordan elevene oppfatter underveisvurderingen i sin hverdag. For å besvare dette har jeg benyttet tre forskningsspørsmål: «Hvordan bidrar underveisvurdering til at elevene ...
    • Det flerkulturelle klasserom - berikende og utfordrende. En kasusstudie om tilpasset og inkluderende opplæring i en distriktskole med mange flerspråklige elever 

      Isaksen, Eva (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      I denne oppgaven presenteres en casestudie som har som formål å belyse hvordan lærere på barnetrinnet opplever å arbeide i en klasse med mange minoritetselever. Fokusområdene og problemstillingen for oppgaven er «Hvordan opplever lærere på barnetrinnet å tilrettelegge for en inkluderende og tilpasset opplæring for minoritetselever?». Datamaterialet ble samlet inn gjennom tre semistrukturerte ...
    • "Det var bare stjerner overalt". En studie om bruk av observasjon for å identifisere evnerike elever og tilpasset opplæring 

      Johnsen, June Eliseussen; Johnsen, Annie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      Målsetningen med denne masteravhandlingen er å få innsikt i hvordan lærere ser på det å skulle identifisere evnerike elever ved bruk av observasjon og hvordan de opplever å skulle tilpasse opplæringen til denne elevgruppen. Forskningsdesignet i studiet er fenomenologisk, fordi vi er opptatt av informantens opplevelser. Vi har anvendt et kvalitativt forskningsintervju som datainnsamlingsmetode, hvor ...
    • «Det var lettere for meg å tenke at jeg bare var dum». En studie om tilpasset undervisning for elever med lese- og skrivevansker 

      Holkestad, Andreas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Skolehverdagen til elever med lese- og skrivevansker kan bli svært utfordrende når elevene ikke får den hjelpen de trenger. Jeg har selv dysleksi, og vet fra erfaring hvor utfordrende det kan være. Dette vekket min interesse for å undersøke tema lese- og skrivevansker nærmere. Formålet med studien er å belyse hvordan lærere arbeider for å tilpasse undervisningen for elever med lese- og skrivevansker. ...
    • "Det var litt rart å begynne på skolen, men nå som jeg liksom vet hvordan det er å gå på skolen så er det jo greit!". En studie av hvordan barns behov ivaretas i overgangen fra barnehagen til skolen 

      Christensen, Camilla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Overgang barnehage-skole kan for mange barn være en svært sårbar prosess som kan være både skremmende og vanskelig. De siste årene har overgangen blitt et større tema for staten da de har sett viktigheten av å ha gode rutiner på dette feltet. Omfattende forskning har blitt gjennomført og det har blitt skrevet rapporter for å gi innblikk i hvordan prosessen foregår i praksis. I disse rapportene er ...
    • Digital mobbing - hva er det? 

      Aders, Hilde (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-04-24)
      I denne masteroppgaven undersøkes det hvordan elever, lærere og foreldre i barneskolen forstår og forholder seg til digital mobbing. Undersøkelsen ble gjort ved at elever i 6. og 7. klasse skrev fortellinger om digital mobbing mens fem lærere og to foreldre i grupper ble intervjuet om temaet. Analysen av elevtekstene og intervjuene viser at det går et skille mellom barne- og voksengenerasjonen i ...
    • "Distriktsskoler er hjerte i bygda". Om samarbeid mellom distriktsskoler 

      Sæbø, Mariell Bergh; Jessen, Ann Karoline (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
      Målsetningen med denne avhandlingen er; å bidra med en innsikt i hvordan distriktsskoler kan samarbeide for å forhindre nedleggelse. Vi ser på hvordan distriktsskoler utfører samarbeid og hvilke hjelpemidler som brukes. Det profesjonsfaglige fokuset er på samarbeidet mellom distriktsskoler, lærere, og elever. Vi har forsket på temaet gjennom en kvalitativ studie, der vi intervjuet fire ansatte ved ...
    • «Dramaforløp, veien mot livsmestring» 

      Barstad Buset, Sindre; Thorstvedt, Svein Erik (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-14)
      I dette masterprosjektet har vi undersøkt hvordan et utvalg elever på mellomtrinnet arbeider med dramaforløp, og hvordan dette kan brukes i arbeid med det tverrfaglige emnet folkehelse og livsmestring. Vi har valgt å fokusere på begrepet livsmestring. Vår hensikt har vært å analysere hvordan elevenes tilnærming til dramaforløp er, hvordan det kan skapes rom for å arbeide med livsmestring og hvordan ...
    • Drømmelæreren - en kvalitativ studie om ulike elevers drømmelærer 

      Bjørklund, Ulrikke Elise Nilsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Jeg har i min oppgave tatt for meg hvordan ulike elever beskriver det mye omdiskuterte begrepet drømmelærer. Problemstillingen min lyder «På hvilken måte beskriver ulike elever sin drømmelærer?». Å være lærer handler i stor grad om bruk av klasseledelse. Klasseledelse et høyaktuelt tema i dagens skole som omfavner mye. Jeg valgte derfor ut hovedkategorier innenfor temaet som jeg mener er relevant i ...
    • Du må være litt som en blekksprut. En studie om sammenhenger mellom dramafaglig undervisningsmetode og proaktiv klasseledelse 

      Andersen, Kamilla Dyrstad; Paulsen, Vilde Flermoen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      Drama kan for mange virke litt skremmende, og det å skulle være klasseleder når en slik arbeidsmetode integreres i læringsarbeidet kan føles som en utfordrende oppgave. Man tenker ofte tilbake på skuespill, teater eller fremføringer foran andre. Dette er bare en brøkdel av hva drama egentlig innebærer. Vi tror at mange kan kjenne seg igjen i det vi presenterer, og vi håper at studien kan bidra til ...
    • "Du trenger ikke være Lars Monsen". En studie om uteskolens utfordringer og muligheter 

      Larsen, Anders Strengen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-23)
      Temaet for denne masteroppgaven er læreres møte med uteskolens muligheter og utfordringer. Oppgaven kartlegger noen av de mange mulighetene og utfordringene som lærere kan oppleve ved bruk av uteskole som undervisningsmetode. Min egen interesse for uteskole som arbeidsmetode og stadige erklæringer fra universitetslærere om at arbeidsmetoden blir for lite brukt, fremkalte mitt ønske om å trekke frem ...
    • Dybdelæring i matematikkfaget. En kvalitativ studie av tre matematikklæreres oppfatning av dybdelæringsbegrepet og deres tilrettelegging for slik læring i matematikkundervisningen. 

      Haugan, Martha Helen; Nordhus, Andrea Freim (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-29)
      Formålet med denne masteravhandlingen er å undersøke hvilken oppfatning matematikklærere har av dybdelæring, og hvordan de ser for seg at en kan tilrettelegge for slik læring i praksis. Vi gjennomførte kvalitative dybdeintervjuer med tre matematikklærere for å belyse problemstillingen vår. Intervjuene var semistrukturerte og de ble gjennomført individuelt. Forskningsdeltakerne var tre lærere fra ...
    • Dybdelæring – et begrep med mange definisjoner. Perspektiv fra lærere og lærerutdannere 

      Martinsen, Mia (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-06-01)
      Dybdelæring er et begrep som har blitt introdusert i den nye læreplanen LK20. Som lærer har man ansvar for å skape meningsfylte læringssituasjoner for elever. For å gjøre dette må en tilpasse opplæringen slik at den er variert og at alle elever har nytte av opplæringen. Dybdelæringsprosesser skaper rom for å variere gjennom tverrfaglighet og temabasert undervisning, fordi begrepets betydning handler ...
    • Dybdelæring- fra begrep og metode, til læringssyn. En kvalitativ studie av læreres og rektorers forståelse av dybdelæring, hvlike måter dybdelæring skal implementeres i klasserommet, samt fenomenets betydning for elever, lærere og rektorer. 

      Nilsen, Linda; Rahkola, Malin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Vi har gjennom en kvalitativ studie tatt for oss læreres og rektorers forståelse av dybdelæring, på hvilke måter dybdelæring skal implementeres i klasserommet, og ikke minst fenomenets betydning for elever, lærere og rektorer når det skal inn i skolene. Prosjektet ble gjennomført på tre ulike skoler, hvor vi gjennom halvstrukturerte kvalitative intervju hadde samtaler med tre lærere og to rektorer ...
    • Eksemplets makt og frigjørende pedagogikk i LK06 

      Johnsen, Silje (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-13)
      Denne masteroppgaven har til hensikt å bidra til å belyse potensialet for lokalorientert pedagogikk i den norske skolen. Forskningsinteressen ligger i å finne ut om lokalorientert pedagogikk kan være et verktøy i arbeidet med tilpasset opplæring og kompetanseoppnåelse. Videre vil det fokuseres på hvilke muligheter og utfordringer som knyttes til dette. Forskningsstrategisk har det vært benyttet ...
    • Elever med ekstraordinært læringspotensial. Hvem er de og hvordan tilpasse opplæringen for dem? 

      Henriksen, Nina Mari; Hansen, Hege (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-12)
      Målsetningen med denne studien er å bidra til økt kunnskap om elever med ekstraordinært læringspotensial. Vi har gjennomført en kvalitativ studie hvor vi undersøker hvordan en kan identifisere elevgruppen og tilpasse opplæringen etter deres behov. Vi har også sett på hvilke konsekvenser det kan føre med seg dersom dette ikke skjer. Elevgruppen kan være høyt presterende, men er ikke nødvendigvis det. ...
    • Elever med stort læringspotensial og tilpasset opplæring. En begrepsavklaring og forslag til hvordan tilpasse opplæringen for dem 

      Mikalsen, Sandra Iselin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      I forskningslitteraturen er det et mangfold av ulike benevnelser som i stor grad omtaler den samme elevgruppen. I denne avhandlingen har jeg introdusert betegnelsen «elever med stort læringspotensial» gjennom en sammenstilling av de ulike benevnelsene. Dette ble gjort for å tydeliggjøre likheter mellom benevnelsene slik at elevgruppen kunne samles under én felles betegnelse. Avhandlingen har fokusert ...
    • "En kan ikke lære å bygge lego uten legoklosser" - En kvalitativ studie om utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse 

      Isaksen, Silje Elisabeth Bjørklund (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Dette prosjektet handler om profesjonsfaglig digital kompetanse med fokus på lærere og deres utvikling innenfor den profesjonsfaglige digitale kompetansen. Jeg har benyttet meg av det kvalitative forskningsintervjuet for å få en dypere innsikt i profesjonsfaglig digital kompetanse gjennom følgende forskningsspørsmål, Hvordan jobber lærere for å utvikle deres profesjonsfaglige digitale kompetanse? Hva ...
    • «En måte å jobbe på for å sette eleven i sentrum for egen læring». En kvalitativ studie om muligheter og utfordringer ved implementering av cooperative learning som undervisningsmetode 

      Sjåfjell, Hanna (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      Det innføres ny læreplan i norsk skole høsten 2020. Med denne blir det økt fokus på blant annet sosial læring. Cooperative learning er en undervisningsmetode som kan legge til rette for sosial læring gjennom læring i samspill. Målsettingen med denne studien er å skaffe kunnskap og innsikt i hvordan cooperative learning kan og bør benyttes for å fremme elevers læringsutbytte etter prinsippet om ...