Now showing items 121-140 of 433

    • Kritisk literacy i norskfaget på mellomtrinnet 

      Karlsen, Charlotte Ekse (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-14)
      Denne masteroppgaven baserer seg på hvordan innholdet i to lærebøker i norsk for 5.trinn legger opp til å øve elevenes kompetanse i kritisk literacy. Det kritiske perspektivet er forsterket i læreplanverket LK20, og kritisk tilnærming til tekst er fremhevet som ett av kjerneelementene i læreplanen for norskfaget. Med bakgrunn i det komplekse tekstmangfoldet i samfunnet er det viktigere enn noen gang ...
    • Extramural English, with an emphasis on gaming, and Norwegian National test scores in English, 8th grade 

      Halvorsen, Elisabeth; Haaland, Therese J. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-14)
      In an increasingly globalized world, digital gaming has emerged, and learning English as a second language has changed towards being a language easily accessible in students out-of-school contexts. This thesis investigates if there are significant interactions between the participants extramural English language activities and the results on the NNT in English, 8th grade. English is a global language ...
    • Modellering ved bedriftsbesøk 

      Christiansen, Mattis Engelbrecht (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Denne oppgaven tar for seg modellering i matematikk. Matematiske modeller brukes i dag på mange områder. De kan brukes til å analysere aksjepriser, værforhold, miljøforandringer og rakettoppskytninger. Modeller er en av de mest virkelighetsnære formene for matematikk der man setter sammen den matematiske og virkelige verden for å komme frem til et resultat. En av de store endringene i den nye ...
    • Kulturens innvirkning på elevers mulighet for læring i matematikkfaget - Kritisk studie på Finnmark elevers storylines 

      Wirkola, Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Formålet med denne masteroppgaven var med støtte av posisjonsteori å bidra til å belyse hvordan en forstår og legger til rette for matematikklæring/glede/vegring hos elever i kulturer som (historisk) ikke vektlegger akademisk utdannelse. Jeg har utforsket hvilke muligheter elever har for læring gjennom storylines formet fra tidligere Finnmarks elever sine narrativer og drøftet fortellingene i lys ...
    • Virkeligheten og fantasien, vitenskapen og fantasteriet En kvalitativ studie av hvordan et samarbeid mellom en skole og en kulturskole kan bidra til å løfte norskfaget i begynneropplæringen 

      Klasbu, Mari Gullner; Jensen, Mia Fyhn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Denne kvalitative kasusstudien følger et samarbeidsprosjekt mellom en teaterinstruktør fra kulturskolen og en norsklærer på småtrinnet. Samarbeidet drøftes ut fra følgende problemstilling: «På hvilke måter kan et samarbeid mellom en skole og en kulturskole løfte norskfaget i begynneropplæringen?». Studien tar utgangspunkt i Aud Berggraf Sæbøs (1998, s. 44) definisjon av dramafaget som en kompleks ...
    • Leselyst på 6.trinn. Samtaler om litteratur 

      Fredriksen, Cathrin Sjøveian; Langaas, Kristine Holten (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-15)
      Vi har gjennomført et aksjonslæringsprosjekt, med mål å belyse på hvilke måter en litterær samtale og samtaler om litteratur kan bidra leselyst på mellomtrinnet. Vi har utført en litterær samtale, der vi benyttet deler av boken Ishavspirater (2017) skrevet av Frida Nilsson. Aksjonslæringen ble observert, og supplert med intervjuer før og etter aksjonen. Hovedteoriene vi har benyttet for å besvare ...
    • Motivasjon i arbeid med virkelighetsnære oppgaver i en undersøkende matematikkundervisning 

      Langsæther, Mathias Johannessen; Kleven, Jakob Pedersen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-14)
      I denne studien har vi sett på hvordan elevers motivasjon kommer til uttrykk i arbeid med virkelighetsnære oppgaver. I alle fag vil motivasjon være viktig for at elevene skal kunne være villige til å jobbe med et tema. Vi har med bakgrunn fra egen praksis og lærerarbeid sett at mange elever i matematikk sliter med å se en mening og en relevans med det de lærer på skolen. Etter innføringen av ...
    • En komparativ studie av to ulike innfallsvinkler i brøkundervisning. En casestudie som sammenligner to klasser som får brøkundervisning enten via arealmodellen eller mengdemodellen 

      Larsen, Vigdis Marie; Nikolaisen, Brita Walle (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-05)
      Målet med denne masteroppgaven var å undersøke om to ulike innfallsvinkler, arealmodellen og mengdemodellen, kunne ha betydning for elevenes brøkforståelse. Bakgrunnen var vår erfaringsbaserte nysgjerrighet om hvorvidt undervisningen vi hadde drevet med i mange år, var den som ga elevene best grunnleggende forståelse i brøk. Studiens forskningsspørsmål er: Hvilken betydning har undervisningens ...
    • A Short Hike: Writing with a videogame 

      Nguyen, Duc Anh (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-30)
      This master thesis focuses on implementing a videogame in an educational setting. By doing this, the study can focus on the pupils’ interactions with the videogame and how their texts are inspired by the videogame A Short Hike. The study was performed in two different classes in 5th and 7th grade. With this in mind, the research question is: How does an adventure videogame inspire the pupils’ writing? ...
    • «Man må alltid vite hva formålet med denne teksten er, hva skal den få deg til å tro eller gjøre» - En kvalitativ studie om ungdomsskoleelevers kritiske literacy og engasjement for norskfaget i arbeid med ulike tekstformer 

      Karlsen, Marte Isabel; Mikalsen, Birgitte Emilie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Dette masterprosjektet er en kvalitativ studie hvor vi har undersøkt følgende problemstilling: På hvilken måte vil bruken av skriftlig tekst og tekst fra sosiale medier i undervisningen påvirke ungdomsskoleelevers kritiske literacy, og vil det ha noe å si for deres engasjement for norskfaget? Formålet med denne studien er å undersøke om et undervisningsopplegg der vi benytter to ulike tekster vil ...
    • Muntlig deltakelse og interaksjonsmønster i klasser med få antall elever 

      Henriksen, Jovnna Ánde Balto (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      I min masteroppgave er fokuset på helklassesamtaler i matematikk i klasser med få antall elever. Målet i denne oppgaven er å få en dypere innsikt i deltakelsesmønsteret og interaksjonsmønsteret i helklassesamtaler. Til dette har jeg brukt observasjon og intervju som metode. Jeg har valgt å intervjue rutinerte lærere for å få innsikt i deres erfaringer knyttet til tematikken, og for å kunne ...
    • Pupils as producers of visual texts: A mixed-method study on implementing visual literacy and its effects on pupils´ multimodal texts 

      Larsen, Rikke Elida (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      This master´s thesis is the result of a mixed-method study on the implementation of visual literacy and its effects on pupils´ attitude to images and their production of multimodal texts. While simultaneously, it reviewed how teachers can assess multimodal texts where the focus is on the visuals. The research question for this masters´ thesis is as followed: To what extent can working with visual ...
    • Intercultural competence within the English subject 

      Isaksen, Anniken; Seljestad, Vebjørn Holen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      This thesis attempts to investigate two lower secondary school teachers’ possibilities for teaching intercultural competence in the English classroom, focusing on stereotypes and prejudice. Two research questions were formed with the intention of collecting data from teachers and pupils at a lower secondary school regarding their experiences with topics related to intercultural competence. In ...
    • tXt-aksjonens lærerveiledninger 2014-2021: Litteratursyn og bruk 

      Hansen, Silje (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-15)
      Målsetningen med denne studien er å undersøke hvilket litteratursyn som kommer til syne i tXt-aksjonens lærerveiledninger, og hvordan ulike lærere bruker disse. Flere undersøkelser antyder at elevene i dag leser mindre enn før, noe som har gitt begrepet leselyst en ny form for relevans. Foreningen !les utarbeidet tXt-aksjonen i 1998, med det formål om å fremme leselyst hos elever i ungdomsskolen. ...
    • Implementering av Thinking Classroom på småtrinnet. En kvalitativ studie om hvordan Thinking Classroom kan legge til rette for god undervisning i matematikk i henhold til læreplanen, og en lærers erfaringer fra implementeringen 

      Fredriksen, Guro Kvåle; Gimse, Vilde Kvenshagen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-13)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har til formål å undersøke problemstillingen implementering av Thinking Classroom på småtrinnet. Etter at den nye læreplanen ble iverksatt høsten 2020 er det blitt økt fokus på selvstendighet, utforsking og problemløsning, samarbeid og kommunikasjon i matematikkfaget. Lærere har derfor et ansvar for å finne løsninger som fremmer disse evnene. Da vi ...
    • “Det er liksom det første man tenker, kritisk tenkning = kildekritikk.” En kvalitativ undersøkelse om tre samfunnsfaglæreres forståelse av hvordan de realiserer kritisk tenkning i egen undervisning 

      Ulriksen, Karoline; Olsen, Hanne (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Sammendrag Masteroppgaven belyser temaet kritisk tenkning i samfunnsfag, med fokus på hvordan lærere realiserer det i klasserommet. For å få et innblikk i hvordan lærere jobber med kritisk tenkning i klasserommet, har vi gjennomført en kvalitativ forskningsmetode. Vi gjennomførte tre individuelle intervjuer med samfunnsfaglærere som har jobbet eller jobber med samfunnsfag på 5-10.trinn. Ut fra ...
    • Identifisering av arter i fjæra med digitale verktøy. En mixed methods undersøkelse om hvordan elever bruker og lærer arter i fjæra med Artsapp og Artsorakelet. 

      Berger, Fredrik (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-27)
      Denne studien hadde to formål. Det første var å videreutvikle en app slik at den kunne brukes av ungdomsskoleelever til å identifisere de vanligste artene i fjæra. Det andre formålet var å undersøke hvordan elever brukte forskjellige apper i identifikasjonsarbeidet. Det ble gjennomført en 60 min undervisningsøkt med 17 elever i 10. årstrinn om arter i fjæra. Økten inkluderte en førtest og spørreskjema, ...
    • Kritisk vurdering av argumentasjon i naturfag 

      Mo, Jonas (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Gjennom media, internett, og i hverdagen generelt forholder vi oss stadig til hverandres og egne tanker og meninger om hvordan verden er og burde være, i et stadig mer mangfoldig samfunn. Det å kunne vurdere argumentasjon kritisk er viktig for å kunne ta gode valg og avgjørelser, og viktig for et velfungerende demokrati. I fagfornyelsen har kritisk tenkning fått større plass, men det er enda lite ...
    • Naturfagelevers erfaringer i møte med reindrifta 

      Rendal, Marlene Antonie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Denne fenomenologiske enkelcasestudien tar for seg naturfagelevers møte med samiske tradisjoner og tradisjonellkunnskap i reindrifta. Jeg fikk følge elever, lærere og reindriftsutøvere gjennom en todagers ekskursjon under høstens reinsamling. Elevene var med for å lære om samisk tradisjon i tilknytning til naturfagundervisning, og fikk blant annet delta i praktiske oppgaver, spise tradisjonell ...
    • Tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial i matematikk 

      Henriksen, Samuline (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Hensikt og bakgrunn: Hensikten med studien var å presentere et utvalg matematikklæreres tanker og erfaringer med tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial. Tilpasset opplæring er en lovfestet rettighet elevene har, men hvordan lærere forstår begrepet vil ha innvirkning på forståelse av egen praksis. Elever med stort læringspotensial er bare et av de mange navnene som tillegges denne ...