Mastergradsoppgaver i fagdidaktikk for lærere: Recent submissions
Now showing items 301-320 of 466
-
Kulturelt og språklig mangfold i skolen - Fra nasjonale reformideer til reform i skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-22)Denne masteroppgaven retter et kritisk blikk på implementering fra nasjonalt til lokalt plan av reformideen Melding til Stortinget 6 (2012 – 2013): En helhetlig integreringspolitikk - mangfold og fellesskap. Reformideen støtter seg til på NOU (2010:7) Mangfold og mestring – flerspråklige barn, unge og voksne i opplæringssystemet, som sammen med Utdanningsdirektoratets Prinsipper til grunn for ... -
Den matematiske samtalen i tradisjonelle og virtuelle klasserom. En sammenligning av lærernes kommunikasjon i de to klasserommene
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-12)Den matematiske samtalen i tradisjonelle og virtuelle klasserom er en kvalitativ studie hvor vi ser på lærernes bruk av samtaletrekk som redskap for å skape ei aktiv tilnærming til matematikkfaget i de to ulike klasseromsformene. Det teoretiske fundamentet for studien og datainnsamlingen tar utgangspunkt i Chapin et al. (2009) sine samtaletrekk (gjenta, repetere, resonnere, tilføye, vente, snu ... -
Hva lærere mener er viktig å vektlegge i arbeidet med algebra hos elever på 8. trinn. En kvalitativ studie av hva lærere mener er viktig å vektlegge i arbeidet med algebra hos elever på 8. trinn.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-04)Denne kvalitative masteroppgaven i matematikkdidaktikk har følgende problemstilling med tilhørende forskningsspørsmål: «Hvilke strategier og undervisningsformer mener matematikklærere det er viktig å vektlegge i arbeidet med algebra på 8. trinn?», 1) «Hvilke tanker har matematikklæreren omkring tilpasset opplæring innenfor algebra på 8. trinn?», 2) «Hvilke erfaringer med bruk av læreverk har lærere ... -
“It’s svorsk, but only between English and Norwegian”. En kasusstudie av arbeidsplassen som arena for norskopplæring
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-05)Formålet med denne studien har vært å hente inn mer kunnskap om språkpraksisen i arbeidshverdagen hos to arbeidsinnvandrere som jobber ved et større overnatting- og konferansehotell i Norge. Hensikt er å få mer kunnskap om hvordan en bedre kan arbeidsrette språkopplæring. Jeg ser på faktorer som ser ut til å være styrende for kollegiets språkvalg og drøfter hvordan språkpraksisen påvirker mulighet ... -
Hvor er fokuset? Innholdsanalyse av skriveoppgaver i læremidler brukt av noen lærere i dag
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-01)Denne masteroppgaven handler om skriveoppgaver i norskfaget. Vi har sett på skriveoppgaver fra læremidler brukt i skolen i dag og ønsket å finne ut hvilket fokus disse skriveoppgavene har. For å finne ut av dette gjennomførte vi først et kort strukturert intervju med åtte lærere for å finne ut hvor de finner skriveoppgaver til sine elever og for å få høre litt om deres tanker om hva en god skriveoppgave ... -
Hvilken skrivepedagogikk ligger til grunn ved skriveløp hos elever med norsk som andrespråk? En kasusstudie i en setting med særskilt norskundervisning
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-04)I denne studien har jeg ønsket å belyse hvilke skrivepedagogikker som ligger til grunn ved et skriveløp for elever med norsk som andrespråk. Studien er designet som en kasusstudie ved en utvalgt byskole i Nord-Norge. Datamaterialet er samlet inn gjennom observasjon av et skriveløp på en skoleuke, i tillegg til intervju av læreren i etterkant av skriveløpet. Før jeg dro ut for å samle data leste ... -
"Men det e nu bærre mi meining..". En kvalitativ studie av læreres oppfatning av undervisningskunnskap og god undervisning i matematikk.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-31)Matematikk som skolefag er i stadig utvikling. Med den nye lærerplanen som er under utvikling er det større fokus på en utforskende undervisning hvor elevene skal være aktive i egen læringsprosess. Dette stiller noen krav til den kunnskapen som en lærer har for å kunne tilrettelegge for dette i undervisningssituasjoner. I denne kvalitative studien har jeg intervjuet fem lærere med videreutdanning ... -
Audiobooks to improve reading enjoyment
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Sammendrag Denne studien undersøkte hvordan elever responderte til å lese en bok på engelsk mens de hørte på lydboken samtidig. Gjennom diskusjoner og opphetede debatter, var elevene veldig begeistret for boken. Men, det er mulig at det var mer boken enn lydboken som førte til at elevene var så engasjerte. Forskingsspørsmålene er som følger: Vil bruken av lydbøker mens man leser ha en positiv ... -
Tidlig algebra. Kjennetegn på 3. trinnselevers tilnærming til mønstergeneralisering
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-16)Tidlig algebra – Kjennetegn på tilnærminger 3.trinnselever har til mønstergeneralisering, er en deskriptiv kvalitativ case-studie om yngre elevers prosess mot algebraisk generalisering gjennom oppgavebasert intervju. Elevene fikk oppgaver med voksende mønster satt i en kontekst de kunne kjenne igjen, der en plante vokser med to blader hver dag. Elevene ble invitert først til å finne antall blader ... -
Læreres oppfatninger av problemløsing. En kvalitativ studie av læreres oppfatning av problemløsing.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-22)I forslag til ny læreplan i matematikk er utforsking og problemløsing blitt et av kjerneelementene i faget. Andre kjerneelementer er modellering, resonnering, argumentasjon og kommunikasjon, noe som er sentralt i problemløsing. I dette forslaget er verbet «utforske» nå et av de mest brukte i kompetansemålene, og det kan ikke lenger være tvil om at problemløsing skal mer inn i undervisningen. Derfor ... -
Matematiske forklaringstyper. Kjennetegn på matematiske forklaringstyper til 1. trinnselever med stort læringspotensial
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)Problemstillingen i denne oppgaven er " Hva kjennetegner de matematiske forklaringstypene til 1. trinnselever med stort læringspotensial i matematikk". Hensikten med prosjektet er å beskrive og kategorisere kjennetegn ved matematiske forklaringer gitt av 1. trinnselever med stort læringspotensial for å få en bedre forståelse av hva slags matematiske forklaringer disse elevene bruker og hvilke ... -
Kroppsøving: Et fag elevene både gleder og gruer seg til. En tverrsnittsundersøkelse av 6.trinnselever i Tromsø kommune.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Hensikt: Tema for masterstudien vår er elevers opplevelse til kroppsøvingsfaget på 6.årstrinn i Tromsø kommune. Hensikten har vært å undersøke hvilke årsaksfaktorer som påvirker elevenes opplevelser i kroppsøvingsfaget. Metode: Vi har benyttet kvantitativ metode og digitalt spørreskjema. Datainnsamlingen ble gjennomført februar 2019 på 6.trinnselever (N=338) og tolv kroppsøvingslærere (N=12) på ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling i møte med elever og grafikk. En undersøkelse i hvordan arbeide med gjenbruksmaterialer og trykk.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-06)I denne mastergradsoppgaven ønsker jeg å finne ut hvordan eget arbeid med kollografi i et UBU-perspektiv (utdanning for bærekraftig utvikling) kan implementeres i undervisning av elever i grunnskolen. Valg av tema var motivert utfra egen interesse i arbeid med kollografi med fokus på miljø og gjenbruk. Jeg var nysgjerrig på hvordan dette ville fungere i undervisningssammenheng. Skolen skal utdanne ... -
Norsklæreren som andrespråkslærer. En deskriptiv studie av hvordan avvikende setninger blir forklart til elever med norsk som andrespråk
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Bakgrunnen for denne masteroppgaven er at norsklærerens rolle er gått fra å være morsmålslærer til elever med norsk som morsmål, til også å være andrespråkslærer til elever med norsk som andrespråk. Andrespråkselever vil ha andre avvik i en setning enn en med norsk som morsmål, og disse elevene har derfor andre behov enn elever med norsk som førstespråk. Tema i mitt prosjekt er læreres tilbakemeldinger ... -
Seksualitetsundervisning i samfunnsfag. En kvalitativ studie om hvordan samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet underviser om seksualitet i samfunnsfag.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)I mastergradsprosjektet er det blitt gjort en kvalitativ studie, der semistrukturerte intervju er brukt som metode for datainnsamling. Jeg har intervjuet fire samfunnsfagslærere og to helsesykepleiere som arbeider på ungdomstrinnet i norsk grunnskole. Undersøkelsen søker innsikt i hvordan det undervises om seksualitet i samfunnsfag på ungdomstrinnet. Mine funn indikerer at informantene har ulik ... -
Å møte naturfaglige begreper med to språk. En casestudie av elevers bruk av samisk og norsk i samtaler rundt naturfaglige begreper
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)Denne casestudien undersøker hvordan tospråklige elever som snakker nordsamisk og norsk bruker begge språkene i samtaler rundt naturfaglige begreper. Casene i studien er to elevgrupper fra ungdomsskole og videregående skole. Formålet var å finne ut hvilke språklige praksiser elevene bruker, og hvordan de to språkene brukes for å søke etter eller uttrykke begrepsforståelse. Studien er forankret i ... -
Tilpasset matematikkundervisning for minoritetsspråklige elever. En kvalitativ studie av hvordan lærere tilpasser matematikkundervisningen sin for minoritetsspråklige elever uten tilstrekkelig norskferdigheter
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-22)Norge er blitt et flerkulturelt samfunn som stadig er i endring, og skolen har et stort mangfold av elever som kommer fra forskjellige land. Disse elevene skal også, uavhengig av språkkompetanse, kunne få opplæring som er til deres beste. Tilpasset opplæring i en norsk skole beskrives som å legge til rette undervisningen for alle elever uansett kjønn, kognitivnivå, etnisitet, geografi, økonomi samt ... -
”Men kvifor skriv dei slik at plastiske operasjonar høyrest bra ut?”. Ein kvalitativ studie om elevar sin utøving av kritisk literacy
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)I dette masterprosjketet har problemstillinga vore ”Korleis ein kan få elevar til å utøva kritisk literacy med å arbeida med språkleg medvit”. I tillegg har eg stilt forskingsspørsmålet: ”Kva slags utfordringar møter elevar når dei skal utøva kriktisk literacy”. Eg har gjennomført eit undervisningsopplegg i ein 9. klasse kor me arbeida med omgrepa konnotasjon og denotasjon. Elevane skreiv på slutten ... -
Undervisningskunnskap i matematikk. En kvalitativ studie om matematikklæreres oppfatninger om hvilke undervisningskunnskaper som er viktig for god undervisning i matematikk
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)I denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk undersøker vi hvilke undervisningskunnskaper lærere mener er viktig for å kunne gjennomføre god undervisning. Da resultatene av TIMSS undersøkelsen i 2007 ble publisert fikk vi se at elevene fikk dårlige resultater i matematikk. Jens Stoltenberg skrev at en av grunnene til dette kunne være lærernes kunnskap. Hattie (2009) skriver ut fra sin egen forskning ... -
Wiki som motivasjonskilde for skriving. Om motivasjon, skriving og digitale ferdigheter på mellomtrinnet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Denne masteroppgaven handler om skriving i wiki. Oppgaven fokuserer i hovedsak på tre tema: motivasjon, skriving og digitale ferdigheter. Studien blir kategorisert som en kasusstudie og datainnsamlingen har foregått gjennom observering av en femteklasse og elevintervju. Problemstillingen min er: Hva skjer når en femteklasse får skrive i wiki for første gang? I tillegg har jeg formulert et ...