Viser treff 181-200 av 433

    • Developing pupils' oral confidence in the English classroom 

      Forså, Katrine; Larsen, Tine Vanessa (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      The aim of this master thesis was to study how teachers can contribute to creating a safe classroom where pupils participate in oral activity in the English classroom without insecurity, nervosity and anxiety. We have conducted a mixed method research at a lower secondary school in Tromsø, where we have carried out a questionnaire, action research and observation. There was a total of 144 participants ...
    • An Extensive reading of A Study in Scarlet 

      Andersen, Anna Victoria; Sebergsen Fjærvoll, Kjersti (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      This thesis presents a mixed-method based on two lesson plans that introduces reading strategies for students to experience mastery through reading English fictional literature. One class in middle school participated in the study, and they completed the lessons where they had the opportunity to read A Study in Scarlet through different text expressions. During the reading, the students were given ...
    • Lærerens støtte av matematisk argumentasjon på småtrinnet og mellomtrinnet 

      Berglund, Tord-Mikael; Fossen, Ingeborg Larsson (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Hensikten med studien er å få innsikt i hvilke muligheter og støtte elever på barneskolen får til å argumentere for sine svar og resonnement i samtaler i matematikkundervisningen. Disse samtalene ledes av lærer i ulik grad og det er derfor interessant å se på hvordan læreren støtter og legger til rette for argumentasjon og resonnement i matematikksamtalene. I denne studien har vi svart på følgende ...
    • Matematikklæreres holdning til bruk av problemløsningsoppgaver i matematikkundervisningen 

      Johansen, Hans Roar (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)
      I min masteroppgave har jeg fokus på matematikklærers holdning til bruk av problemløsningsoppgaver i matematikkundervisningen. Der problemstillingen er: Matematikklæreres holdninger til bruk av problemløsningsoppgaver i matematikkundervisningen. Med forskningsspørsmålene: Hvilke holdninger har matematikklærere til bruk av problemløsningsoppgaver i matematikkundervisningen? Og Hvilken sammenheng er ...
    • Fra teori til utvikling av undervisningspraksis 

      Johannessen, Iris Albrigtsen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-11)
      I Kunnskapsløftet 2020 (LK20) sin overordnede del, verdier og prinsipper for grunnopplæringen under profesjonsfellesskap og skoleutvikling, beskriver for første gang en norsk læreplan hvordan profesjonsfelleskapet i skolen skal vektlegges. Basert på egne erfaringer fra min bakgrunn som lærer og lærerspesialiststudent ved UIT, har interessen og nysgjerrigheten på profesjonsutvikling i skolen og lærere ...
    • «Kortreist anbefales!» En kvantitativ studie av samfunnfagslærere i ungdomsskolen sin opplevelse av egen kompetanse når de underviser om samisk kultur og samfunnsliv 

      Lian, Bjørn-Harald (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-06-02)
      I mitt prosjekt har jeg gjennom en kvantitativ undersøkelse spurt samfunnfagslærer i ungdomsskolen om hvordan de opplever sin egen kompetanse om samisk kultur og samfunnsliv i undervisning. Oppgaven gir svar på hvilke faktorer som har, etter lærernes syn, innvirkning på undervisning om temaet. For å kunne utarbeide undersøkelsen tok jeg utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan opplever ...
    • Kjennetegn på læreres iscenesettelse og elevenes konseptualisering i undersøkende matematikkundervisning 

      Borch, Johanne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-14)
      Denne oppgaven er et resultat av en kvalitativ innholdsanalyse på undervisningsøkter karakterisert som undersøkende matematikkundervisning. Formålet med studien har vært å finne kjennetegn på hvordan lærere gjennomfører oppstarten av undersøkende matematikkundervisning, og hvordan elevene går i gang med utfordringen de blir gitt. Lærerens oppstart er referert til som iscenesettelse, og hvordan elevene ...
    • “I am Cristiano Ronaldo, and I want to be a teacher!”. Motivating L2 English learners through fan fiction-inspired writing 

      Hind, Guro Rebekka (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      This thesis presents a qualitative study based on a lesson plan that introduces fan fictioninspired writing to pupils. Two classes in a lower secondary school participated in the study and completed lessons which gave them the opportunity to choose a fictional character or a celebrity they are fan of and write two texts. The texts they wrote were a resume and a job application, and they were ...
    • Gaming in Second Language Acquisition: A literature review and discussion on gaming as a resource in the English classroom 

      Hind, Dennis Andreas (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      This thesis has looked at research relating to the effects of gaming on English language acquisition and discuss the findings in context of the Norwegian lower secondary school. Relevant research in the field was identified by using relevant search strings, recommendations from my supervisor, and by looking at the references from the research I discovered via search strings. The research reviewed ...
    • English Vocabulary Development Through MMORPGs: A theoretic study on the impact of vocabulary development through playing MMORPGs 

      Holstad, Ask (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-16)
      This study investigates how MMORPGs influence the vocabulary of L2 learners through comparing the existing research on vocabulary acquisition to shed new light on research on vocabulary acquisition within MMORPGs. Furthermore, it examines how the findings of the reviewed research can influence English education as we know it today. The research question are as follows: How does playing online ...
    • Hva kjennetegner en matematisk samtale? 

      Stormo, Martine Terese (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-15)
      Denne studien er basert på forskningsspørsmålet: Hvilke samtaletrekk kjennetegner kommunikasjonsmønsteret i matematikk mellom lærer og elever i ulike klasserom, og på hvilken måte kan bruken av arbeidstavler som en del av undervisningen ha noe å si for kommunikasjonsmønsteret? Avhandlingens teorigrunnlag belyser strukturer for matematiske samtaler og sentral empirisk teori om lærere og elevers ...
    • Oral assessment in the English subject 

      Eriksen, Andreas Gamst (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)
      This study investigates how teachers of English assess oral competence at lower secondary schools in Norway. Previous studies (Svenkerud, 2013, Hertzberg, 2012, Bøhn, 2015) point to oral presentations as the main method used for oral assessment, and the assessment given varies because of the subjective nature of oral assessment. It is also assumed that teachers disagree on how oral assessment ...
    • Hvorfor er finsk skole «best i Norden»? En kvalitativ komparativ studie av finsk og norsk læreplan i matematikk 

      Takarautio, Riina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-17)
      På tidlig 2000-tallet opplevde skole-Norge det som i ettertid beskrives som PISA-sjokket. Siden da, har den finske skolen blitt trukket fram som et prakteksempel på «den perfekte skolen». Denne studien sammenligner læreplanene i matematikk fra Finland og Norge og har følgende problemstilling; «Hvilke likheter og forskjeller er det i læreplanene i Finland og Norge?». Studien ser på læringsmål fra ...
    • Hvilke forestillinger kan elever ha om programmering i matematikk 

      Hermansen, Sjur Schjelderup (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-24)
      Målet med denne studien har vært å forsøke å få innsikt i hvilke forestillinger elever kan ha til programmering i matematikk. I studien benytter jeg meg av en modell utviklet av McLeod (1992) for å strukturere forestillingene til elevene i fire kategorier. De fire kategoriene er som følger: forestillinger om programmering i matematikk, forestillinger om selvet, forestillinger om programmering i ...
    • Bruk av konkreter i matematikkundervisning 

      Nilsen, Kaja (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-24)
      Denne studien ser på hvor ofte det brukes konkreter i matematikkundervisningen og om det er noen sammenheng mellom bruken av konkreter og elevenes mestring. I tillegg tar den opp faktorer som kan påvirke elevenes mestring. Forskningsspørsmålet for oppgaver er: Hvor ofte og hvorfor bruker lærere konkreter i sin undervisning, og hvilke faktorer påvirker elevenes egen mestring? Teori viser kan konkreter ...
    • Eleveres arbeid med Scratch. En kvalitativ studie om elevers bruk av løsningsstrategier og typer argumentasjon i programmering 

      Berg, Kristian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-24)
      I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvilke løsningsstrategier og type argumenter et utvalg elever bruker når de løser programmeringsoppgaver. Programmering kom inn på læreplanen til grunnskolen høsten 2020 (Utdanningsdirektoratet, 2020) og er nytt for mange lærere og lærerstudenter. Tanken bak programmering i skolen er å forberede elevene på å kunne delta i et raskt utviklende samfunn. Formålet ...
    • Algoritmisk tenkning i matematikk. En kvalitativ casestudie om hva som kjennetegner elevers algoritmiske tenkning 

      Olafsen, Elisabeth Dahl (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-27)
      Fra høsten 2020 ble programmering og algoritmisk tenkning tatt inn i læreplanen i matematikk. Algoritmisk tenkning blir løftet fram som en viktig ferdighet for å lykkes med programmering, men blir også sett på som en viktig problemløsningsmetode i matematikk. Dette mastergradsprosjektet undersøker hva som kjennetegner elevers algoritmiske tenkning når arbeider med en geometrioppgave med blokkbasert ...
    • Inkludering av samisk innhold i matematikkundervisningen. En kvalitativ studie av læreres meninger om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen 

      Larsen, Ingri Maylén Fredsdatter (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Denne masteroppgaven handler om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen. Formålet var å finne ut hvilke meninger lærere i samiske kjerneområder har om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen. Jeg ville finne ut hvilke styrker og utfordringer som kommer med dette, og utformet problemstillingen: Hva mener lærere i samiske kjerneområder om å inkludere samisk innhold i ...
    • Fremmer nye læreverk i matematikk kjerneelementene i Fagfornyelsen? - En Mixed Method Studie 

      Eriksen, Aurora Ernstsen; Bolme, Julie Tiller (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-17)
      I denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk har vi undersøkt i hvor stor grad nye lærebøker ivaretar tre sentrale kjerneelementer i Fagfornyelsen. Grunnen til at vi valgte å analysere lærebøker er basert på Valverde, Bianchi, Wolfe, Schmidt, & Houang (2002) sin fremvisning av hvordan lærebøker bygger en bro mellom den overordnede læreplanen og det som blir implementert i klasserommet. Rapporten ...
    • Kommunikasjon i undersøkende matematikkundervisning 

      Ittelin, Solveig; Knutsen, Eline Stabell (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-14)
      Vår masteroppgave er en kvalitativ studie med formål å undersøke hvordan lærerens kommunikasjon med elevene kan påvirke elevaktiviteten i undersøkende undervisning. Gjennom det NFR-finansierte FoU-prosjektet SUM har vi samlet inn videomateriale fra lærerplanlagte undersøkende undervisning, der vi videre har gjennomført videoobservasjon av kommunikasjon mellom lærer-elev i tre utvalgte klasser. ...