Show simple item record

dc.contributor.advisorRønningsbakk, Lisbet
dc.contributor.advisorOpstad, Kari Doseth
dc.contributor.authorHenriksen, Gunn Heidi
dc.contributor.authorVestå, Ane Elise Jensen
dc.date.accessioned2016-08-24T14:02:25Z
dc.date.available2016-08-24T14:02:25Z
dc.date.issued2016-05-18
dc.description.abstractI dette masterprosjektet ønsket vi prøve ut hvordan tegning i skolen kan påvirke elevers læring. Tegning benyttes mye i skolen, men vår erfaring er at læringsfokuset ofte uteblir i den sammenheng. Vi anvendte casestudie i gjennomføringen av prosjektet, hvor vi utførte undervisning for 3. og 6.trinn, med tegning som sentral læringsaktivitet. Ved hjelp av observasjon, loggbok samt intervju av elever og lærere, kom vi fram til våre funn. Elevenes opplevelse av å tegne for å formidle det de lærte var; gøy, annerledes, spennende og litt vanskelig. De mente det var morsommere å tegne enn å skrive, og at tegning er en bedre måte å lære på fordi den bidrar til aktiv bearbeidelse av fagstoffet, som igjen gir en dypere forståelse. Tegning som læringsaktivitet påvirket elevenes læring på ulike måter. Ved å tegne må elevene bearbeide og reflektere over det faglige innholdet, hvilket gir et godt læringsutbytte, og gode betingelser for å huske det de har lært. Tegning gir gode forutsetninger for tilpasset opplæring ved at hver elev gis mulighet til å tegne ut fra deres egen forståelse, og forståelsen synliggjøres for læreren ved at den tegnes. Det viste seg at tegningen fungerte som en læringsstrategi som bidro til at elevene tilegnet seg både faglig og metodisk kunnskap. De verktøyene elevene sitter igjen med i forbindelse med å tegne seg til læring, vil kunne hjelpe dem å se muligheter, være grenseoverskridende, og ikke minst ruste dem til livets oppgaver sammen med andre.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9537
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_9095
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjecttegningen_US
dc.subjectlæringen_US
dc.title«Superblikket». En kvalitativ studie om tegning som læringsaktiviteten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)