Pedagogisk entreprenørskap - en muskel som kan trenes
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9557Dato
2016-05-13Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Simonsen, MalinSammendrag
Hensikten med masteravhandlingen er å se på hvordan begrepet pedagogisk entreprenørskap kan og bør forstås til bruk i grunnskolen. Jeg tar først et utvalg av forskningsrapporter for å se på studiens bakgrunn og relevans. Videre tar jeg et utvalg av teoretisk litteratur for å se på hva de kan si om begrepet og arbeidsmåten pedagogisk entreprenørskap. Neste steg for å besvare forskningsspørsmålet mitt er å foreta en tekstanalyse av NOU: Fremtidens skole, Strategiplan 2004-2008 og PedEnt.no. Hensikten med tekstanalysen er å se på hvordan begrepet blir fremstilt i nasjonale førende dokumenter. Jeg tar videre for meg feltarbeid utført i en folkehøgskole, hvor jeg benyttet deltakende observasjon for å se om en annen skolekultur kunne være med på å gi eksempler på pedagogisk entreprenørskap. I tillegg benyttet jeg meg av deltakende observasjon for å innhente egne erfaringer og kunnskaper tilegnet gjennom lærerutdanningen; jeg tar for meg undervisningsopplegg erfart i praksis. Hensikten med dette er å se om arbeidsmetodene kan være med på å gi eksempler på bruk av pedagogisk entreprenørskap i grunnskolen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen:
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Relaterte innførsler
Viser innførsler relatert til tittel, forfatter og emneord.
-
Pedagogisk entreprenørskap som tilnærming til spesialundervisning. En studie om pedagogisk entreprenørskap som arbeidsmåte for yrkesfagelever med generelle lærevansker
Solbakken, Anne Randi (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-02)Dette masterprosjektet søker å finne ut av hvilke gode praktiske arbeidsmåter lærerne bruker for å tilpasse undervisningen for yrkesfagelever med generelle lærevansker. Problemstillingen har som formål å undersøke hvorvidt entreprenørskap som arbeidsmåte er en anvendt pedagogisk arbeidsmåte blant lærerne: Hvordan beskriver lærere pedagogisk entreprenørskap som arbeidsmåte for yrkesfagelever med ... -
Pedagogisk entreprenørskap + barneskolen = sant? En kvalitativ studie av læreres utøvelse av pedagogisk entreprenørskap i barneskolen
Fordelsen, Hilde Devold (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Målsetningen med min forskning er å bidra til en økt forståelse for hvordan lærere opplever å benytte pedagogisk entreprenørskap i sin undervisning. Jeg ønsket å finne ut om pedagogisk entreprenørskap benyttes i skolen i den grad Kunnskapsdepartementet har uttrykt ønske gjennom strategi- og handlingsplan. Forskningen antyder at Kunnskapsløftet presenterer implisitte føringer for pedagogisk ... -
Hvordan skal vi møte framtiden? Pedagogisk entreprenørskap som arbeidsmåte
Tunset, Bendik Mikko (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)Målet med min forskning er å se hvordan pedagogisk entreprenørskap som arbeidsmåte kan bidra til mer meningsfylt læring for elever på en distriktskole med bruk av lokalsamfunn som tema. Entreprenørskap har lenge vært sett på som en måte å fornye norsk skole i møtet med det postmoderne samfunn. Likevel tyder forskning og egne erfaringer på at entreprenørskap ikke er blitt implementert i den daglige ...