dc.contributor.advisor | Andreassen, Svein-Erik | |
dc.contributor.advisor | Sørensen, Yvonne | |
dc.contributor.author | Simonsen, Malin | |
dc.date.accessioned | 2016-08-25T14:21:40Z | |
dc.date.available | 2016-08-25T14:21:40Z | |
dc.date.issued | 2016-05-13 | |
dc.description.abstract | Hensikten med masteravhandlingen er å se på hvordan begrepet pedagogisk entreprenørskap kan og bør forstås til bruk i grunnskolen. Jeg tar først et utvalg av forskningsrapporter for å se på studiens bakgrunn og relevans. Videre tar jeg et utvalg av teoretisk litteratur for å se på hva de kan si om begrepet og arbeidsmåten pedagogisk entreprenørskap. Neste steg for å besvare forskningsspørsmålet mitt er å foreta en tekstanalyse av NOU: Fremtidens skole, Strategiplan 2004-2008 og PedEnt.no. Hensikten med tekstanalysen er å se på hvordan begrepet blir fremstilt i nasjonale førende dokumenter. Jeg tar videre for meg feltarbeid utført i en folkehøgskole, hvor jeg benyttet deltakende observasjon for å se om en annen skolekultur kunne være med på å gi eksempler på pedagogisk entreprenørskap. I tillegg benyttet jeg meg av deltakende observasjon for å innhente egne erfaringer og kunnskaper tilegnet gjennom lærerutdanningen; jeg tar for meg undervisningsopplegg erfart i praksis. Hensikten med dette er å se om arbeidsmetodene kan være med på å gi eksempler på bruk av pedagogisk entreprenørskap i grunnskolen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9557 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_9114 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | Pedagogisk entreprenørskap | en_US |
dc.subject | Pedagogisk entreprenørskap i grunnskolen | en_US |
dc.subject | Entreprenørskap i skolen | en_US |
dc.subject | Elever som aksjonsforskere | en_US |
dc.subject | Pedagogisk entreprenørskap i folkehøgskolen | en_US |
dc.subject | NOU: Fremtidens skole | en_US |
dc.subject | PedEnt.no | en_US |
dc.subject | Strategiplan 2004-2008 | en_US |
dc.subject | Utdanning gjennom entreprenørskap | en_US |
dc.subject | Entreprenørskap som arbeidsmetode | en_US |
dc.subject | Storyline | en_US |
dc.subject | Prosjektarbeid | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.title | Pedagogisk entreprenørskap - en muskel som kan trenes | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |