Munin: Nye registreringer
Viser treff 18761-18780 av 37042
-
Læring under åpen himmel
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)I denne masteravhandlingen har jeg utført en kvalitativ studie med fokus på lærere og elevers tanker om uteskole på mellomtrinnet. Jeg vil også se på ulike muligheter og utfordringer som finnes ved bruk av uteskole. Metodene jeg har benyttet meg av er intervjuet fire lærere, samt hatt en digital spørreundersøkelse blant elleve elever på mellomtrinnet. Forskningsspørsmålene var: «Hvilke muligheter ... -
Elevers resonnering i modellering. En kvalitativ studie av elevers resonnementer i arbeid med modelleringsoppgaver
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)Bakgrunn for studien kom til høsten 2019 i forbindelse med fordypning i matematikkdidaktikk. Her fikk jeg bedre kjennskap til modellering og fagfornyelsen. Modellering og problemløsning har i tillegg vært et område innenfor matematikken som jeg har funnet interessant i lang tid. Basert på den nye fagfornyelsen og hvordan den skal implementeres formulerte jeg følgende problemstilling for min ... -
Developing Participation and Understanding Through Community Engagement. Engaging with the Kitsumkalum Land Code Policy
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)Kitsumkalum Nation is an Indigenous community located in Northwest British Columbia, Canada. They are working to redefine their relationship with the Canadian Government by pursuing a major policy change through Land Code. Kitsumkalum Nation realized that they needed to undertake community engagement strategies about the proposed Land Code policy change, with the goals of increasing community awareness ... -
«En måte å jobbe på for å sette eleven i sentrum for egen læring». En kvalitativ studie om muligheter og utfordringer ved implementering av cooperative learning som undervisningsmetode
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)Det innføres ny læreplan i norsk skole høsten 2020. Med denne blir det økt fokus på blant annet sosial læring. Cooperative learning er en undervisningsmetode som kan legge til rette for sosial læring gjennom læring i samspill. Målsettingen med denne studien er å skaffe kunnskap og innsikt i hvordan cooperative learning kan og bør benyttes for å fremme elevers læringsutbytte etter prinsippet om ... -
The Causes Radicalising the Youth in South-Eastern Turkey. A Critical Approach
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)There are various causal and contributing factors for radicalisation, depending on the unique perceptions of each individual, society, or region. This thesis seeks to find out causal factors radicalising the young population in south-eastern Turkey, through semi-structured interviews and non-participant observation. Radicalisation is being handled critically in this thesis. It is not always supposed ... -
Kommunikasjonsmønster i undersøkende matematikkundervisning. En casestudie av hva som kjennetegner kommunikasjonsmønsteret mellom læreren og elevene i en undersøkende matematikkundervisning.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)I min masteroppgave er fokuset på kommunikasjon mellom elever og lærere i en undersøkende matematikkundervisning, hvor målet er å få en dypere innsikt i hva som kjennetegner de ulike dialogene som oppstår. Forskningsspørsmålet er: Hva kjennetegner kommunikasjonsmønsteret mellom læreren og elevene i en undersøkende matematikkundervisning? Forskningsprosjektet er en kvalitativ casestudie, ... -
Problemløsing individuelt og i grupper. En kvalitativ casestudie av hvordan elever arbeider med problemløsing individuelt og i grupper
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)Hva som er mest hensiktsmessig av gruppearbeid og individuelt arbeid innen problemløsing er et tema flere har forsket på, og som det er uenighet rundt. Denne studien har til hensikt å undersøke forskjeller og likheter i hvordan elever arbeider i problemløsing individuelt og i små grupper. Studien har et kvalitativt forskningsdesign, og datainnsamlingen tok utgangspunkt i observasjoner og lydopptak ... -
Sosial kompetanse i grunnopplæringen. Hvordan forstår vi det?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)Temaet for denne studien er sosial kompetanse i det nye læreplanverket, som innføres i sin helhet høsten 2020. Gjennom en kvalitativ innholdsanalyse av NOU 2015: 8, Meld. St. 28 (2015-2016) og det nye læreplanverket, søker jeg å belyse følgende problemstilling: Hva er sosial læring i det nye læreplanverket? Og hvordan kan det nye læreplanverket bidra til å fremme elevenes sosiale kompetanse? Gjennom ... -
Did the UN miss with the Protection of Civilians in South Sudan? Exploring perspectives and perceptions of the UN protecting policies for the United Nations peacekeeping mission in South Sudan (UNMISS)
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-31)The aim of this thesis is to explore the different perceptions and perspectives regarding the UN’s Protection of Civilians (PoC) policy and the use of the policy in the ongoing peace operation in South Sudan. As the UN is utilizing the PoC policy in the majority of their ongoing peace operations, there is bound to be different perspectives and perceptions of the policy from civilians in the host ... -
Critical thinking as part of digital skills in EFL education. A qualitative study of how teachers and their students understand the concept of critical thinking.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-29)This study investigates how teachers of English understand critical thinking, and how they act upon their understanding in their teaching. Additionally, this study also investigates how students experience their teachers practice of critical thinking in the EFL classroom. The current curriculum of LK06 is in a gradual change towards the subject renewal LK20, a change that is paralleled by the ... -
"Så det går jo litt på en måte som hånd i hanske". En kasusstudie om underveisvurdering i et skriveforløp.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-27)Denne masteroppgaven tar for seg tematikken vurdering for læring, med særlig vekt på den formative vurderingen og en lærers vurderingspraksis i norskfaget. Opplæringsloven (2006, § 3-2) slår fast at formålet med vurdering i fag er å fremme læring både underveis og ved avslutning av opplæringen i faget. Tidligere forskning viser at vurdering i form av karaktersetting har liten effekt på videre læring, ... -
Muntligopplæring i norskfaget – sett fra et elevperspektiv. «Det e jo en øvesak, hvis man øve, blir det bedre!»
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-25)Bakgrunnen for denne masteroppgaven har vært min brennende interesse for betydningen av muntlige ferdigheter i dagens samfunn. Muntlighet er flyktig og situasjonsbestemt, og evnen til å gripe øyeblikket er av stor betydning for hvorvidt man når fram med sitt budskap. Temaet for prosjektet har vært muntligopplæringen i den norske skole. Dagens samfunn stiller stadig økende krav til retoriske ferdigheter ... -
Medvirkning og medbestemmelse - Finnes det svar i LK20 på hva begrepene betyr?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-25)Formålet med denne studien er å undersøke om Læreplanverket for Kunnskapsløftet, LK20, gjennom sine fremstillinger av begrepene medvirkning og medbestemmelse, gir oss større innsikt om hva begrepene faktisk innebærer i skolen. Dette gjør vi ved å gjennomføre temasentrert tekstanalyse av læreplanen – herunder overordnet del og læreplaner for fag – der hovedfokuset likevel er på overordnet del. I ... -
Intercultural competence in English language textbooks. A qualitative study of the promotion of intercultural competence in two English language textbooks for upper primary level in Norway.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-29)This study investigates and compares how two English language textbooks for upper primary level in Norway (one old and one new) support intercultural competence. The old textbook is adapted for LK06 and the new textbook is adapted for LK20, and will be implemented this August. The research questions are as follows: To what extent do texts and images in English upper primary level textbooks from LK06 ... -
"Du trenger ikke være Lars Monsen". En studie om uteskolens utfordringer og muligheter
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-23)Temaet for denne masteroppgaven er læreres møte med uteskolens muligheter og utfordringer. Oppgaven kartlegger noen av de mange mulighetene og utfordringene som lærere kan oppleve ved bruk av uteskole som undervisningsmetode. Min egen interesse for uteskole som arbeidsmetode og stadige erklæringer fra universitetslærere om at arbeidsmetoden blir for lite brukt, fremkalte mitt ønske om å trekke frem ... -
Kritisk tenkning i samfunnsfag. En kvalitativ studie om læreplanenes utvikling av begrepet kritisk tenkning og læreres forståelse av begrepet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)Temaet for denne masteroppgaven har vært kritisk tenkning, med et søkelys på utviklingen av begrepet fra Kunnskapsløftet (2006) til Fagfornyelsen (2020), og hvordan begrepet forstås av lærere. Kritisk tenkning er særs dagsaktuelt ettersom elevene trenger ferdigheter for å imøtekomme et samfunn hvor falske nyheter preger mediebildet. Videre implementeres kritisk tenkning inn som en kjernekompetanse ... -
«Hvis tale er sølv, så er lytting gull». En kvalitativ dokumentanalyse om lyttebegrepet i Fagfornyelsen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-20)Denne studien baserer seg på en kvalitativ dokumentanalyse av Fagfornyelsen. Formålet har vært å belyse lytting som en muntlig ferdighet i et læreplanperspektiv. Vi har undersøkt hvordan Fagfornyelsen legger føringer for, og gir muligheter til arbeid med lytting i klasserommet. Spørsmålene som stilles er hvordan lyttebegrepet kommer til syne i kompetansemålene, og hvordan lyttebegrepet kan knyttes ... -
Utformingen av kjerneelementene for matematikkfaget i grunnskolen. En kvalitativ dokumentanalyse med fokus på utforsking
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)I bestillingen av ny læreplan, stortingsmelding 28 legges det vekt på at utforske og skape bør bli en større del av fagene. Verbet «utforske» er mye brukt i stortingsmeldingen og i utarbeidelsen av kjerneelementene i matematikkfaget på grunnskolen. Dermed er det viktig å vite hva som legges i begrepet og hvordan bruken er forventet å fungere i skolen. Formålet med denne studien er å få bedre ... -
Resonnering i undersøkende geometriundervisning. En kvalitativ casestudie av elevers resonnementer i undersøkende matematikkundervisning i emnet geometri
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-15)I dette masterprosjektet har vi undersøkt hvordan et utvalg elever på mellomtrinnet resonnerer i et undersøkende undervisningsopplegg i geometri. Vår hensikt har vært å analysere elevenes tilnærming til oppgaven de møtte og identifisere geometriske tenkevaner i elevenes resonnementer. Bakgrunnen for studien er resultatene fra TIMSS som viser at norske elever presterer dårligere enn elever fra andre ... -
Mens leken er god. En kvalitativ studie om hvordan lek kan bidra til å skape en god skolestart
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-15)I denne studien har vi undersøkt hvilken betydning lek kan ha for skolestarten. Dette gjorde vi gjennom kvalitative intervjuer med førsteklasselærere og en forelder, observasjoner i klasserom og en spørreundersøkelse som ble besvart av flere foreldre. Vi hadde i forkant av studien et inntrykk av at det er lite fokus på lek i førsteklasse, og ville undersøke hvorvidt dette stemte, og få et innblikk ...