• «Det finnes ikke vanskelige barn, det finnes barn som har det vanskelig». En kvalitativ intervjustudie om læreres erfaringer med å håndtere elever med eksternaliserende atferdsvansker. 

      Svendsen, Solveig Azar (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-06-01)
      Atferdsvansker er blant de mest utfordrende problemene i skolen og blant vanskene som forekommer oftest. Atferdsvansker er et ettertraktet tema som berører lærernes daglige utøvelse av deres yrkesprofesjon, og krever en sammensatt forståelse, kunnskaper og handlingskompetanse for å imøtekomme skolens verdigrunnlag og prinsipper som skal ivareta elevene. Masterprosjektets søkelys rettes mot læreres ...
    • Det må være matnyttig : aksjonslæring som redskap i implementering av Early Years Literacy Program (EYLP) 

      Aukland, Marit Sollie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-15)
      Tema for denne masteroppgaven er aksjonslæring som redskap i pedagogisk utviklingsarbeid ved implementering av lese- og skriveopplæringsprogrammet Early Years Literacy Program (EYLP). Siktemålet er å undersøke om aksjonslæringa bidrar positivt i implementeringa, eventuelle forbedringer og i tilfelle endringer hvordan aksjonslæringa bidro i implementeringa og hvilke forbedringer den bidro til? ...
    • "Det var ikke noe for meg". En kvalitativ studie om elever som avbryter videregående skole 

      Nordstrand, May-Elin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-23)
      Hensikten med denne studien er å finne ut hvordan ungdommer som avbryter den videregående skole opplever deres situasjon. Det er brukt en hermeneutisk tilnærming til problemstillingen «Hvordan fremstår valget om å avbryte videregående skole, og hva er alternativene for de som velger å gjøre det?». For å finne svar på dette ble masteroppgaven avgrenset til å bruke et kvalitativt forskningsintervju. ...
    • Dyrebar relasjon. Hvordan kan dyreassistert pedagogikk forbedre relasjoner i skolen 

      Evensen, Sigrid Marie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Sammendrag av «Dyrebar Relasjon» Dyreassistert pedagogikk (DAP) er systematisk og pedagogisk bruk av tiltak med dyr. I denne oppgaven er det undersøkt hvordan skolehunder kan benyttes som et pedagogisk verktøy i relasjonsarbeid gjennom å beskrive hvordan informanter benytter skolehunder til å utvikle sosiale ferdigheter og relasjoner i skolen. Oppgavens formål er å illustrere hvordan skolehunder ...
    • Dysleksi - en spesifikk lese- og skrivevanske? : en gjenomgang og drøfting av ulike teoretiske modeller 

      Johansen, Kristina; Ballovarre, Helene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      Dysleksi er et begrep som har hatt et visst troverdighetsproblem gjennom tidene. En av grunnene er at alt av lese- og skrivevansker til tider har blitt kalt dysleksi. The International Dyslexia Associations (IDAs) definerer dysleksi som en spesifikk lærevanske med nevrobiologisk base og manifesterer seg ved vansker med skriftspråkferdigheter. Vanskene skyldes en svikt på det fonologiske nivå. Å ...
    • Dysleksitilpasset tilrettelegging i skolen 

      Nordheim, Linn Eirin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Bakgrunnen for undersøkelsen i denne masteroppgaven var å få innsikt i elevers og læreres erfaringer med en dysleksitilpasset lese- og skriveopplæring. Det ble gjennomført kvalitativt intervju med et utvalg elever (med dysleksi) og lærere på to ulike dysleksivennlige skoler. Resultatene viser at skolene brukte evidensbaserte intervensjoner som helhetslesing og lesekurs, og dette ble av både elever ...
    • Effekt av et intensivt lesetreningstiltak 

      Lie, Morten H. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-13)
      I denne masteroppgaven har et lesetreningstiltak bygget på Helhetslesingsmetoden blitt gjennomført med en gruppe på tre elever med lesevansker, på 2. klassetrinn. Temaet ble valgt fordi vi i dagens samfunn ser at det er nødvendig å kunne beherske skriftspråket på et funksjonelt nivå for å kunne fungere godt. Det ble benyttet et kvasi-eksperimentelt design. Lesetreningstiltaket innebar undervisning ...
    • Elever med dysleksi og faglig inkludering 

      Hartvigsen, Ann Hilde (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      Elever med dysleksi vil kunne komme i mange vanskelige situasjoner og mislykkes i opplæringsløpet om de ikke får tilrettelegging og hjelp (Buli-Holmberg & Ekeberg, 2016). Dysleksi kan derfor få alvorlige konsekvenser for mulighetene disse elevene har i fremtiden, både utdanning og de påfølgende mulighetene i arbeidsmarkedet (Svendsen, 2016). Digital lese- og skrivestøtte er teknologi som kan støtte ...
    • Elever med miljøhemming - hvordan opplever de sin skolehverdag? Hvordan formidler miljøhemmede elever i den videregående skolen at tilretteleggingen utøves i skolehverdagen? En hermeneutisk innholdsanalyse av avisartikler med miljøhemming som tema. 

      Isaksen, Mona Tau (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-13)
      Datamaterialet i denne masteroppgaven er avisartikler med temaet miljøhemming. Metoden er hermeneutisk innholdsanalyse. Fokuset rettes mot elevers/foreldres fortellinger: om/hvordan tilretteleggingen utøves i skolehverdagen i videregående, samt stigma og holdninger som kommer frem. Miljøhemming er en samlebetegnelse for ulike former for overfølsomhet for noe i miljøet. Dette gir uttalt sykdom og ...
    • Elever med stort læringspotensial - Hvordan er det i skolen? 

      Gundersen, Marlene S. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-10)
      Gjennom dette forskningsprosjektet har jeg søkt kunnskap om hvordan situasjonen er for elever med stort læringspotensial i skolen er pr. 2023, med tanke på kompetanse og kunnskap hos lærere. Bakgrunnen for å skrive om dette var etter jeg leste utredningen til Jøsendalsutvalget fra 2016 (NOU 2016:14) om hvordan elever med stort læringspotensial hadde det i den norske skolen. Formålet med denne ...
    • Elevers opplevelse av relasjon. Hva rapporterer elever om opplevelse av relasjon til sine lærere? 

      Suhr, Janne Håkegård (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      Masteroppgaven undersøker elevers opplevelse av relasjon til sine lærere. Hensikten ved studiet er å undersøke om elevene rapporterer effekt av innovasjonene i forhold til opplevelsen av god relasjon til lærere. Oppgaven redegjør for teori rundt ulike sider knyttet til relasjon og drøfter om innovasjon kan hatt effekt på relasjon. Denne studien er en kvantitativ studie som beskrives deskriptivt ...
    • Elevers rapportering av det psykososiale læringsmiljøet i 6. og 7. klasse, og endringer i denne tidsperioden 

      Berg, Knut Frode (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)
      Hva rapporterer elever om det psykososiale læringsmiljøet når de går i 6. og 7. klasse, og hva endres i denne perioden Undersøkelsen viser at de fleste elevene har et godt læringsmiljø både i 6. og 7. klasse. Flesteparten av elevene trives sammen med både lærere og medelever, og de fleste rapporterer at tilbakemeldingen fra lærerne er god. Det er imidlertid en negativ utvikling i rapportering fra ...
    • En casestudie av rutiner rundt kartlegging av yrkesfagelever i norsk 

      Gunvaldsen, Inger Helen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)
      Bakgrunnen for undersøkelsen er en casestudie basert på kvalitative intervju med avdelingsledere, rådgivere for pedagogisk-psykologisk tjeneste og norsklærere ved to videregående skoler. I alt deltok sju intervjupersoner, hvorav alle har en tilknytning til yrkesfaglig programområde. Formålet med undersøkelsen har vært å trekke erfaringer fra intervjupersonenes kjennskap til rutinene for kartlegging ...
    • «En dårlig magefølelse». En kvalitativ studie om mistanker om seksuelle overgrep mot barn 

      Karlsen, Tonje (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-10-31)
      Denne oppgaven omhandler seksuelle overgrep mot barn, med fokus på mistanker om overgrep. Den er basert på en kvalitativ undersøkelse der datamaterialet er innhentet gjennom semistrukturerte forskningsintervju. Det overordnede formål har vært å ta del i fire barnehagelæreres kunnskaper, erfaringer og håndtering i forhold til mistanker om seksuelle overgrep mot barn. Funn i studien viser at samtlige ...
    • En del av helheten? Hvordan elever med høy måloppnåelse opplever å være faglig inkludert 

      Mathisen, Alf Rune Planting (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-17)
      Formålet med denne case-studien er å undersøke om elever med høy måloppnåelse opplever faglig inkludering i skolehverdagen sin og elevens opplevelse av lærerens rolle for motivasjon av læring. Elevenes synspunkter på hvordan de selv mener skolen best kan tilrettelegge i best mulig grad for at elever med høy måloppnåelse oppnår mestring og utfordringer på sitt nivå. Hva er faglig inkludering i et ...
    • En inkluderende samlingsstund 

      Tangen, Therese-Marie Storbakk (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-04)
      Samlingsstunden, en stund i barnehagen hvor alle samles, en fellesskapssituasjon som ofte består av alle barna og voksne fra samme avdeling. Samlingsstunden kan praktiseres på mange ulike måter fra barnehage til barnehage, og innholdet kan være svært ulikt. Felles for enhver samlingsstund er at det er en fellesskapsaktivitet og at det er et av barnehagens allmennpedagogiske tilbud. Felles for alle ...
    • En kvalitativ studie om å skape gode dialoger med elever som har sosiale og emosjonelle vansker 

      Hansen, Kari Røe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-01)
      Denne forskningsoppgaven omhandler hvordan lærere kan skape gode dialoger med elever som har sosiale og emosjonelle vansker. Det er en kvalitativ studie, hvor det er intervjuet tre lærere på ungdomskoletrinnet om deres kunnskaper og kompetanse om dialoger, kommunikasjon og relasjon. Utvalget av informanter ble gjort gjennom et strategisk utvalg av informanter, basert på variasjon av kjønn, alder og ...
    • En kvalitativ undersøkelse om hvordan man kan legge til rette for barn med selektiv mutisme i barnehagen 

      Eriksen, Gunnhild (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-01)
      Denne oppgaven handler om tilrettelegging av selektiv mutisme i barnehagen. I oppgaven sammenlignes selektiv mutisme med sjenanse, sosial angst og fobi, diagnosekriterier ICD-11 og DSM-5 brukes for å få en større forståelse av diagnosen. Konsekvenser for selektiv mutisme kan være problemer med vennskap og dårlig selvtillit, det er sjeldent barn vokser fra seg denne diagnosen. problemstillingen i ...
    • En kvantitativ studie om sammenhengen mellom pragmatisk kompetanse ved 8,5år, og språk- og kommunikasjonsutvikling ved 18 og 36 måneder. Basert på informasjon fra Den norske mor, far og barn undersøkelsen, og Språk-8 studien 

      Pettersen, Anja Helen Høyen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-15)
      Hensikten til masteroppgaven var å undersøke om det finnes tidlige kjennetegn ved 18 og 36 måneder som predikere senere pragmatisk kompetanse ved 8,5år. Pragmatisk kompetanse handler om å ha ferdigheter til å bruke kommunikasjon funksjonelt i ulike sosiale settinger. Masteroppgaven er skrevet i samarbeid med Språk-8 studiet, som er et delstudie av Den norske mor, far og barn undersøkelsen (MoBa), ...
    • En rocka arena for sosial utvikling. En kvalitativ studie av rockebandet som arena for utvikling av sosial kompetanse hos ungdom med sammensatte lærevansker 

      Kristoffersen, Magnus Langseth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-13)
      Denne oppgaven handler om utvikling av sosial kompetanse og på hvilke arenaer man kan se en slik utvikling. Sosial kompetanse er noe man opparbeider seg gjennom oppveksten ved blant annet å samhandle og samarbeide med andre mennesker i ulike situasjoner og på ulike arenaer. Musikk er en slik arena hvor man for eksempel i et band samarbeider om begrepet samspill for å sammen formidle et felles budskap ...