Blar i tittel Mastergradsoppgaver i spesialpedagogikk
Viser treff 93-112 av 222
-
Hvordan har Covid-19 pandemien påvirket elevrelasjoner, skoletrivsel og mobbing hos skoleelever i Tromsø? En kvantitativ undersøkelse basert på rådata fra «Trivsel i Tromsø 1 og 2».
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)Covid-19-pandemien kom plutselig og overraskende på alle i 2020, og for å begrense sykdom og dødelighet ble Norges befolkning pålagt mange restriksjoner. Det var fra pandemiens start et uttalt mål å begrense konsekvensene for barn og unge i størst mulig grad, men i ettertid ansees ikke det for å ha vært helt vellykket (NOU 2022:5). Dette er en kvantitativ studie basert på rådata fra to tverrsnitts ... -
Hvordan hjelpe barn med innadvendt atferd i overgangssituasjonen barnehage/skole?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-13)Problemområde: I oppgaven vil fokuset være rettet mot barn med innadvendt atferd, som skal over i en ny arena, grunnskolen. Forskning viser at barn med innadvendt atferd forsvinner lett i mengden av andre barn i barnehage og skole. Denne gruppen barn har større risiko for å utvikle angstproblematikk, om det ikke settes i gang tiltak tidlig. Overgangen fra barnehage og skole sies å kunne være ... -
"Hvordan opplever styrere i tre barnehager det å oppdage barn med sosiale og emosjonelle vansker i barnehagen?"
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)Oppgaven har som tema sosiale og emosjonelle vansker hos barn i barnehagen. Jeg har undersøkt hvordan styrere i tre barnehager opplever det å kunne avdekke sosiale og emosjonelle vansker hos barn i barnehagen. For å bli mer spisset har jeg har valgt å se om styrerne ser på språkvansker og sosiale og kulturelle forskjeller i lys å av å oppdage barn med sosiale og emosjonelle vansker i barnehagen. ... -
Hvordan påvirker stressproblemer elevenes skolehverdag- og hvilke type hjelp kan elever få i møte med barne- og ungdomspsykiatrien?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-17)Først og fremst ønsket jeg å få mer kunnskap om temaet stress blant barn og ungdom slik at jeg på best mulig måte kan håndtere slike saker i en framtidig jobb. Stressproblemer blant dagens barn og unge er i vekst og det er derfor et relevant tema. Jeg hadde også et ønske om å undersøke det stadig mer omtalte temaet stress knyttet opp mot skoleelever. Jeg vil legge vekt på hvordan behandlere i BUP, ... -
Hvordan påvirker stressproblemer elevenes skolehverdag- og hvilke type hjelp kan elever få i møte med barne- og ungdomspsykiatrien? En studie med kvalitativ forskningsmetode og kvalitative intervjuer av ansatte i BUP
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)Formålet mitt med oppgaven var todelt. Først og fremst ønsket jeg å få mer kunnskap om temaet stress blant barn og ungdom slik at jeg på best mulig måte kan håndtere slike saker i en framtidig jobb. Samtidig vises det at stressproblemer blant dagens barn og unge er i vekst og det er derfor et relevant tema for dagens samfunn. Jeg hadde også et ønske om å undersøke det stadig mer omtalte temaet stress ... -
Hvorfor kan de andre, men ikke jeg? Elever forteller fra sin skolegang med lese- og skrivevansker. De beskriver hvordan dette opplevdes for dem, samt hva det betydde når de på videregående fikk diagnosen dysleksi
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-06)Sammendrag Tittel: Hvorfor kan de andre, men ikke jeg? Elever forteller fra sin skolegang med lese- og skrivevansker. De beskriver hvordan dette opplevdes for dem, samt hva det betydde når de på videregående fikk diagnosen dysleksi. Formål: Hensikten med denne undersøkelsen er å få innblikk i livsverdenen til elever som har gjennomgått skolegangen med lese- og skrivevansker og først da de gikk på ... -
Høysensitive elever og tiltak for å unngå overstimulering i klasserommet. Hvordan kan læreren tilrettelegge for at elever med et høysensitivt personlighetstrekk skal unngå å bli overstimulert i klasserommet?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Hvordan kan læreren tilrettelegge for at elever med et høysensitive personlighetstrekk skal unngå å bli overstimulert i klasserommet? I følge forskning er 1 av 5 mennesker høysensitive, noe som tilsvarer 4 elever i en klasse på 20 og 60 elever på en skole med 300 elever. Å være høysensitiv vil si at man tar inn mer stimuli enn normal- sensitive når det gjelder lys, lyd, lukt, berøring og inntrykk. ... -
I hvilken grad bidrar pedagogens kunnskap og forståelse av sosial kompetanse til å redusere atferdsutfordringer i barnehagen?
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)I denne kvalitative intervjustudien har hvordan barnehagepedagogen jobber med sosial kompetanse knyttet til atferdsutfordringer hos barn i barnehagen. Samspillsferdigheter er for voksne en selvfølge, men grunnlaget for en persons sosiale kompetanse blir lagt i tidlig alder. De fleste norske barn mellom 1-5 år går i barnehage og må forholde seg til det miljøet på daglig basis. Egne opplevelser ... -
Identifisere elever med stort læringspotensial og dysleksi
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-15)Forskning viser ingen sammenheng mellom dysleksi og IQ, samtidig er det en konsensus at elever med stort læringspotensial og læringsvansker eksisterer. I Norge er det ikke en tradisjon å identifisere styrker hos elever, og det blir opplevd som vanskelig å identifisere elever mer stort læringspotensial og dysleksi. Formålet med studien var å finne kunnskap og få en oversikt over temaet "identifisering ... -
Implementering av Tidlig Innsats Altamodellen. Hvordan beskriver tre lærere implementeringen av tidlig innsats Altamodellen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-01)Denne masteroppgaven sitt tema har sitt overordnede utspring i FNs barnekonvensjon, og hvordan målene i denne, via offentlige dokumenter, er forsøkt operasjonalisert og imøtekommet gjennom en arbeidsmodell initiert av Alta kommune, også kalt Tidlig Innsats Altamodellen. Det overordnende målet er prinsippet om barnets beste. Oppgaven har som mål å undersøke hvordan uttrykk implementeringen av ... -
Individuelle opplæringsplaner - arbeidsverktøy eller arkivfyll?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-11-01)Formålet med dette prosjektet var å få mer kunnskap om hvordan lærere arbeider med individuelle opplæringsplaner i grunnskolen. I tillegg ønsket jeg å finne ut om skoleledelsen legger noen føringer eller rammer for dette arbeidet, hva lærerne som utarbeider planene vektlegger, og også hvordan de reflekterer rundt sine erfaringer med IOP arbeid, og kanskje kan funnene lede fram mot en forbedring av ... -
Individuelt lesetreningstiltak : en effektstudie
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-15)Målsettingen med undersøkelsen er å sette fokus på hvordan en kan bedre leseferdighetene til lesesvake elever på mellomtrinnet. Oppgaven tar utgangspunkt i undertegnedes masterprosjekt, der et individuelt lesetreningsopplegg ble prøvd ut overfor en gruppe elever på 5. – 7. trinn med lese- og skrivevansker. Opplegget ble kalt Individuelt Lesetreningstiltak, og bygger på en kombinasjon av Repetert ... -
Ingen er bare det du ser. Noen faller fra, men stadig flere blir igjen – et studie om gjennomføring i videregående skole
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-29)SAMMENDRAG Formålet med studiet vårt er å øke innsikten i skolens og lærerens rolle for ungdommers gjennomføring i videregående skole. Vi ønsker å formidle et bidrag til diskursen om frafall gjennom å synliggjøre og beskrive hva det er som gjør at ungdommer i risikogruppen for frafall klarer å gjennomføre. Samtidig ønsker vi å gi et bidrag til diskusjonen rundt tilpasset opplæring i videregående ... -
Inkluderende praksis for barn med spesialpedagogisk hjelp En kvalitativ intervjuundersøkelse av hva støttepedagogen i barnehagen vektlegger som viktig for inkluderende praksis for barn med spesialpedagogisk hjelp
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-10-31)Barnehagens samfunnsmandat bygger på og ivareta barnas behov for omsorg og lek, og å fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagens samfunnsmandat skal utøves i samarbeid og forståelse med barnas hjem (Kunnskapsdepartementet, 2017). Rammeplan for barnehagen (2017) tydeliggjør også personalets ansvar om å opplyse foreldre om retten til å kreve sakkyndig vurdering av om ... -
Inkludering av barn med særskilte behov gjennom et høstingsprosjekt i barnehagen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Studiens problemstilling er” Hvordan kan et høstingsprosjekt bidra til inkludering av barn med særskilte behov i barnehagen?”. For å utdype problemstillingen min har jeg utarbeidet to forskningsspørsmål: 1. Hvordan forstår førskolelærere begrepene inkludering og særskilte behov? 2. Hvilken oppfatning har førskolelærere om hva de selv gjør for å oppnå inkludering av barn med særskilte behov? ... -
Inkludering av hørselshemmede elever i skolen. En kvalitativ studie av læreres opplevelser knyttet til det å ha en hørselshemmet elev i sin klasse
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Denne studien viser hvordan fire lærere i grunnskolen tilpasser opplæringen med målsetting om å inkludere hørselshemmede elever i skolen. Oppgaven er blitt til på bakgrunn av et ønske om å utvikle egen kompetanse innenfor fagfeltet. Formålet med oppgaven er å bidra med funn som kan bedre inkluderingsprosessen for denne gruppen elever. Oppgaven tar utgangspunkt i teorier om tilpasset opplæring, ... -
Inkludering av svaksynte elever i fellesskapet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010) -
Inkludering i barnehage i Norge og Russland : en komparativ studie av hvordan pedagoger i barnehage opplever at barn med særskilte behov inkluderes i barnehage
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-12-14)Inkludering i Norge og Russland. En komparativ studie av hvordan pedagoger i barnehage opplever at barn med særskilte behov inkluderes i barnehage. Formålet med min oppgave er å gjøre en kvalitativt orientert sammelignende studie av forestillinger om fenomenet inkludering blant norske og russke barnehagelærere. Oppgaven forsøker å gi et bilde på hvordan det arbeides med inkludering i forsjellige ... -
Inkludering i skolen? - kan elevene sies å være inkludert i et segregert tilbud?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-29)Skolen har vært med på mange endringer opp gjennom tidene, og endringene har vært store. Vi har vært gjennom en tid der noen ble ekskludert fordi de ikke ble ansett som utdanningsdyktige, til en tid der alle skulle integreres i den ordinære skolen, til der vi er i dag. En inkluderende skole. En skole der det skal være plass til alle, der alle kan få utvikle seg ut fra sine behov og forutsetninger. ... -
Inkludering og elever med innagerende atferd
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-10-30)Denne masteroppgaven baserer seg på en kvalitativ intervjustudie med tre kontaktlærere. Formålet med intervjustudien var å få kunnskap om hvordan kontaktlærere på ungdomstrinnet tilrettelegger for elever med innagerende atferd, for å fremme inkludering. Jeg ønsket kunnskap som kan være nyttig for skolen i fremtiden, og som kan bidra til et styrket fokus på elever med innagerende atferd i skolen. På ...