Vi vil, vi vil, men får det ikke til... Om profesjonelle læringsfellesskap av skoleledere
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/13685Dato
2018-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Yttergård, Vegard Alexander OlsenSammendrag
Denne oppgaven handler om profesjonelle læringsfellesskap av ledere på tvers av skoler. Oppgavens problemstilling er: Hvordan utvikle et profesjonelt læringsfellesskap av ledere som kan styrke den enkeltes leders kapasitet til å lede utviklingsarbeid i egen skole? Det empiriske materialet ble samlet inn gjennom aksjonsforskning sammen med rektorer, fagledere og SFO-ledere i fem skoler. Skolene har vært sammen i nettverk i mange år. Empirien ses i lys av teorier om profesjonelle læringsfellesskap, lærende nettverk og lærende organisasjoner.
Funn i oppgaven peker på noen sentrale forutsetninger for samarbeid. Disse er forankring, forpliktelse og systematikk og samsvarer med øvrig forskning på kollektive læringsprosesser. Andre identifiserte funn i oppgaven er lederes behov og ønske om en innholdsmessig balanse mellom drifts- og utviklingsarbeid i det profesjonelle læringsfellesskapet. I forhold til lederdimensjonen og begrepet kapasitet, tyder det på at lederstøtte og lederutvikling styrker det enkelte medlem i læringsfellesskapet.
Hensikten med valg av tema og problemstilling har vært å utvikle kunnskap om et kollektiv av ledere kan styrke den enkeltes kapasitet til å lede en skole i krysspresset mellom sentralisering og desentralisering. For å definere krysspresset har jeg vist til aktuelle masterideer for samtiden. En av masterideene, ledelse, anses som eklektisk. Derfor har jeg valgt å knytte teorien om profesjonelle læringsfellesskap av ledere, inn i konteksten ledelse som distribuert aktivitet.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: