Balansekunst i utøvende musikkutdanning. En empirisk undersøkelse av lederes synspunkter på kjønnsbalanse og likestillingsarbeid ved de utøvende musikkutdanningene i Norge
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/14010Dato
2018-06-28Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Sammendrag
Til tross for at like mange kvinner og menn uteksamineres fra de utøvende musikkutdanningene
i Norge, er toppstillingsnivået fortsatt dominert av menn. Selv om forskning på
likestilling viser at lederforankring er avgjørende for endring av kjønnsubalansen i en organisasjon,
er det til nå få studier som undersøker holdninger til kjønnsubalanse og likestillingstiltak
blant ledere i akademia. Denne artikkelen bygger på en kvalitativ intervjustudie
av ledere i musikkutdanningsfeltet sine synspunkter på kjønnsbalanse og likestillingstiltak.
I artikkelen analyseres ledernes uttalelser med utgangspunkt i kunnskap om likestillingsutfordringer
og gjennom fire ulike likestillingsinnramminger. Studien viser at det er vesentlige
motsetninger mellom det den enkelte leder mener er årsakene til kjønnsskjevheten,
deres begrunnelser for at man trenger tiltak, og måten de jobber med likestillingsarbeid ved
institusjonene på. Motsetningene representerer en potensiell forklaring på at endringer i
kjønnsbalansen i feltet tar tid. I artikkelen presenteres et teoretisk og empirisk grunnlagsmateriale
for videre drøfting av bærekraftige strategier for å bedre kjønnsbalansen i toppstillinger
i kunstfeltet i akademia.