ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges arktiske universitetsmuseum og akademi for kunstfag
  • Musikkonservatoriet
  • Artikler, rapporter og annet (Musikkonservatoriet)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges arktiske universitetsmuseum og akademi for kunstfag
  • Musikkonservatoriet
  • Artikler, rapporter og annet (Musikkonservatoriet)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Balansekunst i utøvende musikkutdanning. En empirisk undersøkelse av lederes synspunkter på kjønnsbalanse og likestillingsarbeid ved de utøvende musikkutdanningene i Norge

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/14010
DOI
https://doi.org/10.18261/issn.1891-1781-2018-01-02-07
Thumbnail
Åpne
article.pdf (1.061Mb)
(PDF)
Dato
2018-06-28
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Forfatter
Blix, Hilde; Mittner, Lilli
Sammendrag
Til tross for at like mange kvinner og menn uteksamineres fra de utøvende musikkutdanningene i Norge, er toppstillingsnivået fortsatt dominert av menn. Selv om forskning på likestilling viser at lederforankring er avgjørende for endring av kjønnsubalansen i en organisasjon, er det til nå få studier som undersøker holdninger til kjønnsubalanse og likestillingstiltak blant ledere i akademia. Denne artikkelen bygger på en kvalitativ intervjustudie av ledere i musikkutdanningsfeltet sine synspunkter på kjønnsbalanse og likestillingstiltak. I artikkelen analyseres ledernes uttalelser med utgangspunkt i kunnskap om likestillingsutfordringer og gjennom fire ulike likestillingsinnramminger. Studien viser at det er vesentlige motsetninger mellom det den enkelte leder mener er årsakene til kjønnsskjevheten, deres begrunnelser for at man trenger tiltak, og måten de jobber med likestillingsarbeid ved institusjonene på. Motsetningene representerer en potensiell forklaring på at endringer i kjønnsbalansen i feltet tar tid. I artikkelen presenteres et teoretisk og empirisk grunnlagsmateriale for videre drøfting av bærekraftige strategier for å bedre kjønnsbalansen i toppstillinger i kunstfeltet i akademia.
Beskrivelse
Source at: http://doi.org/10.18261/issn.1891-1781-2018-01-02-07
Forlag
Universitetsforlaget
Sitering
Blix, H. & Mittner, L. (2018). Balansekunst i utøvende musikkutdanning. En empirisk undersøkelse av lederes synspunkter på kjønnsbalanse og likestillingsarbeid ved de utøvende musikkutdanningene i Norge. Tidsskrift for kjønnsforskning, 01-02. 104-119. 10.18261/issn.1891-1781-2018-01-02-07
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (Musikkonservatoriet) [114]

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring