ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Norges arktiske universitetsmuseum og akademi for kunstfag
  • Musikkonservatoriet
  • Artikler, rapporter og annet (Musikkonservatoriet)
  • View Item
  •   Home
  • Norges arktiske universitetsmuseum og akademi for kunstfag
  • Musikkonservatoriet
  • Artikler, rapporter og annet (Musikkonservatoriet)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Balansekunst i utøvende musikkutdanning. En empirisk undersøkelse av lederes synspunkter på kjønnsbalanse og likestillingsarbeid ved de utøvende musikkutdanningene i Norge

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/14010
DOI
https://doi.org/10.18261/issn.1891-1781-2018-01-02-07
Thumbnail
View/Open
article.pdf (1.061Mb)
(PDF)
Date
2018-06-28
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Author
Blix, Hilde; Mittner, Lilli
Abstract
Til tross for at like mange kvinner og menn uteksamineres fra de utøvende musikkutdanningene i Norge, er toppstillingsnivået fortsatt dominert av menn. Selv om forskning på likestilling viser at lederforankring er avgjørende for endring av kjønnsubalansen i en organisasjon, er det til nå få studier som undersøker holdninger til kjønnsubalanse og likestillingstiltak blant ledere i akademia. Denne artikkelen bygger på en kvalitativ intervjustudie av ledere i musikkutdanningsfeltet sine synspunkter på kjønnsbalanse og likestillingstiltak. I artikkelen analyseres ledernes uttalelser med utgangspunkt i kunnskap om likestillingsutfordringer og gjennom fire ulike likestillingsinnramminger. Studien viser at det er vesentlige motsetninger mellom det den enkelte leder mener er årsakene til kjønnsskjevheten, deres begrunnelser for at man trenger tiltak, og måten de jobber med likestillingsarbeid ved institusjonene på. Motsetningene representerer en potensiell forklaring på at endringer i kjønnsbalansen i feltet tar tid. I artikkelen presenteres et teoretisk og empirisk grunnlagsmateriale for videre drøfting av bærekraftige strategier for å bedre kjønnsbalansen i toppstillinger i kunstfeltet i akademia.
Description
Source at: http://doi.org/10.18261/issn.1891-1781-2018-01-02-07
Publisher
Universitetsforlaget
Citation
Blix, H. & Mittner, L. (2018). Balansekunst i utøvende musikkutdanning. En empirisk undersøkelse av lederes synspunkter på kjønnsbalanse og likestillingsarbeid ved de utøvende musikkutdanningene i Norge. Tidsskrift for kjønnsforskning, 01-02. 104-119. 10.18261/issn.1891-1781-2018-01-02-07
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (Musikkonservatoriet) [114]

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)