• Holocaust : med internett som kilde 

      Schønningsen, Patrick (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-28)
      Masteroppgaven tar for seg holocaust med internett som kilde. Jeg tar utgangspunkt i ungdomsskole og videregående. Hvordan skal elevene forholde seg til internettet. Er det stor sannsynelighet for at elevene vil møte på holocaustfonektelse på nettet? Hvordan lære elevene å være kritisk til nettet? Jeg deler holocaust inn i 5 kategorier. Hvor kategori 1 er av de svært rasistiske nettsidene som ønsker ...
    • Hr. Petter, Signe-Folk og Satans Træl. En undersøkelse av Petter Dass sin oppfatning av trolldom og hvit magi i andre halvdel av 1600-tallet 

      Andersen, Cecilie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
      Petter Dass (1646/47-1707) har vært en symbolfigur for nordnorsk identitet og tilhørighet, og med sin verdslige og religiøse dikting har han fått et sterkt fotfeste innenfor norsk kulturhistorie. Han ble kåret til årtusenets nordlending i 1999, men i løpet av de siste tiåret har hans ettermæle gjennomgått store endringer. Nordlandspresten virket innenfor en tid med sterk kongemakt, religiøse brytninger ...
    • Hurtigruta DS Irma i okkupasjonshistorien. En undersøkelse av DS Irma som problematisk okkupasjonshistorie 

      Nygaard, Andreas Kvamme (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-05)
      Denne masteroppgaven tar for seg saken om hurtigruta DS Irma som ble senket av norske motortorpedobåter 13. februar 1944. Totalt mistet 61 sivile nordmenn livet i operasjonen. Saken ble dysset ned i lang tid, hvilket er begrunnelsen for valget av dette temaet. I denne oppgaven ønsker jeg å antyde et svar på problemstillingen: prøvde Sjøforsvaret aktivt å legge et lokk på DS Irma-saken? Hensikten med ...
    • Hva skaper sikkerhet for Vardø? En analyse av den lokale debatten om Globus II i Vardø 1998 – 2022 

      Frantzen, Patrick (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-14)
      Globus II er et radaranlegg som står i Vardø kommune i Øst-Finnmark. Anlegget ble prosjektert på tidlig 90-tallet, og radaren oppført rundt år 2000. Helt siden oppføringen av radaren har både prosessen, men også selve radaranlegget vært målskive for kritikk. I oppgaven vil jeg gå igjennom avisartikler og leserinnlegg som har vært på trykk i lokalavisa i Vardø, Østhavet. Jeg har sett etter mønster ...
    • Hva var Finnefondets lønnstillegg? Undersøkelse av lønnstilleggene for lærere i de språkblandede distriktene 

      Bergvik, Tom-André Plissken (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      Sentralt i den norske fornorskningspolitikken fra 1851 til 1921 stod Finnefondet, en underpost av opplysningsvesenets understøttelsesfond, som skulle brukes til å lære samene og kvenene norsk. Det tradisjonelle synet har vært at lønnstillegget ble brukt aktivt til å drive fornorskning, sammen med en språkinstruks som satte grenser på bruken av samisk og kvensk i undervisningen. Denne forestillingen ...
    • Hverdagsliv i Søer Wehr Sogn og Koutken anno 1690 

      Sandring, Vetle Lars Wisløff (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-08)
      En undersøkelse av hverdagsliv i Vest-Finnmark mot slutten av 1600-tallet. Oppgaven tar for seg temaer som etnisitet, bosetningsmønster, næringsveier, samhandling og ressursutnytting. Sentralt i oppgaven er samisk, svensk, norsk og kvensk samhandling på nordkalotten i perioden og dens implikasjoner for dagliglivet. Myndighetsutøvelse dukker også opp som et gjennomgående tema.
    • Hvordan forholder utdanningssystemet seg til sosial ulikhet? - En kvalitativ dokumentstudie 

      Andersen, Mari Wikstøl (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Formålet med denne studien er å undersøke hvordan et utvalg stortingsmeldinger forholder seg til sosial ulikhet. Studien retter fokuset mot hvordan to utvalgte stortingsmeldinger omtaler sosial ulikhet, og i hvilken grad stortingsmeldingene omtaler det. I tillegg undersøker studien hvilke tiltak som iverksettes, og hva forholdet mellom intensjonen stortingsmeldingene har når det gjelder sosial ...
    • Hvordan påvirker skolen elevenes frafall i videregående skole? En panelanalyse fra perioden 2015-2018 for videregående skoler i Norge 

      Bjørnestad, Mia Camilla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-31)
      I dagens samfunn er det et stort fokus på gjennomføring av videregående opplæring. Det påvirker ikke bare individet som ikke fullfører men også samfunnet som helhet. Ved å ikke fullføre videregående opplæring er sannsynligheten for å være utenfor dagens samfunn stor. Formålet med denne oppgaven var å undersøke om skolen har en påvirkning på frafall i videregående opplæring. Analysen er gjort på ...
    • Hvordan tenker og jobber ansatte med risiko og beredskap i skolen? Hvordan forstå arbeidet i lys av sosiologi 

      Bruksås, Marius Olsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)
      Denne oppgave tar for seg to skoler i Troms, og her ser vi på hvordan informantene tenker og jobber med risiko og beredskap for sin skole. Starten av oppgaven inneholder teori og metode for oppgaven, samt en gjennomgang av lover som kan være aktuelle for skolene som forskes på. Informantene har fått mulighet til å belyse dag til dag-arbeidet med risikovurderinger og beredskap, og de har fortalt om ...
    • Ikke-tenkende: En Swedbergiansk analyse av kunstig intelligens i kommunikasjon 

      Kjæret, Jonas Parcival (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-06-02)
      Dette studiet undersøker om og hvordan kunstig intelligens (KI) deltar i kommunikasjon. Jeg anvender en Swedbergiansk teoretiseringsprosess med spesielt fokus på førstudie som metodikk for å belyse denne problemstillingen. Jeg utarbeider et begrep, ikke-tenkende, som gir et nytt og relevant perspektiv for å forstå hvordan KI deltar i kommunikasjon. Min konklusjon er at, avhengig av det konseptuelle ...
    • Implementing Holocaust literature in Social Studies English and English Literature and Culture in Norwegian upper secondary schools 

      Bergum-Israel, Karina Ariella (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-12-15)
      This thesis looks at how the Holocaust can be taught about in the subjects Social Studies English and English Literature and Culture in Norwegian Upper Secondary Schools by reading personal narratives of the Holocaust: Maus by Art Spiegelman, Jack and Rochelle: A Holocaust Story of Love and Resistance by Lawrence Sutin, The Shawl by Cynthia Ozick and the poems Never Shall I Forget by Elie Wiesel, ...
    • "Industrikonge" og "landssviker". Historiebruk og historieglemsel på Melbu 

      Dahl, Magnus (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Det er særlig en periode og en mann som står sterkt i Melbus lokalhistorie. På slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet, skjedde det en rivende utvikling på det lille handelstedet. Christian Frederiksen blir betraktet som mannen som nærmest egenhendig omskapte Melbu fra å være et lite handelsted til å bli et industrielt næringslivssentrum i Nord-Norge. Hans visjonære stil og iboende ...
    • An interdisciplinary project on the post-colonial novel Remembering Babylon 

      Gregersen, Ida Aalstad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-29)
      My objective of this thesis is to do a scrutiny of the post-colonial novel Remembering Babylon and investigate in which ways the novel could form the basis of an interdisciplinary project on British colonialism in the two subjects English and history at upper secondary school, VG2. Embedded in the layers of history and emerging as a major theme in Remembering Babylon is the sense of identity. Central ...
    • Introduksjonsordning for nyankomne innvandrere 

      Amjad, Danish (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-11-01)
      I denne oppgaven har jeg undersøkt i hvilken grad kan introduksjonsordning sies å være vellykket – om de politiske og pedagogiske målene oppnås. Oppgaven har benyttet seg av John Goodlads teori om vid læreplansforståelse (curriculum). Materialet er basert på intervju med seks lærere og seks deltagere knyttet til introduksjonsordning og en kategoribasert analyse har blitt tatt i bruk for å ...
    • Isolerte samfunn? Spanskesyken i Kautokeino og Karasjok (1918-20) 

      Nygaard, Ingrid Hellem (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-16)
      Spanskesyken er estimert til å ha tatt livet av mellom 50 og 100 millioner mennesker. Tidligere forskning har vist at hvor dødelig denne pandemien var, varierte mye mellom folkegrupper og geografiske områder. I denne oppgaven er det sett nærmere på individdata for mortaliteten i Kautokeino og Karasjok under spanskesyken årene 1918-20. Aldersfordelingen av dødeligheten er undersøkt med utgangspunkt ...
    • Israel-Palestina-konflikten i norske lærebøker 

      Vestøl, Karine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-14)
      Norske holdninger til konflikten mellom israelere og palestinere har endret seg over tid. I tiårene etter andre verdenskrig gav Norge nærmest betingelsesløs støtte til den nye jødiske staten. I løpet av 1970- og 1980-tallet foregikk det en endring i norsk opinion og norsk offisiell utenrikspolitikk. Frem til år 2000 måtte lærebøker i videregående opplæring gjennomgå en statlig godkjenning. Oppgaven ...
    • It's not how smart you are, it's how you're smart : an MI-theory focussed study on the English subject 

      Johnsen, Steffen Zahl (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06-01)
      The main objective of this thesis was to research whether or not books used in teaching pupils in schools took into consideration the aims of the Norwegian government regulations and the theory of multiple intelligences, which coincide in several aspects. In order to do achieve this objective, two books used in teaching pupils in the first year English in the programmes for general studies were ...
    • Jakobittbevegelsen, slaget ved Culloden Moor 1746 og skotsk nasjonalisme: Hvordan jakobittbevegelsen utviklet seg fra å være en britisk bevegelse til å bli et symboluttrykk for de skotske høylenderne og den skotske nasjonalismen 

      Lia, Karoline Marie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      Etter at sønnen hans, James Edward, ble døpt katolsk, var James II tvunget til å abdisere den britiske tronen og rømte til Frankrike i 1688. Det protestantiske parlamentet var bekymret for å få en katolsk tronarving, og ba William III av Orange om hjelp til å fjerne James II fra makten. James II kom derimot tilbake og provoserte fram det som senere ble referert til som ‘den ærerike revolusjonen’ ...
    • Jeg - skogens konge : språklige bilder i dikt skrevet av elever i videregående skole 

      Lånke, May (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-15)
      I arbeidet med denne masteroppgaven har jeg utvikla og gjennomført to ulike undervisningsopplegg i diktskriving for elever i videregående skole. Jeg har kalt det ene et leserorientert undervisningsopplegg og det andre et skriverorientert. I det leserorienterte opplegget er hensikten at elevene skal være bevisste på at de skriver for noen, og at de skal prøve ut ulike måter teksten kan kommunisere ...
    • Jødeaksjonene i Tromsø. Planlegging og gjennomføring. 

      Mork, Gunhild (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-20)
      Oppgaven omhandler de ulike jødeaksjonene som rammet jødene i Tromsø under 2. verdenskrig. Den ser på instrukser, lovbestemmelser og forskrifter som ble innført i tiden før jødeaksjonene og de ulike familiene som ble rammet. Den har et didaktisk perspektiv, med fokus på hvorfor de lokale jødeaksjonene er relevante i historieundervisning i ungdomsskole og videregående skole.