Digitale hjelpemidler i musikk på ungdomstrinnet. I takt med samfunnet?
dc.contributor.advisor | Isaksen, Bjarne | |
dc.contributor.author | Richardsen, Trond Helge | |
dc.contributor.author | Stark, Remi | |
dc.date.accessioned | 2020-07-14T08:43:44Z | |
dc.date.available | 2020-07-14T08:43:44Z | |
dc.date.issued | 2020-05-14 | |
dc.description.abstract | Den teknologiske utviklingen medfører nye muligheter for innhold og arbeidsmetoder i musikkfaget. I disse dager er ny læreplan ferdigstilt og i ferd med å bli innført i skolen. Denne planen har blant annet utvidet og spesifisert innholdet i grunnleggende digitale ferdigheter og hvordan man bør jobbe med disse i fag. Vi har gjennomført en kvalitativ studie med fokusgruppeintervju som handler om hva som påvirker musikklæreres valg av digitale hjelpemidler i undervisningen. Informantene våre er musikklærere i ungdomsskolen med variert kompetanse og erfaring, både med tanke på formell musikkfaglig kompetanse og digital kompetanse i faget. Funnene våre beskriver lærernes behov for støtte fra sine ledere, kompetanseheving og felles fagspesifikk programvare. Det som utpeker seg i denne studien er at det er sammensatt hvilke faktorer som påvirker musikklærerne når det dreier seg om bruk av digitale hjelpemidler. Funnene våre peker på at også motivasjon er en viktig faktor, kombinert med kompetanse og ønsket om kompetanseheving. Et annet funn viser til behovet for en felles standard for digitale ressurser som skal eller bør brukes i faget. Slik det er i dag er det for mye usikkerhet og unødvendig tidsbruk som går til å finne ressurser som fungerer slik informantene ønsker. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/18815 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3906 | |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114 | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music pedagogics: 114 | en_US |
dc.subject | musikkdidaktikk | en_US |
dc.subject | teknologi | en_US |
dc.subject | digitale verktøy | en_US |
dc.subject | kompetanse | en_US |
dc.subject | ledelse | en_US |
dc.subject | digitalt utstyr | en_US |
dc.subject | motivasjon | en_US |
dc.subject | digitale ferdigheter | en_US |
dc.subject | digitale hjelpemidler | en_US |
dc.subject | digitale ressurser | en_US |
dc.subject | musikklærer | en_US |
dc.subject | ikt | en_US |
dc.title | Digitale hjelpemidler i musikk på ungdomstrinnet. I takt med samfunnet? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |