«I barnehagen leker man mest, og i skolen lærer man masse» En fenomenologisk studie om hvordan barn opplever overgangen til å begynne på skole.
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/22437Date
2021-06-01Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Malmo, LisaAbstract
Formålet med denne studien var å forstå barnas opplevelser av overgangen fra å gå i barnehage til å begynne på skole. I tillegg var det ønskelig å se på om lek og uteskole kunne ha noen betydning for barnas opplevelser i overgangen. Problemstillingen for studien ble formulert slik: Hvordan opplever barn overgangen fra barnehage til skole, og hvordan kan uteskole og lek bidra i overgangen? For å svare på problemstillingen skulle jeg undersøke to forskningsspørsmål:
1. Hvordan opplever barna overgangen? Hvilke forventninger/erfaringer og tanker har de til overgangen?
2. Hvordan betydning har lek og uteskole for barna i barnehagen og elevene i skolen?
For å kunne svare på forskningsspørsmålene besøkte jeg de eldste barna i barnehagen, og de yngste barna i skolen. Jeg besøkte en barnehage og to skoler for å samle inn data, og datainnsamlingen foregikk over totalt tre arbeidsuker. Det var ønskelig å ha barna med i forskningen, da jeg ønsket å få en dypere forståelse av barnas opplevelse. Ved å bruke god tid i undersøkingen og å bli kjent med barna, var målet å få frem den ekte barnestemmen i avhandlingen.
Det ble anvendt intervju og observasjon som kvalitative forskningsmetoder, for å tilegne tykke beskrivelser av området. Funnene i studien viser at barnas opplevelse av overgangen fra barnehagen til skolen inneholder mindre lek og mer arbeid i skolen. Elevene i skolen savnet de mulighetene de hadde for lek i barnehagen, men likte å lære nye ting i skolen. Flere barn opplevde at det var skummelt å begynne på skolen da de ikke kjente noen, men at det likevel gikk bra da de fikk seg venner; noe som lek kan bidra til. Det kom frem at vennskap, leker, lekeområder og mulighet for lek ute var av verdi i overgangen for elevene.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2021 The Author(s)
The following license file are associated with this item: