Digitale læreverk og undersøkende undervisning i matematikk
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/26253Date
2022-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
«Digitale læreverk» og «undersøkende undervisning» – to svært aktuelle begrep i forbindelse med dagens matematikkundervisning. Digitale læreverk på bakgrunn av matematikkundervisningens stadig økende digitalisering, og undersøkende undervisning på bakgrunn av de kvalitetene en slik tilnærming ansees å ha for elevenes læringspotensial i matematikk. Teorien peker blant annet på at lærerne bør tilrettelegge for en slik tilnærming til undervisning dersom elevene skal få mulighet til å oppnå en helhetlig kompetanse og forståelse i matematikk . I et samfunn omgitt av stadig mer kompleks teknologi kan imidlertid lærerens undervisningskunnskap stå i fare for og ansees som mindre viktig for elevenes læring. Dette på bakgrunn av at de digitale læreverkene som anvendes (for eksempel Campus Inkrement) tilsynelatende har «alt som trengs» for å lære matematikk. Bruk av slike læreverk er imidlertid et relativt «nytt fenomen» i matematikkundervisningen, og dermed gjort lite forskning på. Vi har derfor, gjennom å benytte en mixed methods studie med et explanatory sequential design, rettet oppmerksomheten på:
Hvordan kan det digitale læreverket Campus Inkrement bidra med en undersøkende tilnærming til matematikkundervisningen?
I denne studien er det elevenes opplevelser og erfaringer med Campus Inkrement som presenteres. 134 elever på 10.trinn har besvart en spørreundersøkelse som retter blikket på forskningsspørsmålet «Hva karakteriserer/kjennetegner elevenes mulighet til utforskende arbeid med bruk av det digitale læreverket Campus Inkrement?», og tre elever på 10.trinn har deltatt i intervju for å kunne gi oss dypere forståelse av «Hvordan opplever ungdomsskoleelever at Campus Inkrement kan bidra med en undersøkende tilnærming til matematikkundervisningen?». Vi har i tillegg analysert 916 oppgaver i læreverket for å få en tydeligere innsikt i hva som karakteriserer/kjennetegner oppgavene som er representert der.
Funn fra studien indikerer at Campus Inkrement i liten grad tilrettelegger for oppgaver som karakteriserer/kjennetegner en undersøkende tilnærming til matematikk. Dette underbygges også av elevenes opplevelser med læreverket. Analyse av innhentet data tyder på at læreverket bygger på en formel- og fasitpreget tilnærming til undervisningen, og at det er lærerens undervisningskunnskap som er avgjørende for om elevene får muligheten til å møte matematikkfaget gjennom en undersøkende tilnærming eller ikke.
Nøkkelord for oppgaven:
«The Affective Domain», undersøkende undervisning, tradisjonell undervisning, dybdelæring, åpne- og høyere ordens oppgaver, digitale ressurser/læreverk, matematisk kompetanse, matematisk forståelse, motivasjon og undervisningskunnskap i matematikk.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item:
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Structural analysis along seismic profiles trough late-Paleozoic deposits in Billefjorden and Sassenfjorden, Svalbard and their relation to the Billefjorden Fault Zone
Kubiak, Agata (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-11-09)The focus of this thesis is structural analysis of the Billefjorden Fault Zone astride Billefjorden and Sassenfjorden in Spitsbergen, with the use of seismic interpretation combined/aided by geological and bathymetric maps, field observations and well data. The aim is to describe structures and the tectonic development of the study area. The focus is on large tectonic events from Devonian to ... -
Engineering methods for enhancing railway geometry and winter road assessment: A safety and maintenance perspective
Brustad, Tanita Fossli (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2020-06-22)In many areas around the world there are limited transportation possibilities when travelling between key cities. If these areas also experience demanding weather conditions or geography, getting from A to B, during difficult conditions, is usually not optimal in regards to accessibility, safety, and comfort. Under challenging conditions, two essential elements in strengthening accessibility, safety, ... -
Geometric Modeling- and Sensor Technology Applications for Engineering Problems
Pedersen, Aleksander (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2020-10-20)In applications for technical problems, Geometric modeling and sensor technology are key in both scientific and industrial development. Simulations and visualization techniques are the next step after defining geometry models and data types. This thesis attempts to combine different aspects of geometric modeling and sensor technology as well as to facilitate simulation and visualization. It includes ...