Now showing items 1-20 of 7562

    • Russisk i Tromsø i femti år – hva nå? 

      Nesset, Tore (Chronicle; Kronikk, 2024-12-01)
      I høst er det femti år siden førsteamanuensis Ingvild Broch tok imot de fire første studentene som ville studere russisk ved det nyopprettede Universitetet i Tromsø. Det er tid for et tilbakeblikk. Men mest av alt må vi se fremover.
    • Global perspectives on the management of primary progressive aphasia 

      Galée, Jeanne; Cartwright, Jade; Graso, Stephanie; Jokel, Regina; Lavoie, Monica; McGowan, Ellen; Pozzebon, Margaret Daniella; Beber, Barbara Costa; Duboisdindien, Guillaume; Montagut, Núria; Norvik, Monica I.; Sugimoto, Taiki; Townsend, Rosemary; Unger, Nina; Winsnes, Ingvild Elisabeth; Volkmer, Anna (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-08-24)
      Speech-language therapists/pathologists (SLT/Ps) are key professionals in the management and treatment of primary progressive aphasia (PPA), however, there are gaps in education and training within the discipline, with implications for skills, confidence, and clinical decision-making. This survey aimed to explore the areas of need amongst SLT/Ps working with people living with PPA (PwPPA) internationally ...
    • Destructed Environments, Gendered Spaces and Colonial Legacies. Contemporary Artistic Practices Sensing the Arctic and the Circumpolar North 

      Spreter von Kreudenstein, Stephanie (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2024-12-13)
      This thesis is a feminist contribution to a circumpolar art history in becoming. By examining contemporary artistic practices anchored in the Arctic and the circumpolar North three entangled issues are identified: climate change and environmental destruction, gendered spaces and colonial legacies. A common characteristic to the artistic practices studied are the use of the camera and photography, ...
    • Sources of children’s difficulties with non-canonical sentence structures: Insights from Mandarin 

      Hao, Jiuzhou; Chondrogianni, Vasiliki; Sturt, Patrick (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-11-27)
      The present study investigated whether children’s difficulty with non-canonical structures is due to their non-adult-like use of linguistic cues or their inability to revise misinterpretations using late-arriving cues. We adopted a priming production task and a self-paced listening task with picture verification, and included three Mandarin non-canonical structures with differing word orders and the ...
    • ”Ei vaatteisiinsa ommeltu vaan lihassaan kantamaa” Noituuskäsitykset muutamissa Finnmarkia käsittelevissä teksteissä varhaismodernilta ajalta 

      Kaikkonen, Konsta Ilari (Chapter; Bokkapittel, 2024-09-12)
      Tässä luvussa käsittelen Finnmarkissa Tanskan kruunun ja kirkon palveluksessa toimineiden oppineiden henkilöiden noituuskäsityksiä varhaismodernina aikana. Tarkastelen kolmen norjalaismiehen – lääninherra Hans Lilienskioldin (n. 1650–1703), opettaja Isaac Olsenin (n. 1680–1730) ja pappi Knud Leemin (1697–1774) – kirjoittamia tanskankielisiä tekstejä. Lähestyn tekstejä lähdekriittisesti, ja tarkoituksenani ...
    • Mixed methods som utgangspunkt for barnehagefaglig forskning 

      Madsen, Siri Sollied; Birkeland, Johanna; Borgen, Jorunn Spord (Chapter; Bokkapittel, 2024-11-05)
      Kapittelet presenterer de mest sentrale elementene i et mixed methods-design, og det redegjøres for mangfoldet innenfor denne måten å arbeide på. Ut fra et pragmatisk ståsted gir kapittelet et innblikk i hvordan slike studier kan tilføre merverdi når man forsker på komplekse menneskelige fenomener som barnehage. Mixed methods-design innebærer at forskeren samler og analyserer data, sammenstiller ...
    • Mixed methods: det dynamiske og komplekse møtet mellom kvalitative og kvantitative perspektiver 

      Madsen, Siri Sollied; Bjørner, Thomas (Chapter; Bokkapittel, 2024-11-05)
      Som mixed methods-forsker må man orientere seg i et komplekst metodeterreng når det gjelder valg av metoder og vitenskapsteoretisk ståsted. I dette kapittelet presenteres en tilgang til å forstå metodisk kompleksitet gjennom en utviklet modell som inkluderer både metodologisk eklektisisme og paradigmatisk pluralisme. I motsetning til kategoriske antagelser knyttet til metoders anvendelse i praksis ...
    • Føles som hjemme. Menigheten som familie. 

      Magnussen, Ida Elise (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      «Selv om vi var langt unna, med mange fremmede, føltes det fortsatt som hjemme», sa Ruth om menigheten hun var en del av. Men, hva er egentlig et hjem? Marianne Gullestad skriver at «ordet hjem bringer sammen i ett begrep både ideen om et sted og ideen om et sosialt fellesskap knyttet til dette stedet» (1989, s. 54). Som jeg vil vise i dette kapitlet, er ikke et hjem bare en fysisk struktur, men ...
    • I skyggen av sykdom. Skandinaviske pårørendefortellinger i vår tid 

      Nesby, Linda Hamrin; Ramberg, Ingri Løkholm; Simonhjell, Nora (Book; Bok, 2024)
      Pårørende har en sentral rolle i utøvelsen av samfunnets helse- og sosialtjenester, og deres ulønnede innsats utgjør om lag 136.000 årsverk i Norge. I tillegg kommer at barns pårørenderolle er vesentlig, men vanskelig å tallfeste. Til tross for at de aller fleste av oss blir pårørende i løpet av livet, har dette historisk sett vært en usynlig gruppe. Pårørende er likevel blitt omtalt som «velferdsstatens ...
    • Humanistisk pårørendeforskning – en introduksjon 

      Nesby, Linda Christin Hamrin; Ramberg, Ingri Løkholm; Simonhjell, Nora (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      I skyggen av sykdom. Skandinaviske pårørendefortellinger i vår tid er den første vitenskapelige antologien som belyser pårørendefortellinger i skandinavisk samtidslitteratur og medier. Boken er en kulminasjon av lengre tids arbeid.
    • «Ja til mer kvensk bling» 

      Johansen, Elin; Kvidal-Røvik, Trine; Mathisen, Stein Roar (Chapter; Bokkapittel, 2024-11-04)
      Dette kapittelet dreier seg om synlighet av kvensk kultur i offentlig diskurs. Basert på diskursanalyser av offisielle reiselivsnettsider i 2018 og 2022 viser kapittelet at kvener og kvensk kultur er lite synlig i reiselivsdiskursen, og at kvener og kvensk kultur diskursivt plasseres i fortiden, mens samtidens kvenske samfunn usynliggjøres.
    • "Det er kvensk å tro/ at man ikke er kvensk" 

      Karlsen, Silje Solheim (Chapter; Bokkapittel, 2024-11-04)
      I M. Seppola Simonsens diktsamling Syđänmettä (2022) tematiseres et tapt språk, tapt kultur og tapt identitet. De kvenske ordene blir ikke oversatt, og det er gjennom det kvenske blikket diktene posisjonerer seg. Diktjeget er flytende, grenser er flytende, språk, sted og natur er klangbunn. Med utgangspunkt i teori om blant annet språkets performativitet og perspektiver omkring sanseblanding vil jeg ...
    • “What truth are you telling me about?”: Gender and political allegory in two Belarusian music videos 

      Katsev, Libbie Anna (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-11-06)
      This article discusses two Belarusian music videos from 2020, “Shchuchynshchyna” and “Ne Smeshno” (“Not Funny”), both of which were framed by their creators as commentary on the 2020 protests. In “Ne Smeshno,” band Molchat Doma seemingly attempts to wake a city stricken by an epidemic of sleep—and fails, with one exception. The parody video “Shchuchynshchyna” debuted in a satirical web series, where ...
    • Kvenflagget i vinden: om betydningen av et flagg for et folk 

      Fors, Bjarge Schwenke (Chapter; Bokkapittel, 2024-11-04)
      Flagg er et utbredt symbol for stater og folkegrupper. Likevel har det vært relativt få studier av flaggs rolle i nasjonsbygging og etnopolitikk. Kapittelet tar for seg betydningen introduksjonen av et eget flagg har hatt for den kvenske minoriteten. Kapittelet dokumenterer prosessen frem mot innføringen av flagget i 2017 og hvordan flagget har blitt tatt aktivt i bruk som symbol. Det argumenteres ...
    • Dialoger om kvensk kulturarv i møte med vandreutstillingen Tuulessa – I vinden 

      Kvidal-Røvik, Trine; Maliniemi, Kaisa; Nicolaysen, Kristin; Øyen, Gyrid (Chapter; Bokkapittel, 2024-11-04)
      Dette kapittelet utforsker dialoger som oppstår når besøkende møter utstillingen Tuulessa – I vinden i Tromsø, Nordreisa og Alta. Dialogene viser at noen besøkende er nysgjerrige på hvem kvenene er, og bruker utstillingen for å skaffe seg ny kunnskap. Andre besøkende føler seg anerkjent og sett som kvener i møte med Tuulessa – I vinden og blir tryggere på sin egen identitet, mens enkelte blir provosert ...
    • Kvenske forhåpninger på tampen av en vårflom? Kvensk synlighet i den offentlige reiselivsdiskursen 

      Kvidal-Røvik, Trine; Olsen, Kjell Ole Kjærland (Chapter; Bokkapittel, 2024-11-04)
      Dette kapittelet dreier seg om synlighet av kvensk kultur i offentlig diskurs. Basert på diskursanalyser av offisielle reiselivsnettsider i 2018 og 2022 viser kapittelet at kvener og kvensk kultur er lite synlig i reiselivsdiskursen, og at kvener og kvensk kultur diskursivt plasseres i fortiden, mens samtidens kvenske samfunn usynliggjøres.
    • Etisk design ved barns bruk av GoPro-teknologi i barnehageforskning 

      Kleemann, Carola Babette; Myrstad, Anne (Chapter; Bokkapittel, 2024-11-05)
      I dette kapittelet argumenterer vi for hvordan barns bruk av GoPro-kamera kan frambringe verdifull tverrfaglig visuell og auditiv data, men også være et ledd i å anerkjenne barns egne «stemmer», blikk og kommunikasjonsuttrykk i forskning som angår deres liv. Barns bruk av GoPro – små, kroppsnære aksjonskameraer – er en intervenerende praksis. Slike praksiser fordrer at forskerne utvikler et etisk ...
    • NY KUNNSKAP OM LØPSK TALE MED TVERRFAGLIG FORSKNING: BETYDNINGEN AV Å KUNNE INKLUDERE SAMTALEANALYSE (CA) SOM VERKTØY I KUNNSKAPSUTVIKLINGEN 

      Sønsterud, Hilda; Landmark, Anne Marie; Sikveland, Rein Ove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024)
      Selv om løpsk tale sammen med stamming utgjør en spesifikk diagnose i ICD-11, er løpsk tale fortsatt en ukjent vanske i befolkningen generelt. Med vårt tverrfaglige forskningssamarbeid ønsker vi å bidra til utformingen av en mer kontekstsensitiv forståelsesramme i møte med og i kunnskapen om løpsk tale. Ny kunnskap om løpsk tale, og hvordan vi best kan støtte personer med løpsk tale, vil bidra til ...
    • Foreliggende filosofier om verden. Leibniz som pretekst i Ingvild Burkeys 'Den mest tenkelige av alle verdener' 

      Auklend, Morten (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024)
      I Ingvild Burkeys andre diktsamling Den mest tenkelige av alle verdener (2008) befinner det seg en rekke allusjoner til filosofen Leibniz’ verk Monadologien (1714). Artikkelen studerer, med utgangspunkt i disse forbindelsene, hvordan diktjegets tilværelse resonnerer med Leibniz’ tenkning om monader, verdensspeilinger og grunnleggende premisser for tenkning. Adopsjonen av et rammeverk fra 1700tallet ...
    • Pre-service teachers’ perceptions of teaching trials: Developing pedagogical content knowledge in EFL grammar through university-school collaboration 

      Holmbukt, Tove Elinor (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-11-20)
      This study explored how ‘teaching trials’ within initial teacher education (ITE) for English can contribute to the development of pre-service teachers’ (PSTs’) pedagogical content knowledge (PCK), specifically in the teaching of grammar in English as a foreign language (EFL). The research incorporated self-reporting methods to gather insights from PSTs about their experiences and development through ...