Viser treff 101-120 av 8049

    • Anerkjennelse i kroppsøvingsfaget 

      Lassesen, Stine Merete (Master thesis, 2025)
      Denne studien har som hensikt å utforske hvordan elever med en fysisk funksjonsnedsettelse har erfart anerkjennelse i kroppsøvingsfaget. Gjennom deres refleksjoner har jeg fått innblikk i deres erfaring rundt oppfyllelse av behovet for anerkjennelse. Det teoretiske rammeverket i denne studien har hovedvekt i anerkjennelsesteorien og anvender selvbestemmelsesteorien, omsorgsetikken og tilpasset ...
    • Barn som utviser mobbeatferd i barnehagen 

      Tolk, Stine Elisabeth Johansen (Master thesis, 2025)
      Denne masteroppgaven omhandler hvordan arbeide systematisk med barn som utviser mobbeatferd i barnehagen. Formålet med oppgaven er å kunne bidra med forskningsbasert kunnskap om hvordan mobbeatferd i barnehagen kan avdekkes, stanses og forebygges. Masteroppgaven baserer seg på resultater fra fem semistrukturerte intervjuer med fem pedagogiske ledere fra ulike barnehager. Resultatene viser at sosiale ...
    • En studie av skolelederes perspektiver på implementeringen av kapittel 11 i opplæringsloven, med fokus på elever med skolefaglige utfordringer, samt skolens strategier og planer for tilpasset opplæring 

      Bech, Anne Mari (Master thesis, 2025)
      Temaet for denne masteroppgaven har vært å få en dypere forståelse av skolelederens forståelse av tilpasset opplæring knyttet til kapittel 11 i opplæringsloven. Hvordan tolker skolelederne den nye opplæringsloven? Hvilke muligheter og utfordringer ser skolelederen i implementeringen av kapittel 11 i opplæringsloven, som omhandler tilpasset opplæring for elever med skolefaglige utfordringer? Hvilke ...
    • Utfordrende og utagerende atferd i skolehverdagen 

      Clemens, Maria Elisabeth Skansen (Master thesis, 2025)
      Denne masteroppgaven undersøker hvordan skolen kan støtte elever med utfordrende og utagerende atferd på småtrinnet gjennom implementering av forskningsbaserte intervensjoner. Studien bygger på en systematisk litteraturstudie av syv vitenskapelige artikler som omhandler ulike atferdstiltak i skolen. Funnene viser at proaktive og strukturerte intervensjoner som Check-In/Check-Out (CICO), Class Pass ...
    • Mellom maskene: Persona og karakterkonstruksjon i Yasins En paus från internet - Del 1 

      Johansen, Andrea Madeleine (Master thesis, 2025)
      Denne masteroppgaven utforsker den svenske rapperen Yasin sin EP En paus från internet – Del 1. Personaen står sentralt i hiphop, og oppgaven undersøker derfor hvordan jeget fremstiller seg selv gjennom låtene. Analysen fokuserer på jegets konstruksjon innenfor rapkonvensjonene og de intertekstuelle referansene og maskene det tar i bruk. Gjennom teori om raplyrikk, gangsterrapsjangeren og karakterisering, ...
    • Is third language learning influenced by working memory, implicit learning and inhibitory control? 

      Hoang, Ngoc Giang My (Master thesis, 2025)
      The present study examines how individual differences in executive functions, specifically working memory, implicit learning, and inhibitory control, influence the early learning of morphosyntax in a third language (L3). Thirty-three adult participants (17 from Spain and 16 from Norway) were exposed to an artificial language that included grammatical gender agreement. During this initial learning ...
    • "Jeg er nypult og glad" - En lesning av sjokk og gjenkjennelse i Ingvild Lothes diktsamling Hvorfor er jeg så trist når jeg er så søt. 

      Robertsen, Amanda Elisabeth (Master thesis, 2025)
      Avhandlingen tar for seg samtidspoet Ingvild Lothe og hennes diktsamling Hvorfor er jeg så trist når jeg er så søt. Et utvalg av dikt fra samlingen vil bli analysert via litteraturteoretiker Rita Felskis begreper sjokk og gjenkjennelse. Problemstillingen for oppgaven er: Hvilken betydning har Felskis begreper sjokk og gjenkjennelse for lesningen av Ingvild Lothes diktsamling Hvorfor er jeg så trist ...
    • Og jeg vet på latvisk, på ukrainsk, Ola, dette er ‘navn’. På spansk, dette er hola, dette er ‘hei’. Og på latvisk, det er ‘egg’ 

      Mannsverk, Eirik (Master thesis, 2025)
      Forskning viser at klasseromsundervisningen er preget av en enspråklighetsidelogi, som betyr at undervisningen som oftest vil foregå på majoritetsspråket (Bakken et al., 2022, s. 98). Elevene vil derfor i liten grad få mulighet til å involvere andre språklige ressurser i undervisningen. Samtidig øker det språklige mangfoldet i Norge, og det har vokst fram et behov for å måtte tenke nytt om språk, ...
    • Debatt om vindkraftutbygging på 9. trinn: En kvalitativ studie av elevers retoriske ferdigheter, naturfaglig kompetanse og systemforståelse gjennom tverrfaglig undervisning 

      Srisunakrua, Nuchsaba (Master thesis, 2025)
      Denne kvalitative enkeltcasestudien bygger på et tverrfaglig undervisningsopplegg mellom norsk og naturfag, og er gjennomført med en 9. klasse. Undervisningsopplegget er forankret i det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling, muntlige ferdigheter og fagspesifikke kompetansemål i Læreplanen for Kunnskapsløftet 2020. Gjennom et undervisningsopplegg over to uker med den utvalgte klassen, ble elevene ...
    • Debatt om lokal vindkraftutbygging på 9.trinn: En kvalitativ studie av elevers retoriske ferdigheter, naturfaglig kompetanse og systemforståelse gjennom tverrfaglig undervisning 

      Hansen, Ulrikke Johanne (Master thesis, 2025)
      Denne kvalitative enkeltcasestudien bygger på et tverrfaglig undervisningsopplegg mellom norsk og naturfag, og er gjennomført med en 9. klasse. Undervisningsopplegget er forankret i det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling, muntlige ferdigheter og fagspesifikke kompetansemål i Læreplanen for Kunnskapsløftet 2020. Gjennom et undervisningsopplegg over to uker med den utvalgte klassen, ble elevene ...
    • Dramafaglige metoder i leseopplæringen - et tiltak for leseglede og empatiutvikling 

      Moldenæs, Fabine Fjellberg (Master thesis, 2025)
      I denne masteroppgaven undersøkes følgende problemstilling: Hvordan kan kombinasjonen av dramafaglige metoder og bildebøker skape engasjerende leseopplevelser som styrker både empati og leseglede? Til å belyse problemstillingen har jeg utarbeidet to forskningsspørsmål: Hva sier et utvalg av tidligere forskning om sammenhengen mellom bruk av dramafaglige metoder og skjønnlitteratur i arbeidet med ...
    • Studenters og unge voksnes nyhetsforståelse og nyhetsvaner 

      Bogen, Malin (Master thesis, 2025)
      Sammendrag Denne studien undersøker unge voksnes nyhetsvaner og deres forståelse av hva som definerer en nyhet, i en medievirkelighet som kan fremstå som både kompleks og utfordrende å orientere seg i. Tidligere studier viser at nyhetskonsumet blant unge voksne er fragmentert på tvers av ulike kanaler og plattformer, og at mye av nyhetskonsumet skyldes tilfeldig eller ubevisst nyhetskonsum. Formålet ...
    • Sex og samtidsnoveller: Skam, forakt og lyst hos fem norske novellister 

      Ulvang, Sofie Kjærsund (Master thesis, 2025)
      Denne avhandlingen tar utgangspunkt i seks noveller skrevet av norske kvinnelige norske novellister. Novellene beskriver hvordan sex og begjær portretteres eller tematiseres gjennom en ung kvinnes perspektiv, og de beskriver følelser som lyst, usikkerhet og ikke minst sårbarhet. Kvinnene i novellene befinner seg på ulike steder i livet, hos forskjellige menn som ønsker forskjellige ting. Noen av ...
    • Opplæring i norsk som andrespråk i en språklig homogen klasse: En kvalitativ studie av nyankomne elevers og skoleledelsens erfaringer 

      Smaznov, Ilja (Master thesis, 2025)
      I denne kvalitative studien har jeg utforsket nyankomne elevers erfaringer med opplæring i norsk som andrespråk i en språklig homogen klasse. Elevene som har deltatt i denne studien er ukrainsk ungdom, som ble plassert i samme innføringsklasse. Studiens formål har vært å utforske hvilke erfaringer både elevgruppen og skoleledelsen har gjort seg i ettertid. Empirien i studien er basert på fire ...
    • The Bottleneck Hypothesis in L2 English Acquisition by L1 Bangla Speakers 

      Islam, Md Meherul (Master thesis, 2025)
      While acquiring a second language, the most demanding linguistic properties are functional morphologies rather than core syntax, according to the Bottleneck Hypotheses (Slabakova, 2008, 2013). In this thesis, I did an experimental study on the Bangladeshi L2 English speakers, speaking L1 Bangla. Bangla verbs are rich in inflections and the verb conjugation is a bit complex in that verbs have to agree ...
    • Return of the Groβraum and the Proper Security Crisis of Rising Arctic Tension. Special Online Issue, 46 University of Pennsylvania Journal of International Law (Special Issue), 47-68 (2025). 

      Rossi, Christopher Robert (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2025)
      This article adopts a spatial approach to understanding geopolitical events in the Arctic. It is sensitive to emerging securityscapes that cannot disentangle from broader global implications of Russia’s aggression against Ukraine. A melting Arctic is reshaping the liner boundaries that define membership within its historically closed circumpolar polity; however, the international legal challenges ...
    • Når tekst får liv: Estetisk litteraturundervisning i begynneropplæringen 

      Jensen, Vilde Andrea; Svea, Andrine (Master thesis, 2025)
      Denne masteravhandlingen undersøker hvordan andreklassingers litterære faglighet kommer til uttrykk i estetisk litteraturundervisning, med særlig fokus på høytlesning, dramaaktiviteter og tegning knyttet til barneboken Apestjernen av Frida Nilsson (2021). Gjennom en kvalitativ kasusstudie analyseres elevenes evne til å fylle tomrom i tekst, danne forestillingsverdener, knytte tekst til eget liv og ...
    • Matematiske samtaler i første klasse 

      Kristoffersen, Nina Cruickshank (Master thesis, 2025)
      Matematiske samtaler blir ofte fremhevet som en sentral faktor for å støtte elevenes læring og utvikling i matematikkfaget. Imidlertid fremkommer det gjennom tidligere forskning at slike samtaler er mindre fremtredende i tidlig skolealder, sammenlignet med høyere klassetrinn. Med dette som utgangspunkt undersøker dette prosjektet følgende problemstilling: Hva kjennetegner en matematisk samtale i ...
    • En mer praktisk ungdomsskole – tegninger, uteskole og kjemirelatert læring om drivhuseffekt i samspill 

      Holtan, Ann Kristin Salberg (Master thesis, 2025)
      Denne masteroppgaven undersøker hvordan uteundervisning og praktiske aktiviteter kan påvirke ungdomsskoleelevers faglige utvikling innen temaer som drivhuseffekten og klimaendringer, med særlig vekt på kjemiske prosesser. Studien er forankret i behovet for en mer praksisnær naturfagundervisning i møte med globale miljøutfordringer. Naturfag, og særlig kjemi, kan oppleves som abstrakt og teoretisk, ...
    • Peacebuilding in protracted conflict environments: Impact of October 7th and the following war between Israel and Hamas on Israeli and Palestinian peace organizations 

      Joest, Sven (Master thesis, 2025)
      This thesis investigates how October 7th and the following war between Israel and Hamas has influenced peace organizations in Israel and Palestine. Further, it is explored how resilient these organizations are when they face a threatening event and how they practice resilience in times of violent conflict. Additionally, the relationship between peacebuilding, the assumption that the local is resilient ...