Viser treff 121-140 av 7559

    • Været e bipolart - En kvalitativ studie om ungdommers bruk av diagnosespråk 

      Fischer-Dybfest, Hannah Elisabeth (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-29)
      Denne kvalitative studien utforsker norske ungdommers kommunikasjon gjennom psykiske diagnoser, med tematikken "Ungdommers bruk av diagnosespråk". Ved å innhente data gjennom semistrukturerte intervjuer med seks ungdommer fra ungdomsklubber, fikk jeg resultater som knyttes til studiens tre forskningsspørsmål: (1) Hvordan bruker ungdom psykiske diagnoser i dagligtalen? (2) Hvor har ungdom fått ...
    • "Har du møtt én elev med ufrivillig skolefravær, så har du kun møtt én" - En kvalitativ studie om tre aktørers opplevelse av det tverrfaglige samarbeidet i saker som omhandler ufrivillig skolefravær i grunnskolen 

      Hernæs, Christine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Denne kvalitative studien undersøker hvordan ansatte i skolen, PPT og BUP opplever det tverrfaglige samarbeidet rundt grunnskoleelever med ufrivillig skolefravær, og hvordan de mener at samarbeidet kan optimaliseres for å bedre støtte disse elevene. Studien avdekker varierende begrepsbruk, forståelse og kompetanse blant informantene, samt utfordringer knyttet til identifisering, roller, ansvarsfordeling ...
    • Barns innagerende atferd og psykisk helse i barnehagen 

      Wilhelmsen, Kaja Ripman (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Denne studien undersøker hvordan pedagoger i barnehagen forstår barns innagerende atferd, og hva de vektlegger for å fremme og ivareta disse barnas psykiske helse gjennom tilretteleggingen av barnehagens psykososiale miljø. Formålet med prosjektet var å bidra med mer kunnskap og en større forståelse av hvordan barn med innagerende atferd har det og kan bli møtt i barnehagen. Det er en kvalitativ ...
    • Dialogbasert undervisning i samfunnsfag 

      Dahl, Cecilie Mannsverk (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Denne mastergradsoppgaven tar for seg dialogbasert undervisning i samfunnsfag, spesielt er studien spisset inn mot oppøving av kritisk tenkning i dialogiske undervisningspraksiser. Gjennom kvalitative dybdeintervjuer av et utvalg samfunnsfagslærere ved en ungdomsskole har jeg hatt som mål å undersøke følgende problemstilling: «Hvordan forstår utvalgte samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet dialogbasert ...
    • Modellering i matematikk på 10.trinn 

      Romsdal, Therese (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Formålet med forskningen var å undersøke hvordan lærere kan fremme matematiske samtaler i modelleringsaktiviteter. Problemstillingen ble følgende: «Hvordan kan lærere fremme matematiske samtaler i modelleringsaktiviteter? I denne forskningen har jeg som forsker vært aktiv deltaker i hele forskningsforløpet, og gjennomført et eget-designet undervisningsopplegg i modellering i matematikk. ...
    • Spesialpedagogers forståelse og arbeid med tema livsmestring i grunnskolens spesialpedagogiske virksomhet etter innføring av LK20. En kvalitativ intervjustudie om praksiserfaringer fra pedagoger i grunnskolen 

      Heie, Mona (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan spesialpedagoger forstår og jobber med livsmestring som tema innenfor grunnskolens spesialpedagogiske virksomhet. Ut fra en hermeneutisk tilnærming har jeg jobbet fram følgende problemstilling: «Spesialpedagogers forståelse og arbeid med tema livsmestring i grunnskolens spesialpedagogiske virksomhet etter innføring av LK20». En kvalitativ intervjustudie om ...
    • De stille barna på skolen 

      Guttorm, Inger lise (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Formålet med studien har vært å belyse erfaringer og refleksjoner om hvordan lærere tilpasser opplæring for stille barn. Gjennom studien er det ønskelig å få en bredere forståelse og kunnskap om temaet for å bli tryggere i egen profesjonsutøvelse som spesialpedagog. Følgende problemstilling ble formulert for denne oppgaven: Hvordan tilpasser samiske lærere opplæring for barn som viser stille ...
    • Rollespill som undervisningsmetode i naturfag 

      Fagerheim, Eirin Martine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvorvidt undervisningsmetoden rollespill kan gi ungdomsskoleelever læringsvekst i emnet energi i naturfag. Rollespill var noe jeg hadde lite erfaring med som lærerstudent, og noe jeg hadde inntrykk av ble brukt mer i andre fag enn naturfag. Hovedpoengene bak rollespill som metode, er at deltakelse er en nødvendighet der elevene må engasjeres og uttrykke ...
    • Skolens ansvar for ivaretakelsen av elevenes psykiske helse: en diskursanalyse. 

      Tuven, Julie Margrethe Hansen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Covid-19-pandemien og den påfølgende lærerstreiken i 2022 skapte en stor debatt om skolens ressurser, elevers psykiske helse og skolens samfunnsmandat. Samfunnets forventninger til skolens ansvar overfor elevenes psykiske helse var et stort tema i aviser og i media. Ved å lese rammeplaner, Overordnet del av læreplanen og NOU-er knyttet til Fagfornyelsen, finner jeg vage forklaringer på hva skolens ...
    • Kommunikasjon og samhandling mellom minoritetsforeldre, barn og barnehagelærere i konteksten av majoritetsstyrt barnehage 

      Ahmed, Ramlo Abdullahi (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      I denne studie ble det gjort kvalitative forskningsintervju og observasjoner hvor jeg har undersøkt kommunikasjon og samhandling mellom barnehagelærere, minoritetsforeldre og barn. Observasjon ble brukt for å undersøke hvordan barnehageansatte samhandler med minoritetsspråklige barn i barnehagen. I analysen har jeg belyst språkbarrierer, morsmålsbruk i barnehagen, og utfordringer som kan oppstå ...
    • De stille barna på skolen 

      Guttorm, Inger lise (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Formålet med studien har vært å belyse erfaringer og refleksjoner om hvordan lærere tilpasser opplæring for stille barn. Gjennom studien er det ønskelig å få en bredere forståelse og kunnskap om temaet for å bli tryggere i egen profesjonsutøvelse som spesialpedagog. Følgende problemstilling ble formulert for denne oppgaven: Hvordan tilpasser samiske lærere opplæring for barn som viser stille ...
    • Tilrettelegging for å understøtte sosial kompetanse hos elever med utagerende atferd 

      Mikkelhaug, Elise (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Utagerende atferd beskrives som stor del av lærernes jobbhverdag, og vanske som krever forståelse og kompetanse for å kunne takle det på en hensiktsmessig måte. Vansken med utagerende atferd er ofte tett knyttet opp til vansker med sosial kompetanse, og mangelfull tilfredsstillende utvikling av denne (Greene, 2003; Kinge, 2015; Pluess & Belsky, 2009 sitert i Nilsen & Hanssen, 2022). Mastergradsprosjektet ...
    • I midten av kjønnsdebatten: Ei kvalitativ undersøking av samfunnsfaglærarar si oppleving av kjønnsinkongruens 

      Gandrudbakken, Mathea (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Formålet med denne masteroppgåva har vært å undersøke korleis samfunnsfaglærarar opplever møtet med temaet kjønnsinkongruens i klasserommet. På bakgrunn av spenninga den pågåande kjønnsdebatten skapar i samfunnet, og sosiale medias spreiingskraft av informasjon, har ulike haldningar, perspektiv og verdiar omkring kjønn kome tydeleg fram i søkjelyset. Ungdommars auka bruk av sosiale media har gjort ...
    • «Her har vi 6. februar, da skal vi liksom ta Eureka, Eureka» 

      Teigen, Kine Mari Somby (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Sammendrag Gjennom dette masterprosjektet har jeg undersøkt læreres erfaringer med å undervise om samiske temaer i norsk begynneropplæring. Det finnes lite tidligere forskning på området, særlig for begynneropplæringen. Med denne oppgaven ønsker jeg å komme med et bidrag til forskningsfeltet innenfor samisk innhold i begynneropplæringen. Samisk innhold er fundamentert i samenes rett til å utvikle ...
    • Tverrfaglig prosjekt i norsk og matematikk om et samisk opphavssagn: Elevers opplevelse av prosjektarbeid om nærmiljøet og tradisjonskunnskap sett i lys av samisk pedagogikk 

      Henriksen, Birgitte Alice; Yri, Anna Dorthea (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvordan mellomtrinnselever ved en fådelt sjøsamisk skole har opplevd vårt egendesignede, dekoloniserende, tverrfaglige prosjektarbeid i norsk og matematikk om et lokalt samisk opphavssagn, ved bruk av samisk pedagogikk. Bakgrunnen er at samiske tema står sterkere i læreplanen LK 20 og at Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport, og flere samiske forskere, ...
    • Kommunikasjon og samhandling mellom minoritetsforeldre, barn og barnehagelærere i konteksten av majoritetsstyrt barnehage 

      Ahmed, Ramlo Abdullahi (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      I denne studie ble det gjort kvalitative forskningsintervju og observasjoner hvor jeg har undersøkt kommunikasjon og samhandling mellom barnehagelærere, minoritetsforeldre og barn. Observasjon ble brukt for å undersøke hvordan barnehageansatte samhandler med minoritetsspråklige barn i barnehagen. I analysen har jeg belyst språkbarrierer, morsmålsbruk i barnehagen, og utfordringer som kan oppstå ...
    • Kunstig intelligens i samfunnsfag. Bare utfordringer? 

      Davidsen, Sigurd (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Da ChatGPT, en kunstig intelligent chatbot, ble introdusert, vakte den oppsikt og debatt i skolemiljøet. Teknologien ble kritisert av rekke fagfolk, men samtidig var det enkelte som kunne se positive sider med utviklingen. Denne masteroppgaven utforsker hvordan et utvalg samfunnsfagslærere forholder seg til denne teknologien og hvordan den påvirker deres undervisning og vurderingspraksis. Dermed er ...
    • Innføring av samarbeidslæring på 3. og 4. trinn i kroppsøving 

      Stavdal, Thomas Alexander (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Sammendrag: Hensikten med denne masteroppgaven er å få innsikt i hvordan innføringen av samarbeidslæring fungerer på barneskolen. Tidligere forskning på kroppsøvingsfaget indikerer at læreres undervisningspraksis i stor grad er preget av instruksjonsmetoden. I tråd med forskningen erkjenner jeg at instruksjonsmetoden også står sentralt i min undervisningspraksis. Med sikte på å variere mine metodiske ...
    • Et sosiokulturelt perspektiv på når barn med migrasjonserfaring begynner i barnehagen 

      Hesjevik, Hanne Torgersen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Dette er en kvalitativ intervjuundersøkelse, som utforsker hvordan styrere og pedagogiske ledere kan tilrettelegge for en god oppstart og oppfølging, for barn med migrasjonserfaringer i barnehagen. Bakgrunnen for denne studien er blant annet NOU 2010:7 «Mangfold og mestring», Meld. St. 19 «Tid for lek og læring: Bedre innhold i barnehagen» (2015-2017), og Meld. St. 6 «Tett på: Tidlig innsats og ...
    • Lek, kreativitet og uteskole i begynneropplæringen: En kvalitativ studie om hvordan arbeidsmetodene lek, kreativitet og uteskole kommer til syne på et utvalg ukeplaner til 2.trinn 

      Sandør, Hanne; Fokkes, Maike (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Denne studien undersøker arbeidsmetodene lek, kreativitet og uteskole og hvordan de kommer fram i et utvalg ukeplaner for 2.trinn. Analysen omfatter 12 ukeplaner fra tre strategisk utvalgte skolers 2.trinn over en fireukersperiode. Ukeplanene innholdsanalyseres gjennom fem analyseprosesser som tar for seg de tre arbeidsmetodene lek, kreativitet og uteskole, med særlig fokus innenfor norskfaget. ...