Viser treff 61-80 av 7335

    • "Selsomt folch, selsom tanche" Kildekritiske hensyn til framstillingen av det samiske i H.H. Lilienskiolds Speculum Boreale (1701) og J. Schefferus’ Lapponia (1673) 

      Berg, Brynjar (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-31)
      Kunnskap om samisk kultur og levemåte i det 17. og 18. århundret fra den nordre Fennoskandiske halvøy er som et studieobjekt, vanskelig å skulle studere. Én av årsakene til dette er de assimilerings-politiske grepene som ble gjort på statlig initiativ og utført i områdene hvor samene levde. Enda vanskeligere er det kanskje å skulle finne samtidige beskrivelser som også kan være pålitelige kilder til ...
    • Historiefortellingen om kollaboratører i endring- Lærebøkenes okkupasjonsfortelling i et 40-årsperspektiv 

      Gundersen, Bård Inge Tytingvåg (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-27)
      Lærebøker kan påstås å representere samfunnets offisielle minne, og oppgaven blir å undersøke hvordan omtalen av kollaboratører har endret seg over tid. Dette gjøres ved å analysere åtte lærebøker utgitt mellom 1984 og 2021, ved hjelp av representasjonsanalyse. Kollaboratørene, nordmenn som samarbeidet med tyskerne under krigen, ble lenge ignorert og tilsidesatt, mens den nasjonale historiefortellingen ...
    • Synet på samisk trolldom i middelaldertekster : En historiografisk representasjonsanalyse 

      Nilsen, Torjus Herdebrei Klæboe (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-30)
      Denne mastergradsoppgaven er et forsøk på kartlegging av synet på samisk trolldom i middelalderen i norsk historieskrivning. Analysen er en representasjonsanalyse, som er avgrenset til sentrale bidrag som inneholder fremstillinger og representasjoner av samisk trolldom, gjennom utvalgt litteratur fra forskjellige historiske fagfelt som strekker seg fra ca. 1970 til nåtid. Analysen viser hvordan det ...
    • Hvorfor utfordrer Russland det norske regimet i Fiskevernsonen? 

      Brustind, Sunniva Leonora (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Fiskevernsonen har skapt utenrikspolitiske utfordringer for Norge. Det hersker stor uenighet om hvilket forvaltningsregime som skal gjelde her og Norge står alene i dette spørsmålet. En av Fiskevernsonens sterkeste kritikere er Russland, som i mange år har uttrykt misnøye med det norske forvaltningsregimet. Dette er til tross for at Russland innehar en svært privilegert stilling i Fiskevernsonen og ...
    • Vidkun Quisling og spørsmålet om fascistisk massemobilisering i Norge 

      Jensen, Sander (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Denne oppgaven tar for seg hvordan Vidkun Quisling så på og arbeidet med spørsmålet om massemobilisering i Norge, og hvorfor Nasjonal Samling kom til kort på dette området. En massemobiliseringskampanje er den organiserte innsatsen til et stort antall mennesker for å skape sosial og politisk endring. Som en form for kollektiv sosial bevegelse involverer massemobiliseringskampanjer ofte deltakelse ...
    • Reformasjonen i England og Skottland: En sammenlignende studie av John Foxe og John Knox sine sentrale verk. 

      Rolid, Hannah (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Reformasjonsbevegelsene som fant sted på 1500-tallet har hatt en bred og stor innflytelse på samfunnet og har åpnet opp for en rekke ulike tolkninger og fremstillinger gjennom tidene. Siden oktoberdagen i 1517 da Martin Luther hang opp de kjente avlatstesene sine på en kirkedør i Wittenberg til skrivende stund i 2024 har reformasjonen vært en kilde for politiske, kulturelle, økonomiske og sosiale ...
    • «Det nye venstre» i Harstad. SF og SVs politiske- og organisasjonsmessige utvikling 1961-1995 

      Kristiansen, Johnny (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      SV har 50-årsjubileum i 2025. Jeg har undersøkt utviklinga også for SF. I Harstad kom SV langt på veg til å bli en direkte fortsettelse av SF. AIK hadde ingen organisasjon i kommunen og ingen NKP-ere ble med videre i SV. Historia til Harstad SV er preget av store svingninger i oppslutning med valgene i 1973, 1989 og 1991 som absolutte høydepunkter. I masteroppgaven min har jeg undersøkt hvorvidt ...
    • Stemmer fra skyggene 

      Webster, Jostein (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-07)
      Denne masteravhandlingen utforsker motivasjonene bak forfatterskapene til Hans Kristian Eriksen og Kjell Fjørtoft, to sentrale skikkelser i formidlingen av historien om norske partisaner i Finnmark under andre verdenskrig. Gjennom en analyse av deres bøker, intervjuer og offentlige engasjementer, undersøker avhandlingen hvordan deres arbeid har påvirket og formet samfunnets kollektive minner om ...
    • The national test in English: A game of organizational Chinese Whispers? 

      Ness-Voll, Sverre; Haoual, Ishak Moe (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Som fremtidige lærere anser vi kontinuitet i skolens kvalitetsutvikling som et svært viktig tema. En stor del av kvalitetsutviklingen i skolen er de årlige nasjonale prøvene, som ble innført etter dårlige resultater på PISA-undersøkelsen i 2000, også kjent som «PISA-sjokket». Etter innføringen har det vært mye kritikk rettet mot de nasjonale prøvene, og senest i 2023 gikk Utdanningsforbundet inn for ...
    • Dragonbox - en alternativ måte å lære likninger? 

      Solheim, Malin Victoria (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      I mitt mastergradsprosjekt har jeg sett hvordan bruk av det algebrabaserte spillet Dragonbox Algebra 12+ kan påvirke elevers læring i emnet likninger. Bakgrunnen for oppgaven var dårlige resultater på TIMSS innenfor emneområdet algebra, og tidligere forskning på Dragonbox i et amerikansk forskningsprosjekt. Det var derfor interessant å se om det var mulig å få tilsvarende resultater hos norske elever ...
    • Validitet og reliabilitet i to åpne oppgaver fra de nasjonale prøver i lesing 2023 

      Hansen, Cecilie; Kjølås, Christina Mlinnikova (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Tema for denne masteroppgaven er validitet og reliabilitet i åpne oppgaver på nasjonale prøver i lesing. Nordiske studier har vist at vurdering og skåring av elevsvar på åpne oppgaver kan være utfordrende. Problemstillingen for denne masteroppgaven er: I hvilken grad gir åpne oppgaver på nasjonale prøver i lesing valide målinger og reliable resultater? For å belyse dette tar studien utgangspunkt ...
    • Vocabulary acquisition through Fortnite 

      Edholm, Lars Martin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      This study explores the intersection of digital gaming and language acquisition, focusing on how playing Fortnite influences vocabulary development in upper primary school students. With the increasing integration of digital tools and platforms in education, understanding the potential of video games as pedagogical tools has become crucial. This research investigates the specific vocabulary items ...
    • Gaming at home vs. gaming at school 

      Hals Meyer, Ole; Lyngstad, Jørgen Angelo (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      The aim of this thesis is to investigate how and whether pupils’ previous experience with video games matter in game-based learning, i.e. lessons that incorporate the use of video games. In this, it examines the belief that all pupils are competent “digital natives” due to their engagement with available technology in their daily lives. Using the term “preconditions” as a general term to encompass ...
    • Læreres syn på programmering i matematikk 

      Salamonsen, Håvard (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Etter kunnskapsløftet 2020 har programmering blitt en del av læreplanen i matematikk, som medfører at lærere er pålagt å implementere programmering i deres undervisningspraksis. Denne masteroppgaven har som hensikt å undersøke lærernes syn på innføringen av programmering i matematikkfaget, derav er problemstillingen for oppgaven: Hva synes matematikklærere på mellomtrinnet om å inkludere programmering ...
    • «Det er litt vanskelig å forestille seg hva som skjer i bøkene når det ikke er bilder» En kvalitativ studie om illustrasjoners påvirkning på elevers lesing av skjønnlitterær prosa 

      Bønå, Marianne (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Formålet med denne studien var å få innsikt i hvordan illustrasjoner i skjønnlitterær prosa påvirker elevenes engasjement og forståelse for teksten de leser. Temaet for oppgaven er valgt på bakgrunn av at jeg ønsket å få mer innsikt i hva elevene foretrekker av skjønnlitterære tekster. For å samle inn data til studien, har jeg brukt et kvalitativt design med en kvantitativ spørreundersøkelse som ...
    • «Når de nå først har lekser, ja, selvfølgelig skal de få hjelp, så lenge man klarer å gi hjelp» - Hvordan veilede foresatte i å hjelpe barnet sitt med matematikklekser? 

      Sørensen, Vilde; Larsen, Synnøve (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Vår problemstilling for denne masteren er: Hvordan kan lærere veilede foresatte i hvordan de hjelper barna sine med matematikklekser? I denne masteren gjennomførte vi en kvalitativ studie med designforskning. Hensikten med studiet er å gi et praktisk forslag på hvordan lærere kan veilede foresatte. Vi utarbeidet en intervensjon som vi kalte for mattekveld, og gjennomført den med en gruppe foresatte. ...
    • "Så følte man seg som en businesswoman når man kom på skolen" 

      Hansen, Andrine Louise; Grimstad, Elise Johansen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Tidligere forskning viser at arbeid med muntlige ferdigheter ofte nedprioriteres i den norske skolen. Hensikten med denne kvalitative casestudien er å undersøke hvordan et utvalg elever og lærere arbeider med muntlige ferdigheter gjennom et FN-rollespill, og hvordan de reflekterer over dette arbeidet. FN-rollespillet er et undervisningsopplegg hvor elevene i rollen som delegater skal simulere et ...
    • «Jeg synes det er gøy å tenke med hodet» - En casestudie om hvordan læreren kan tilpasse matematikkundervisningen i Thinking classroom. 

      Johansen, Egil; Fiva, Joakim (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ casestudie om hvordan lærere kan tilpasse undervisningen i matematikk med bruk av Thinking classroom. Thinking classroom er et rammeverk for problemløsning og utforskning i matematikk som har økt i popularitet de siste årene. Fagfeltet har lenge diskutert hvilken tilnærming til matematikkfaget som er å foretrekke - tradisjonell eller undersøkende. Samtidig ...
    • Et brettspill om aritmetikkens fundamentalteorem 

      Hustad, Erik; Varhaugvik, Simen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Denne masteroppgaven handler om bruken av brettspillet Prime Climb på mellom- og ungdomstrinnet. Hensikten med denne studien var å få ett innblikk i hvordan Prime Climb fungerer som en alternativ læringsaktivitet for elever i temaet primtall og faktorisering. Studiens mål er å utforske hvordan Prime Climb kan legge til rette for tallforståelse. På bakgrunn av dette målet utformet vi følgende ...
    • «Er vi ikke alle basically nerder»: En kasusstudie av en lærers bruk av samtaletrekk i undervisning på talentsenteret 

      Nilsen, David Antonsen; Sæbø, Vebjørn Skjelmo (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Sammendrag Temaet for denne studien har vært elever med stort læringspotensial, og hvordan undervise for denne typen elever. Det viser seg at denne elevgruppen får en lite tilfredsstillende opplæring i skolen, noe som kan være et resultat av lærerens mangel på kunnskap, ressurser og lederstøtte fra skoleeier. Der de derimot kan få en tilfredsstillende opplæring er på «talentsenter i realfag», noe ...