Elevens møte med matematiske problemer
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/30395Date
2023-05-28Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Abstract
Problemløsning er i dag en sentral del av læreplanen i matematikk. Denne masteroppgaven er en kvalitativ casestudie som undersøker hvordan lærere arbeider for å utvikle gode problemløsere. Studien har et særlig fokus på hvordan lærere støtter elvenes inngang til matematiske problemer. Dette innebærer hvilke grep lærere gjør for at elevene skal forstå og investere i et problem. Den sosiokulturelle læringsteorien er helt sentral for denne studien, da studien ser på læring i felleskap.
Problemstillingen belyses gjennom en casestudie lokalisert på New Zealand. Casen består av 11 lærere og en mentor i programmet: Developing Mathematical Inquery Comunities. Sammen med mentor besøkte vi 11 klasserom hvor vi gjorde observasjoner av matematikkundervisningen. Lærerne vi observerte arbeidet med å innarbeide en mer problemløsende tilnærming til undervisning i matematikk. I casen jobbet elevene alltid i fellesskap. I etterkant av observasjonene gjennomførte vi et intervju mentoren, som ga utdypende forklaringer til våre observasjoner. I analysearbeidet benyttet vi oss av en kollektiv tematisk analyse. Resultatene fra studien viser at læreren i stor grad arbeider for å styrke elevenes deltagelse i fellesskapet. Videre jobber læreren for å etablere en klasseromskultur som gir en hensiktsmessig ramme for å møte problemet. Dette arbeidet innebærer eksempelvis å prate med elevene om hvordan de skal samarbeide i grupper. Når elevene får oppgaven, gjennomgås problemet langsomt for at alle elevene skal få tilstrekkelig med tid til å ta innover seg problemets innhold.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: