Viser treff 21-40 av 1695

    • Innføring av undervisningsformen tallsnakk 

      Kristiansen, Hannah Harila (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med formålet om å undersøke problemstillingen: Innføring av tallsnakk på mellomtrinnet. Jeg oppdaget tallsnakk gjennom masteremnet i matematikkdidaktikk, og dermed ønsket jeg å se hvordan undervisningsformen kan bidra til matematikkfaget i forhold til matematisk kommunikasjon. I forskningsprosjektet har jeg derfor undersøkt en lærers innføring av ...
    • Vil berge KDA ved fire skoler 

      Lefdal, Else Margrethe; Moe, Harald Eivind (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2024)
      Det foregår nå en kamp på Vestlandet for å sikre ungdom et praktisk og estetisk utdanningstilbud.
    • Pre-Service teachers’ Knowledge of and Beliefs About Direct and Indirect Proofs 

      Roksvold, Jan Nyquist; Sriraman, Bharath (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-06-20)
      Teachers have difficulty integrating proof in their mathematics instruction due to both narrow beliefs about proofs and limited understanding of proofs. Indirect proofs seem to be a particular cause for concern. In this exploratory study, we contribute to the research area by reporting on an empirical study of Norwegian pre-service teachers’ knowledge of and beliefs about direct and indirect proofs. ...
    • “It is not fun to read, unless it is something interesting”: A convergent mixed methods study on the alignment of current research and pupils’ perception of their reading habits 

      Amble, Nora Mikkelsen; Våg, Signe Merethe Næss (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      This study examines the correlation between current reading research and pupils’ perception of their own reading habits. Our thesis questions are: To what extent do current research and mapping align with lower secondary pupils’ perceptions of their reading habits? How can we use our findings to aid future reading instruction in English? Using a convergent mixed methods design our thesis questions ...
    • Kasusstudie av matematikklærer i utforskende undervisning 

      Nilfjord, Jonathan Aron Hope; Fasting, Christopher (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Dette masterprosjektet omhandler en kasusstudie av én lærer på 10. trinn, hvor hensikten har vært å se på hvordan lærer planlegger og gjennomfører undervisning med bruk av en utforskende tilnærming. Årsaken til at dette ble undersøkt er et økende engasjement rundt undervisningsformen etter at den ble innført i den nye læreplanen. Det finnes en del forskning på gjennomføringen av undervisningen, men ...
    • Lesing i en digital tidsalder: En undersøkelse av forholdet mellom leseutholdenhet og skjermtid hos elever på 10. trinn 

      Arnesen, Synne (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Langlesing i vår digitale tidsalder er en ferdighet under press, men det foreligger relativt lite forskning på området. Videre vet vi at norsk ungdom bruker mye tid foran skjerm, og parallelt med digitaliseringen får norske elever mer negative holdninger til lesing. Jeg har i denne masteroppgaven derfor undersøkt mulige sammenhenger mellom leseutholdenhet og skjermtid på mobiltelefonen hos elever ...
    • Motivasjon i motstand : En studie av den komplekse skjønnlitteraturens vilkår i norskundervisningen på mellomtrinnet 

      Jacobsen, Ingrid Karoline (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Denne studien har til hensikt å belyse vilkårene til den komplekse skjønnlitteraturen i norskundervisningen på mellomtrinnet. I denne undersøkelsen har jeg tilnærmet meg dette fenomenet ved hjelp av tre ulike metoder. Den første delen av undersøkelsen innebærer en læreplananalyse, der jeg har undersøkt dens legitimering av kompleks skjønnlitteratur i «om faget» og gjennom to kompetansemål. Analysen ...
    • The Effect of Spell and Grammar Checkers on Pupils’ English: A Study of Texts Written by Norwegian School Children Aged 13-14 Years 

      Sigvaldsen, Nadia; Kristiansen, Kathrine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      This thesis has investigated how the use of the spell and grammar checker in Microsoft Word affects spelling and grammar in English texts written by pupils aged 13-14 years in Norwegian schools. This topic was researched due to the increased use of digital aids in schools and the uncertainty regarding the effects of using of these tools. Assessment is a significant part of a teacher’s professional ...
    • «Ikke plag meg, ikke spør meg, vær så snill!» - En kvalitativ undersøkelse av sammenhengen mellom læreres forståelse av matematikkangst og deres håndtering av elever med matematikkangst. 

      Røsok, Marius; Isaksen, Simon (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      På bakgrunn av egne erfaringer i praksis ønsket vi å undersøke temaet matematikkangst. I Norge er det generelt lite forskning på matematikkangst, mens det i internasjonal forskning i hovedsak har vært undersøkt hvordan matematikkangst påvirker elevers prestasjoner i matematikkfaget. PISA-undersøkelsen fra 2022 viste at 52% av norske elever svarte at de hadde matematikkangst. Dette gjorde at vårt ...
    • "Da kommer morsmålslæreren og kan kommunisere med dem på en helt annen måte" 

      Nilsen, Karoline (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      I denne masteroppgaven undersøker jeg på hvilke måter en morsmålslærer og andre lærere realiserer et samarbeid omkring nyankomne elevers opplæringssituasjon. For å undersøke problemstillingen fulgte jeg en morsmålslærer i løpet av en arbeidsuke i november. Uka besto i å reise rundt på ulike skoler, og ambulere på tvers av trinn, lærere og elever. Dette bidro til at studien kunne undersøke en rekke ...
    • Et rammeverk for å identifisere hvordan lærerveiledninger støtter læreren 

      Ingerøynen, Maiken (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-11-08)
      Sammendrag I denne masteroppgaven har vi utviklet et rammeverk for lærerveiledningsanalyse for å undersøke i hvor stor grad lærerveiledninger hjelper lærere til å undervise etter kjerneelementene i LK20. Først måtte sette oss godt inn i forskningslitteraturen for å prøve og finne essensen i kjerneelementene i LK20. På den måten fant vi kodeord for de ulike kjerneelementene. Deretter tok vi utgangspunkt ...
    • Utforskende samtaler mellom lærer og elever 

      Johansen, Karina Øvre (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-11-01)
      I min masteroppgave er den matematiske samtalen mellom lærer og elever i fokus. Målet har vært å få en dypere innsikt i hvordan en utforskende samtale mellom lærer og elever kan se ut, og hvordan lærerens utforskende tilnærming i samtalen kan påvirke elevenes muligheter for læring. Problemstillingen for denne studien er: Hvordan kan det se ut når læreren forsøker å ha en utforskende tilnærming i ...
    • Reading instruction for students with intellectual disabilities who require augmentative and alternative communication: A multiple single case study with baseline, posttest, follow-up, and maintenance 

      Ulriksen, Line Britt; Bilet-Mossige, Marthe; Cogo Moreira, Hugo; Øien, Roald A; Nordahl-Hansen, Anders (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-06-26)
      The purpose of the current study was to examine whether seven children, aged 6–10 years, with intellectual disabilities who require augmentative and alternative communication, could acquire phonological awareness and reading skills by using a reading material that is based on research on the evidence-based reading program Accessible literacy learning. The effect of the measures has been examined ...
    • Mobbeforebygging og relasjonsbygging i fritidssektoren 

      Hegelstad, Hans (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-06-02)
      Dette er en kvalitativ studie som belyser en praksisforankret forståelse av mobbeforebyggende arbeid blant ungdom, med erfaringer fra ungdomsledere. Det er gjennomført 5 intervjuer med ulike ungdomsarbeidere, fra ulike klubber. I intervjuene belyses det hvilken posisjon de står i som rollemodeller overfor andre ungdom, hvordan de reflekterer over denne rollen og hvordan Problemstillingen er som ...
    • Mobbing og krenkelser i barnehagen sett i lys av kapittel 8 i barnehageloven 

      Reitan, Elisabet (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-06-01)
      I denne studien har jeg fordypet meg i fenomenet mobbing i barnehagen, og forsøkt å besvare problemstillingen «Hvilken forståelse av begrepene krenkelse og mobbing har pedagogiske ledere og styrere i barnehagen?». Bakgrunnen for valget av problemstillingen var innføringen av kapittel 8 i barnehageloven, som poengterte en nulltoleranse for krenkelser som mobbing, utestenging, vold, diskriminering og ...
    • Vurdering er noe mer enn bare karakterer 

      Worsowicz, Aleksandra (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne masteroppgaven vil handle om underveisvurdering og understreke at vurdering er noe mer enn bare karakterer. I denne studien ville jeg undersøke hvordan naturfagslære gjennomfører underveisvurdering i tradisjonell klasseromsundervisning på ungdomstrinnet. For å finne svar på problemstillingen, utførte jeg en kvalitativ studie av tre naturfagslærere fra tre forskjellige ungdomsskoler. Siden ...
    • Drama i naturfag 

      Hervik, Evy (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      Gjennom denne studien har jeg undersøkt hvordan elever uttrykker engasjement i et undervisningsopplegg med drama som læringsform i naturfag, samt sett på hvilken måte drama som læringsform kunne bidra til å engasjere elever i naturfaget. Prosjektet var satt sammen av to undervisningsøkter og datainnsamlingsmetodene; observasjon, spørreskjema og intervju. Det var dette som dannet grunnlaget for all ...
    • Lærarar si undervegsvurdering, i form av munnlege tilbakemeldingar, ved gjennomføring av praktiske aktivitetar i naturfag 

      Vadstein, Madelen Navelsaker (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      Masteroppgåva mi hadde som hensikt å undersøkje vurderingspraksisen til lærarar i naturfag, meir spesifikt knytt til munnlege tilbakemeldingar som undervegsvurdering i samband med praktiske aktivitetar i undervisninga. I masteroppgåva ynskte eg å få svar på kva typar munnlege tilbakemeldingar lærarane nytta mest under dei praktiske aktivitetane og på kva måtar dei brukte tilbakemeldingane som ...
    • Tracing the Ontological Beliefs of Norwegian Educators Concerning Technology use in Early Childhood Education and Care 

      Undheim, Marianne; Kucirkova, Natalia; Unstad, Torstein; Dardanou, Maria (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-04-24)
      Nested in the socio-cultural theory and the related concepts of dialogue in thinking (Mercer & Littleton, 2007) and dialogic teaching in classrooms (Mercer & Howe, 2012), this study explored knowledge and technology as dynamic meaning-making processes in Norwegian early childhood education and care (ECEC) settings. Group-reflections from thirteen Norwegian early childhood educators and their ...
    • How mini–whiteboards can help teachers raise their level of communication in whole class plenary talks 

      Eidissen, Thomas Frantzen (Chapter; Bokkapittel, 2023)
      This study investigates if using mini-whiteboards can change communication practices in a classroom using a before-and-after approach. Change in teaching practices was analysed using a framework described by Brendefur and Frykholm (2000). The data for this paper were collected on a lesson before the introduction of the mini-whiteboards, and a lesson three months after the introduction of the tools. ...