Institutt for lærerutdanning og pedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 221-240 av 1840
-
Samisk tradisjonell kunnskap og utdanning for bærekraftig utvikling
(Chapter; Bokkapittel, 2023-07-18)Students should learn about the Sami people’s traditional knowledge and approach to nature in science education. Science teachers, therefore, must become proficient in Sami culture and traditions. Sami traditional practitioners have expertise, and it is important to bring out their voices. In this case study, six reindeer owners are interviewed, and the results show that the siida welcomes student ... -
Foraging Eco-Ethology, Incentives and Motivations in the Kindergartens of Norway Based on Sámi and Norwegian Cultures
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-08-09)Early childhood education (ECE) institutions in Norway highly value nature and outdoor activities. The framework plan for kindergartens encourages that children get insights into the origin of food. The approach for imparting this knowledge incentivises foraging in kindergartens. The eco-ethology of humans is dependent on cultural values and practices and what is available for harvest in the local ... -
“And then I check to see if it looks legit” – digital critical competence in teacher education
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-10-06)Background Impulsivity is a transdiagnostic feature linked to severe clinical expression and a potential target for psychopharmacological strategies. Biological underpinnings are largely unknown, but involvement of immune dysregulation has been indicated, and the efects of psychopharmacological agents vary. We investigated if impul‑ sivity was associated with circulating immune marker levels and ... -
Planverkets blindsone? En analyse av profesjonsfaglig digital kompetanse i emneplanbeskrivelser for barnehagelærerutdanning
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-11-08)Denne studien er en systematisk undersøkelse av hvordan profesjonsfaglig digital kompetanse fremgår av læringsutbyttebeskrivelser i obligatoriske emner på barnehagelærerutdanningene i Norge. Vi har gjennomført en innholdsanalyse av emneplaner til 15 forskjellige studieprogrammer for barnehagelærerutdanning, noe som har resultert i analyse av 100 forskjellige emneplanbeskrivelser. Til tross for at ... -
Relations between Sámi and Western ways of sorting and organizing elements in a set
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023)This paper describes three examples of Sámi mathematics. These examples, which are associated with different cultural contexts, show similarities to what Western mathematics calls 'combinatorics’. All examples are cultural practices that show descriptive use of mathematical knowledge. These are not mathematical problems and thus there is no need to find an exact number of possibilities. We describe ... -
Tilpasset opplæring i fådelt skole. Hvilke muligheter og begrensninger beskriver læreren som underviser i fådelte elevgrupper vedrørende å tilpasse undervisningen sin i emnet brøk?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-01)Denne avhandlingen er basert på en kvalitativ case-studie om tilpasset opplæring og kompetanse i fådelte klasser, konsentrert om emnet brøk. Problemstillingen som ligger til grunn for forskningen min er: Hvilke muligheter og begrensninger beskriver læreren som underviser i fådelte elevgrupper vedrørende å tilpasse undervisningen sin i emnet brøk? For å svare på problemstillingen har jeg benyttet ... -
Utforsking av kvensk kulturs plass i matematikkundervisningen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)Formålet med denne masteroppgaven var å forhøre meg med lærere på 5-10.trinn i kvensk kjerneområde om hvilke meninger de hadde rundt det å inkludere kvensk kulturelt innhold i matematikkundervisningen. Jeg ønsket å få innsikt i hvilke fordeler og utfordringer dette kunne medføre, og dermed utformet jeg problemstillingen: - Hva mener lærere i kvenske kjerneområder om å inkludere kvensk ... -
Hva er egentlig algebra på samisk
(Chapter; Bokkapittel, 2023)Bør det utarbeides en egen samisk læreplan i matematikk, basert på samisk kultur, språk og tenkemåte? Ja, mener vi. Nordsamisk versjon av matematikkplanen, LK20S, er en direkte oversettelse av den nasjonale læreplanteksten. Det skaper utfordringer. Vi viser i dette kapittelet flere mulige nordsamiske oversettelser av substantiv og verb i setningen som redegjør for kunnskapsområdet ‘algebra’ i LK20S. ... -
Uteskole og psykososialt miljø. En kvalitativ studie av uteskolens betydning med tanke på tilrettelegging for det psykososiale miljøet.
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)I denne masteroppgaven undersøkes sammenhenger mellom uteskole som læringsarena og det psykososiale miljøet i skolen. Temaene er valgt med bakgrunn i aktualiteten av uteskole og psykisk helse, som del av det psykososiale miljøet. I tillegg var en interesse for å oppnå økt forståelse for temaene også innvirkende. Formålet med studien har vært å belyse uteskolens betydning med tanke på tilrettelegging ... -
Kontaktlæreres opplevelse av å arbeide med mobbing i skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-10-31)Jeg har i denne studien undersøkt hvordan kontaktlærere i barneskolen opplever arbeidet med mobbing i skolen. Oppgavens formål er å få et innblikk i hvordan kontaktlærerne opplever arbeidet med mobbing og hvordan de håndterer mobbing når det oppstår i en klasse. For å innhente datamaterialet har jeg benyttet meg av et kvalitativt intervju og da semistrukturert intervju. Studiens utvalg består av ... -
Children’s participation in documentation processes in local outdoor spaces
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-10-10)This article describes a study that aimed to investigate how children perform and document Land Art in local places near their kindergarten and the visualization of their experiences through their drawings back in the kindergarten. Documentation is important for a kindergarten’s planning and evaluation of pedagogical practices and activities. Studies have shown that ... -
Professional development for digital competencies in early childhood education and care. A systematic review
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-05-31)Digitalisation places new demands on the early childhood education and care (ECEC) workforce to navigate the care and well-being of children in the digital age. This literature review examines frameworks for digital competencies (DC) in education, with a focus on ECEC, as well as variation in DC requirements for ECEC staff with different responsibilities. It explores strategies for a successful ... -
Lávvu and mathematics
(Conference object; Konferansebidrag, 2019)<p><i>Sápmi</i> is the Sámi term for the Sámi homeland and society, the land area extends from Central Norway, Sweden and Finland to the Kola Peninsula in Russia. In Norway, the Sámi as a population has status as an indigenous people, which means that the Sámi have the right to develop their own culture and language on their own premises. Traditionally the Sámi people has lived as hunters and gatherers ... -
Kompetanse Tromsbarnehagene 2016
(Research report; Forskningsrapport, 2016)I 2013 og 2014 gjennomførte vi en liknende undersøkelse i barnehagene i Troms for å kartlegge kompetansen og undersøke behov for kompetanseheving. Disse undersøkelsene ble opprettet som et ledd i daværende samarbeidsprosjekt GLØD (et samarbeidsprosjekt initiert av Kunnskapsdepartementet hvor Fylkesmannen i Troms, UiT Norges arktiske universitet, regionkontakter, Utdanningsforbundet og Fagforbundet ... -
"Minoritised mathematics students are motivated by gratitude": An analysis of storylines in Norwegian public media
(Journal article; Tidsskriftartikkel, 2021-09-05)As part of a larger participatory research project, we examine storylines about mathematics education and students from minoritised cultures and/or languages in Norwegian news media. We identify some of the positionings construed in this public discourse to consider what kinds of positionings are made available in relationship to education and mathematics education. In particular, we focus on one ... -
Statped – en etat i omstilling
(Research report; Forskningsrapport, 2017)Rapporten er en gjennomgang og vurdering av omstillingen i Statped 2012-2016, og vurderer i hvilken grad styringsverkets intensjoner og føringer er innfridd etter at Statped ble organisert som egen etat. -
Better Learning Programme 1: Supporting Students' Recovery in Emergencies
(Book; Bok, 2019)This handbook is for teachers working with children in the demanding conditions of emergencies - war, conflict, natural disasters, and other types of crisis - and their aftermath.<p> <p>Children affected by stress from conflict and crisis situations often have difficulties learning and functioning at school. They experience a sense of chaos, loss of concentration and reduced memory, making it ... -
Constructs and methods for identifying patterns of interactions in mathematics classrooms
(Chapter; Bokkapittel, 2022)In this working group, we use data from our investigation of storylines available to minoritised mathematics students. We invite participants to reflect on their own research projects that investigate patterns of interaction. Together we consider the constructs of storylines and other alternatives, the challenges of identifying them, and the insights that become available due to our methodological choices. -
Lávvu as a teaching arena: Identification of mathematical activities
(Chapter; Bokkapittel, 2022)Teachers at Guovdageaidnu lower secondary school cooperated with researchers in translating Bishop’s mathematical activities from English into North Sámi. In this paper, we conduct a investigation of how the Sámi translations of mathematical activities work, and we explore whether the suggested verbs are sufficient. The context in our study is a teaching unit in lávvu—a traditional Sámi dwelling—where ... -
Global Paradoxes and Provocations in Education: Exploring Sustainable Futures for Children and Youth
(Chapter; Bokkapittel, 2021)Global trends in education are accompanied by both paradoxes and provocations. The paradoxes constitute inherent educational dilemmas, such as the paradox of institutional education, wherein social rules and mandatory tasks are played out as a means of imparting lessons about freedom and independence. Our argument in this chapter is that we should reconsider the ‘future’ of planned and controlled ...