Viser treff 1-20 av 1940

    • "Vannet går over til vanndamp fordi det varmes opp" En videostudie av elevers fagsamtaler på barne- og ungdomstrinnet når det gjennomføres kjemieksperimenter 

      Johansen, Charlotte Mathilde; Bråten, Therese (Master thesis, 2025)
      Eksperimenter har alltid vært en viktig del av naturvitenskapen, og læreplanen i naturfag fremhever at elevene skal forstå verden i et naturfaglig perspektiv gjennom undring, opplevelser og erfaring ved å jobbe praktisk. Med bakgrunn i dette, var det interessant for oss å undersøke hvordan de faglige samtalene mellom elevene varierer når de gjennomfører kjemieksperimenter, og hvordan lærerens ...
    • "Vi kan jo ikke akkurat snakke om livet midt i en runde volleyball liksom". Friluftsliv i kroppsøvingsundervisningen: En kvalitativ studie av elevers opplevelser med bålet som læringsplattform 

      Johansen, Markus; Johansen, Inger-Helene (Master thesis, 2025)
      Det overordnede temaet for vår masteroppgave er friluftsliv. Hensikten med studien er å undersøke elevers opplevelser av et undervisningsopplegg i skolens nærmiljø, med bålet som læringsplattform. Vi ønsket samtidig å utforske hvilke muligheter for læring et slikt opplegg kan gi for elever i ungdomsskolen. Studiens teoretiske rammeverk er hentet fra friluftslivspedagogikk, sosiokulturell læringsteori ...
    • Dybdelæring i personlig økonomi- en tverrfaglig studie lærebøker i matematikk og samfunnsfag 

      Eskeland, Marie (Master thesis, 2025)
      I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvilke tverrfaglige muligheter et utvalg lærebøker i matematikk og samfunnsfag kan gi for dybdelæring i personlig økonomi. Bakgrunnen for studien er SIFO- og PISA- rapporter som peker på at norsk skole gir barn og unge for lite og for dårlig undervisning om temaet, samt at det finnes lite forskning på området. Studien tar utgangspunkt i to forskningsspørsmål: ...
    • Fictional novels as a social educator 

      Alslie, Kristoffer Aalstad (Master thesis, 2025)
      Learning through reading books has been a strategy in our educational systems for as long as education itself has existed, although the focus has primarily been on reading factual books. However, there has not been much focus on reading fictional books, all be it for understandable reasons. On the other hand, reading fictional novels has a potential for learning, socializing, influence and development ...
    • Hvilken effekt har Number Talks på elevengasjementet på mellomtrinnet? 

      Ahmed, Hashmat Omer (Master thesis, 2025)
      Denne masteroppgaven undersøker problemstillingen «Hvilken effekt undervisningsmetoden «Number Talks» har på elevers engasjement i matematikkfaget på mellomtrinnet». Formålet med studien er å undersøke hvordan en samtalebasert undervisningsmetode kan påvirke elevenes atferdsmessige, emosjonelle og kognitive engasjement i matematikkundervisningen. Oppgaven er forankret i eksisterende forskning på ...
    • Forventninger til elevenes utvikling i læreplanens - En idéanalyse av læreplanens overordnede del og tverrfaglig tema 

      Joensen, Camilla Theres (Master thesis, 2025)
      Målet med denne undersøkelsen er å utforske hvordan læreplanen formidler normative føringer for elevenes utvikling, fra et pedagogisk-filosofisk perspektiv. Problemstillingen er: «Hvordan kan en forstå forholdet mellom læreplanens forventninger til elevenes egenutvikling og forventninger om tilpasning?». Studien søker å gjøre rede for eksplisitte og avdekke implisitte forventninger som ligger til ...
    • Digital veiledning i pedagogisk-psykologisk tjeneste : En kvalitativ intervjustudie av PP-rådgiveres erfaringer med bruk av digital veiledning i PPT 

      Bruvoll, Emilie Fredrikke (Master thesis, 2025)
      Denne studien undersøker hvilke erfaringer pedagogisk-psykologiske rådgivere har med digital veiledning i PPT. Formålet har vært å belyse både fordeler og ulemper ved digital veiledning, samt hvilke muligheter det kan gi for å effektivisere tjenesten. Tidligere forskning har vist positive resultater ved økt bruk av digitale verktøy i samarbeid med skoler og barnehager, blant annet gjennom hyppigere ...
    • Kunstig intelligens (KI) i norskfaget - læreres og elevers perspektiver 

      Hansen, Sofie Opgård; Suhr, Andrea Martnes (Master thesis, 2025)
      Denne masteroppgaven undersøker hvilke perspektiver lærere og elever har på bruken av kunstig intelligens (KI) i norskundervisningen. For å besvare problemstillingen og forskningsspørsmålene er det benyttet en kvalitativ forskningsmetode for å samle empiri. Analysen viser at en betydelig andel ungdomsskoleelever bruker KI-verktøy daglig. Blant de intervjuede lærerne varierer graden av egen KI-bruk, ...
    • «Hvorfor tror jeg at dette er en sånn holder som har liksom hull oppi seg?»: Elevens bruk av talespråket i arbeid med fonologisk oppmerksomhet i begynneropplæringen 

      Andersen, Solveig Marie (Master thesis, 2025)
      Dette masterprosjektet tar for seg temaet fonologisk bevissthet, og hvordan elever på 1.trinn benytter seg av fonologisk kunnskap og erfaringer, i aktiviteter med ukjente språklige fenomen. Problemstillingen lyder som følgende: Hvordan kan lytte-og sangleker bidra til fonologisk oppmerksomhet hos elever på 1.trinn? Datamaterialet er samlet inn gjennom observasjon av elevgrupper som gjennomførte tre ...
    • POV: Eleven som utforsker 

      Bakkeby, Marianne (Master thesis, 2025)
      Sammendrag Denne masteroppgaven utforsker hvordan pedagogisk entreprenørskap som læringsstrategi, gjennom SMART-prosjektet «Livet i havet» som undervisningsdesign, gir elevene muligheter for tverrfaglig problemløsning og kritisk literacy og numeracy-kunnskaper. Studien tar utgangspunkt i Kunnskapsløftet LK20 og Stortingsmelding 2024:34, som begge fremhever behov for en mer praktisk, variert og ...
    • Kunnskapspakker som verktøy for lærere i norsk brøkundervisning: hva, hvorfor, hvordan - går det an? 

      Austegard, Julianne; Lillegård, Oda (Master thesis, 2025)
      Denne masteravhandlingen undersøker hvordan kunnskapspakker kan fungere i norske klasserom. Kunnskapspakker er en helhetlig tenkemåte rundt matematikk som har til hensikt å tilrettelegge for dyp matematisk forståelse for elevene. Kunnskapspakker tar for seg et bestemt matematisk tema der matematiske sammenhenger konkretiseres og tydeliggjøres i en gjennomtenkt progresjon. Bakgrunnen for avhandlingen ...
    • Potensielt ikke farlig å drive med? 

      Torheim, Lotte; Bergstøl, Kjersti Tønnessen (Master thesis, 2025)
      I vårt masterprosjekt har vi undersøkt hvilket potensiale problem posing-oppgaver i lærebøker i matematikk på ungdomstrinnet kan ha til kognitiv tenkning, kreativitet og dybdelæring. For å undersøke dette har vi utarbeidet et rammeverk med utgangspunkt i teori fra forskningsfeltet og empiri fra lærebøkene. Gjennom rammeverket har vi fått mulighet til å se de ulike strukturene til problem posing-oppgavene ...
    • Elevutviklede begreper i naturfag: Innblikk i faglige forståelser og misoppfatninger 

      Vikan, Oddvar; Bjørnsgaard, Mikkel Storengen (Master thesis, 2025)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie gjennomført i to 9. klasser med fokus på begrepsutvikling i naturfag. Problemstillingen som ligger til grunn for studien er: På hvilken måte kan elevutviklede begreper fremheve elevenes forståelser og misoppfatninger innenfor temaet naturressurser og bærekraft? Inspirasjonen til prosjektet springer ut fra tidligere forskning av Frøyland og Remmen (2020), ...
    • Mer enn fire vegger 

      Davidsen, Celine Wahlgren; Håvik, Solveig Kristin (Master thesis, 2025)
      I denne masteroppgaven undersøker vi hvordan klasserommets utforming kan påvirke elevenes læring og trivsel i begynneropplæringen. Til tross for økt bevissthet rundt betydningen av lek, bevegelse og fleksible læringsmiljøer, har vi sett at mange klasserom fremdeles preges av en tradisjonell struktur med pultrekker og tavleundervisning. Dette står i kontrast til intensjonene i læreplanen. På bakgrunn ...
    • Skoleledelse i praksis: Rektors arbeid med å forebygge vold i grunnskolen. 

      Heide, Jeanett (Master thesis, 2025)
      Denne kvalitative studien undersøker hvordan rektorer i norske grunnskoler legger til rette for å forebygge vold, med utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan arbeider rektorer for å forebygge vold i grunnskoler? For å besvare problemstillingen stilles to forskningsspørsmål: 1. Hvordan forstår rektorer vold og forebygging av vold i grunnskolen? 2. Hvilke tilnærminger anvender rektorer for å ...
    • Tankegang hos elever i sannsynlighetsregning 

      Pedersen, Ane Kristine Øines (Master thesis, 2025)
      I denne studien har jeg undersøkt tankegangen til elever når de arbeider med sannsynlighetsoppgaver i matematikk. Hensikten med dette var å forstå og se hvordan tankegangen til elever på 8.trinn fremtrer i ulike oppgaver. Studiets forskningsspørsmål er: Hva kjennetegner elevers tankegangn innen teoretisk sannsynlighet på 8.trinn ? Denne studien har tatt i bruk kvalitativ metode for datainnsamling ...
    • Eksamen i norsk skriftlig hovedmål på 10. trinn - En kritisk diskursanalyse av hvilken kompetanse elevene prøves i til eksamen i norsk skriftlig hovedmål på 10. trinn 

      Amundsen, Siw Monica (Master thesis, 2025)
      Denne oppgaven utforsker eksamen i norsk skriftlig hovedmål på 10. trinn. Etter at Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) ble innført høsten 2020, finnes det relativt lite forskning på om eksamen i norsk skriftlig og hvilken kompetanse elevene prøves i. Jeg har benyttet kritisk diskursanalyse til å analysere eksamensoppgavene fra våren 2022 – 2024 opp mot kompetansemålene på bakgrunn av ...
    • Å finne mening i kaos: Barnehagelæreres opplevelser av underbemanning og hva som driver dem videre 

      Mikkelsen, Mathilde (Master thesis, 2025)
      Denne masteroppgaven undersøker hva barnehagelærere legger i fenomenet underbemanning og hva de opplever som avgjørende for å bevare mening i yrket, til tross for utfordringer. Studien tar utgangspunkt i et kvalitativt forskningsdesign, hvor grunnlaget for empirien er basert på semi-strukturerte intervjuer med 5 barnehagelærere. Datamaterialet er analysert ved hjelp av refleksiv tematisk analyse, ...
    • Psykisk helse i et forebyggende perspektiv: Lekens vei til sosial og emosjonell kompetanse 

      Pedersen, Christin Maria Wessel (Master thesis, 2025)
      Sammendrag Denne oppgaven tar for seg en økende negativ trend knyttet til barn og unges psykiske helse. Stress og prestasjonspress i skolen ser ut til å være en av de største faktorene som påvirker barn og unges psykiske helse negativt. Lek har hatt en variabel rolle i skolens styringsdokumenter fra Reform 97, til LK06 og frem til LK20. Etter mange års fravær, ser leken ut til å komme tilbake på ...
    • Strukturkvalitet i norske og ungarske barnehager - En kvalitativ studie om hvilke strategier barnehagene velger for å organisere samhandlingene mellom personalet og barna, og hvilke påvirkninger barnehagens geografiske beliggenhet har på barnehagetilbudet 

      Bathori, Ester (Master thesis, 2025)
      Sammendrag Denne kvalitative studien utforsker barnehagekvaliteten og barnehagestrukturen i følgende to land: Norge og Ungarn. I denne oppgaven tar jeg opp kvalitetsproblematikken som gjelder begge land i form av mangel på kvalifiserte ansatte, og undersøker forskjeller på organisasjonsstrukturer. Problemstillingen «Hvordan barnehagestrukturen påvirker det pedagogiske tilbudet i norske og ungarske ...