Viser treff 61-80 av 1966

    • Fra spesialundervisning til individuelt tilrettelagt opplæring 

      Taksgård, Anna Oliva (Master thesis, 2025)
      Formålet med denne dokumentanalysen av ny opplæringslov var å søke kunnskap om hvilke implikasjoner lovendringen har for elever med spesialpedagogisk behov. Jeg ønsket informasjon som kunne være nyttig for skolen, også i fremtiden. Min problemstilling var: Hvilke implikasjoner kan endringene i ny opplæringslov gi for elever med spesialpedagogisk behov? Undersøkelsens teoretiske rammeverk besto av ...
    • Spesialpedagogikk og inkludering i barnehagen: En dokumentanalyse av spesialpedagogisk arbeid og inkludering i tre kommuner 

      Johansen, Cathrine Berntsen (Master thesis, 2025)
      Denne masteroppgaven undersøker hvordan inkludering av barn med behov for spesialpedagogisk hjelp synliggjøres i kommunale dokumenter og årsplaner i tre ulike kommuner. Ved hjelp av kvalitativ dokumentanalyse, sammenlignes tre kommuner med ulike modeller for organisering av spesialpedagogisk hjelp: faste spesialpedagoger, ordinært personale med støtte, og et ambulerende team. Funnene viser at det ...
    • Den gale professors lab - Et naturfaglig Escape Room 

      Reinholdtsen, Guro (Master thesis, 2025)
      I denne studien undersøkes hvordan Escape Room-opplegg påvirker elevenes bruk av naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter. Undersøkelsen bygger på gjennomføringen av et egenutviklet Escape Room med elever fra to klasser på ulike ungdomsskoler, samt intervjuer med faglærere. Resultatene indikerer at denne undervisningsformen har flere positive sider, særlig når det gjelder å fremme elevsamarbeid, ...
    • Spesialpedagogers arbeid i grunnskolen med elever som har opplevd traumer 

      Vinje, Johanna (Master thesis, 2025)
      Sammendrag Hensikten med denne masteroppgaven har vært å få en dypere forståelse av spesialpedagogene sine erfaringer i deres arbeidet i skolen med å støtte elever som har opplevd traumer. Problemstillingen for denne oppgaven er «Hvilke erfaringer har spesialpedagoger i arbeid med elever i grunnskolen som har opplevd traumer?». Dette har vært et kvalitativt forskningsprosjekt, der fire informanter ...
    • "Hvorfor lo alle nå?" 

      Sveum, Ane Martine Engen; Solheim, Anja (Master thesis, 2025)
      Denne kvalitative undersøkelsen forsker gjennom fagpersoners forståelse og erfaringer på hvordan et hørselstap påvirker barn og unges psykiske helse. Analysen avdekker flere sentrale funn. Funnene antyder at hørselstap gir betydelige utfordringer, både når det gjelder kommunikasjon og sosial inkludering. Videre viser funn at mange barn med hørselstap strever med å bli inkludert i utdannings- og ...
    • Universell utforming i Tromsø for personer med nedsatt bevegelse 

      Hagen, Karina (Master thesis, 2025)
      Sammendrag Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan rullestolbrukere opplever universell utforming i Tromsø. Problemstillingen lyder: Hvordan opplever rullestolbrukere universell utforming i Tromsø? For å belyse dette ble følgende forskningsspørsmål stilt: Hvordan opplever rullestolbrukere tilgjengeligheten i Tromsø? Hvilke barrierer og muligheter beskriver de i møte med offentlige ...
    • Fysisk aktivitet og inkludering i barnehagen: Hvordan tilrettelegger barnehagen for barn med utviklingshemning i fysisk aktivitet? 

      Nilsen, Ellen Katrine (Master thesis, 2025)
      I denne masteroppgaven har formålet vært å se på inkludering av barn med utviklingshemning i fysisk aktivitet. Det er da sett på hvordan barnehagen tilrettelegger for dette. Problemstillingen i masteroppgaven har vært: Hvordan tilrettelegger man i barnehagen for å inkludere barn med utviklingshemming i fysisk aktivitet? I masteroppgaven er det benyttet kvalitativ metode og en fenomenologisk ...
    • Elevposisjoner - En kvalitativ casestudie av elevers posisjonering 

      Svendsen, Julie Dreyer (Master thesis, 2025)
      I dette mastergradsprosjektet har jeg studert følgende problemstilling: Hvilke posisjoner tar elever på 5.trinn i arbeid med problemløsningsoppgaver i små grupper i matematikk? Undersøkelsen bygger på teori og tidligere forskning knyttet til samarbeid, posisjonering, matematisk forståelse og problemløsning. For å belyse problemstillingen har jeg gjennomført en kvalitativ casestudie. Datainnsamlingen ...
    • Pupils` oral participation in the English subject 

      Kristiansen, Lea Emilie (Master thesis, 2025)
      Sammendrag Selv om mange elever velger å delta i muntlig engelsk i engelskfaget på skolen, er det noen elever som ikke deltar i det hele tatt, eller som deltar, men ikke i det språket det gjeld. Å forstå hvilke faktorer som fremmer muntlig deltakelse blant elever kan være nyttig for engelsklærere, slik at de kan videreutvikle elevenes muntlige ferdigheter. Hovedmålet med denne kvalitative studien ...
    • De ville ikke ha meg på den skolen fordi jeg kom for mye for sent- Elevers opplevelse av inkludering i ordinær og alternativ skole 

      Øseth, Guro; Ingebrigtsen, Linn Kristin (Master thesis, 2025)
      Overordnet del i læreplan for kunnskapsløftet (Kunnskapsdepartementet, 2017) redegjør for at skolen skal legge til rette for læring for alle elever slik at de opplever motivasjon, lærelyst og tro på egen mestring. For å skape dette må det finnes et bredt spekter av læringsaktiviteter og ressurser. Denne masteroppgaven omhandler elever som ikke opplever faglig- og/eller sosial tilhørighet i den ...
    • Avdekking av utviklingsmessige språkforstyrrelser hos barn i montessoribarnehagen og tilrettelegging for overgang til montessoriskolen. 

      Dyrnes, Monika (Master thesis, 2025)
      Maria Montessori forsket tidlig på 1900-tallet på barnets naturlige fysiske og psykiske utvikling. Hennes mangeårige observasjoner og forskning ledet frem montessoripedagogikken. Montessoripedagogikken er tilrettelagt for de ulike utviklingstrinnene til barna og læringsmiljøet i montessoribarnehager og montessoriskoler skal imøtekomme barnas behov for motorisk utvikling, imens det didaktiske materiellet ...
    • Hvorfor klarer ikke jeg? - En kvalitativ studie av sosial sårbarhet og emosjonelle utfordringer hos jenter med ADHD i ungdomsårene - i en skolekontekst 

      Fjellbakk, Maria (Master thesis, 2025)
      Sammendrag Denne masteroppgaven undersøker hvilke sosiale og emosjonelle utfordringer jenter med ADHD står overfor i ungdomsårene, og hvordan disse kommer til uttrykk i skolehverdagen. Studien bygger på kvalitative dybdeintervjuer med tre unge kvinner diagnostisert med ADHD, og belyser deres erfaringer med å vokse opp med en usynlig og ofte misforstått vanske. Funnene viser at jentene i stor grad ...
    • Samhandling i skolen for ASK-språklige elever 

      Nordbyhaug Gjerdalen, Marie (Master thesis, 2025)
      Mange elever i norsk skole har behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). I tråd med prinsippet om en inkluderende skole for alle, skal ASK-språklige elever få sin opplæring i ordinære klasser. Likevel får også noen ASK-språklige elever opplæring i faste avdelinger for individuelt tilrettelagt opplæring. Denne masteroppgaven undersøker hvordan samhandling erfares for ASK-språklige ...
    • Anerkjennelse i kroppsøvingsfaget 

      Lassesen, Stine Merete (Master thesis, 2025)
      Denne studien har som hensikt å utforske hvordan elever med en fysisk funksjonsnedsettelse har erfart anerkjennelse i kroppsøvingsfaget. Gjennom deres refleksjoner har jeg fått innblikk i deres erfaring rundt oppfyllelse av behovet for anerkjennelse. Det teoretiske rammeverket i denne studien har hovedvekt i anerkjennelsesteorien og anvender selvbestemmelsesteorien, omsorgsetikken og tilpasset ...
    • Barn som utviser mobbeatferd i barnehagen 

      Tolk, Stine Elisabeth Johansen (Master thesis, 2025)
      Denne masteroppgaven omhandler hvordan arbeide systematisk med barn som utviser mobbeatferd i barnehagen. Formålet med oppgaven er å kunne bidra med forskningsbasert kunnskap om hvordan mobbeatferd i barnehagen kan avdekkes, stanses og forebygges. Masteroppgaven baserer seg på resultater fra fem semistrukturerte intervjuer med fem pedagogiske ledere fra ulike barnehager. Resultatene viser at sosiale ...
    • En studie av skolelederes perspektiver på implementeringen av kapittel 11 i opplæringsloven, med fokus på elever med skolefaglige utfordringer, samt skolens strategier og planer for tilpasset opplæring 

      Bech, Anne Mari (Master thesis, 2025)
      Temaet for denne masteroppgaven har vært å få en dypere forståelse av skolelederens forståelse av tilpasset opplæring knyttet til kapittel 11 i opplæringsloven. Hvordan tolker skolelederne den nye opplæringsloven? Hvilke muligheter og utfordringer ser skolelederen i implementeringen av kapittel 11 i opplæringsloven, som omhandler tilpasset opplæring for elever med skolefaglige utfordringer? Hvilke ...
    • Utfordrende og utagerende atferd i skolehverdagen 

      Clemens, Maria Elisabeth Skansen (Master thesis, 2025)
      Denne masteroppgaven undersøker hvordan skolen kan støtte elever med utfordrende og utagerende atferd på småtrinnet gjennom implementering av forskningsbaserte intervensjoner. Studien bygger på en systematisk litteraturstudie av syv vitenskapelige artikler som omhandler ulike atferdstiltak i skolen. Funnene viser at proaktive og strukturerte intervensjoner som Check-In/Check-Out (CICO), Class Pass ...
    • Og jeg vet på latvisk, på ukrainsk, Ola, dette er ‘navn’. På spansk, dette er hola, dette er ‘hei’. Og på latvisk, det er ‘egg’ 

      Mannsverk, Eirik (Master thesis, 2025)
      Forskning viser at klasseromsundervisningen er preget av en enspråklighetsidelogi, som betyr at undervisningen som oftest vil foregå på majoritetsspråket (Bakken et al., 2022, s. 98). Elevene vil derfor i liten grad få mulighet til å involvere andre språklige ressurser i undervisningen. Samtidig øker det språklige mangfoldet i Norge, og det har vokst fram et behov for å måtte tenke nytt om språk, ...
    • Debatt om vindkraftutbygging på 9. trinn: En kvalitativ studie av elevers retoriske ferdigheter, naturfaglig kompetanse og systemforståelse gjennom tverrfaglig undervisning 

      Srisunakrua, Nuchsaba (Master thesis, 2025)
      Denne kvalitative enkeltcasestudien bygger på et tverrfaglig undervisningsopplegg mellom norsk og naturfag, og er gjennomført med en 9. klasse. Undervisningsopplegget er forankret i det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling, muntlige ferdigheter og fagspesifikke kompetansemål i Læreplanen for Kunnskapsløftet 2020. Gjennom et undervisningsopplegg over to uker med den utvalgte klassen, ble elevene ...
    • Debatt om lokal vindkraftutbygging på 9.trinn: En kvalitativ studie av elevers retoriske ferdigheter, naturfaglig kompetanse og systemforståelse gjennom tverrfaglig undervisning 

      Hansen, Ulrikke Johanne (Master thesis, 2025)
      Denne kvalitative enkeltcasestudien bygger på et tverrfaglig undervisningsopplegg mellom norsk og naturfag, og er gjennomført med en 9. klasse. Undervisningsopplegget er forankret i det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling, muntlige ferdigheter og fagspesifikke kompetansemål i Læreplanen for Kunnskapsløftet 2020. Gjennom et undervisningsopplegg over to uker med den utvalgte klassen, ble elevene ...