Institutt for lærerutdanning og pedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 841-860 av 1695
-
Skolemiljø. Med fokus på elevers opplevelse av skolemiljø etter innføring av økt voksentetthet i overgangssituasjoner
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-09)Temaet for denne masteroppgaven er skolemiljø. Vi ønsket å finne ut hvordan elevene på mellomtrinnet opplever skolemiljøet etter at skolen iverksatte et tiltak med økt voksentetthet og endrede rutiner, i overganger som friminutt og spisepauser. Bakgrunnen for tiltaket er mindre positive tilbakemeldinger på skolemiljøet ved vår skole. Vi benytter en kvalitativ tilnærming, da denne metoden kan være ... -
Audiobooks to improve reading enjoyment
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Sammendrag Denne studien undersøkte hvordan elever responderte til å lese en bok på engelsk mens de hørte på lydboken samtidig. Gjennom diskusjoner og opphetede debatter, var elevene veldig begeistret for boken. Men, det er mulig at det var mer boken enn lydboken som førte til at elevene var så engasjerte. Forskingsspørsmålene er som følger: Vil bruken av lydbøker mens man leser ha en positiv ... -
Tidlig algebra. Kjennetegn på 3. trinnselevers tilnærming til mønstergeneralisering
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-16)Tidlig algebra – Kjennetegn på tilnærminger 3.trinnselever har til mønstergeneralisering, er en deskriptiv kvalitativ case-studie om yngre elevers prosess mot algebraisk generalisering gjennom oppgavebasert intervju. Elevene fikk oppgaver med voksende mønster satt i en kontekst de kunne kjenne igjen, der en plante vokser med to blader hver dag. Elevene ble invitert først til å finne antall blader ... -
Læreres oppfatninger av problemløsing. En kvalitativ studie av læreres oppfatning av problemløsing.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-22)I forslag til ny læreplan i matematikk er utforsking og problemløsing blitt et av kjerneelementene i faget. Andre kjerneelementer er modellering, resonnering, argumentasjon og kommunikasjon, noe som er sentralt i problemløsing. I dette forslaget er verbet «utforske» nå et av de mest brukte i kompetansemålene, og det kan ikke lenger være tvil om at problemløsing skal mer inn i undervisningen. Derfor ... -
Matematiske forklaringstyper. Kjennetegn på matematiske forklaringstyper til 1. trinnselever med stort læringspotensial
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)Problemstillingen i denne oppgaven er " Hva kjennetegner de matematiske forklaringstypene til 1. trinnselever med stort læringspotensial i matematikk". Hensikten med prosjektet er å beskrive og kategorisere kjennetegn ved matematiske forklaringer gitt av 1. trinnselever med stort læringspotensial for å få en bedre forståelse av hva slags matematiske forklaringer disse elevene bruker og hvilke ... -
Kroppsøving: Et fag elevene både gleder og gruer seg til. En tverrsnittsundersøkelse av 6.trinnselever i Tromsø kommune.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Hensikt: Tema for masterstudien vår er elevers opplevelse til kroppsøvingsfaget på 6.årstrinn i Tromsø kommune. Hensikten har vært å undersøke hvilke årsaksfaktorer som påvirker elevenes opplevelser i kroppsøvingsfaget. Metode: Vi har benyttet kvantitativ metode og digitalt spørreskjema. Datainnsamlingen ble gjennomført februar 2019 på 6.trinnselever (N=338) og tolv kroppsøvingslærere (N=12) på ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling i møte med elever og grafikk. En undersøkelse i hvordan arbeide med gjenbruksmaterialer og trykk.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-06)I denne mastergradsoppgaven ønsker jeg å finne ut hvordan eget arbeid med kollografi i et UBU-perspektiv (utdanning for bærekraftig utvikling) kan implementeres i undervisning av elever i grunnskolen. Valg av tema var motivert utfra egen interesse i arbeid med kollografi med fokus på miljø og gjenbruk. Jeg var nysgjerrig på hvordan dette ville fungere i undervisningssammenheng. Skolen skal utdanne ... -
Norsklæreren som andrespråkslærer. En deskriptiv studie av hvordan avvikende setninger blir forklart til elever med norsk som andrespråk
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Bakgrunnen for denne masteroppgaven er at norsklærerens rolle er gått fra å være morsmålslærer til elever med norsk som morsmål, til også å være andrespråkslærer til elever med norsk som andrespråk. Andrespråkselever vil ha andre avvik i en setning enn en med norsk som morsmål, og disse elevene har derfor andre behov enn elever med norsk som førstespråk. Tema i mitt prosjekt er læreres tilbakemeldinger ... -
Seksualitetsundervisning i samfunnsfag. En kvalitativ studie om hvordan samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet underviser om seksualitet i samfunnsfag.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)I mastergradsprosjektet er det blitt gjort en kvalitativ studie, der semistrukturerte intervju er brukt som metode for datainnsamling. Jeg har intervjuet fire samfunnsfagslærere og to helsesykepleiere som arbeider på ungdomstrinnet i norsk grunnskole. Undersøkelsen søker innsikt i hvordan det undervises om seksualitet i samfunnsfag på ungdomstrinnet. Mine funn indikerer at informantene har ulik ... -
Å møte naturfaglige begreper med to språk. En casestudie av elevers bruk av samisk og norsk i samtaler rundt naturfaglige begreper
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)Denne casestudien undersøker hvordan tospråklige elever som snakker nordsamisk og norsk bruker begge språkene i samtaler rundt naturfaglige begreper. Casene i studien er to elevgrupper fra ungdomsskole og videregående skole. Formålet var å finne ut hvilke språklige praksiser elevene bruker, og hvordan de to språkene brukes for å søke etter eller uttrykke begrepsforståelse. Studien er forankret i ... -
Tilpasset matematikkundervisning for minoritetsspråklige elever. En kvalitativ studie av hvordan lærere tilpasser matematikkundervisningen sin for minoritetsspråklige elever uten tilstrekkelig norskferdigheter
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-22)Norge er blitt et flerkulturelt samfunn som stadig er i endring, og skolen har et stort mangfold av elever som kommer fra forskjellige land. Disse elevene skal også, uavhengig av språkkompetanse, kunne få opplæring som er til deres beste. Tilpasset opplæring i en norsk skole beskrives som å legge til rette undervisningen for alle elever uansett kjønn, kognitivnivå, etnisitet, geografi, økonomi samt ... -
”Men kvifor skriv dei slik at plastiske operasjonar høyrest bra ut?”. Ein kvalitativ studie om elevar sin utøving av kritisk literacy
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)I dette masterprosjketet har problemstillinga vore ”Korleis ein kan få elevar til å utøva kritisk literacy med å arbeida med språkleg medvit”. I tillegg har eg stilt forskingsspørsmålet: ”Kva slags utfordringar møter elevar når dei skal utøva kriktisk literacy”. Eg har gjennomført eit undervisningsopplegg i ein 9. klasse kor me arbeida med omgrepa konnotasjon og denotasjon. Elevane skreiv på slutten ... -
Undervisningskunnskap i matematikk. En kvalitativ studie om matematikklæreres oppfatninger om hvilke undervisningskunnskaper som er viktig for god undervisning i matematikk
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)I denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk undersøker vi hvilke undervisningskunnskaper lærere mener er viktig for å kunne gjennomføre god undervisning. Da resultatene av TIMSS undersøkelsen i 2007 ble publisert fikk vi se at elevene fikk dårlige resultater i matematikk. Jens Stoltenberg skrev at en av grunnene til dette kunne være lærernes kunnskap. Hattie (2009) skriver ut fra sin egen forskning ... -
Wiki som motivasjonskilde for skriving. Om motivasjon, skriving og digitale ferdigheter på mellomtrinnet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Denne masteroppgaven handler om skriving i wiki. Oppgaven fokuserer i hovedsak på tre tema: motivasjon, skriving og digitale ferdigheter. Studien blir kategorisert som en kasusstudie og datainnsamlingen har foregått gjennom observering av en femteklasse og elevintervju. Problemstillingen min er: Hva skjer når en femteklasse får skrive i wiki for første gang? I tillegg har jeg formulert et ... -
Oppfatninger av undervisning i ligninger. En kvalitativ studie av matematikklæreres oppfatninger av undervisning i emnet ligninger
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Denne masteroppgaven har som hensikt å undersøke hva matematikklærere på ungdomsskolen mener er hensiktsmessig undervisning i emnet ligninger. Vi har undersøkt læreres oppfatninger av matematikk og ligninger, og deres oppfatninger av læring og undervisning i matematikk og ligninger. Vi svarer på vår problemstilling ved å se sammenhenger mellom disse oppfatningene. Denne studien tar utgangspunkt ... -
"Tilbakemeldinger, noe mer enn bare 'bra'". En casestudie av læreres underveisvurdering av elevtekster
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan et utvalg norsklærere på mellomtrinnet benytter tilbakemelding og underveisvurdering i et prosessorientert skriveløp for å utvikle elevens skrivekompetanse. Studien er gjennomført som en casestudie. To lærere ble intervjuet og observert i klasserommet. I tillegg ble til sammen 32 elevtekster med lærerens kommentarer samlet inn og analysert ved hjelp ... -
Skjønnlitteraturens rolle i danningsfaget norsk. En kvalitativ studie om læreres forståelse av forholdet mellom norskfagets danningsoppdrag og arbeid med skjønnlitteratur.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Dette masterprosjektet er en kvalitativ studie hvor vi har undersøkt problemstillingen: Hvordan forstår et utvalg norsklærere forholdet mellom arbeid med skjønnlitteratur og norskfagets danningsoppdrag? Hensikten med prosjektet er å se nærmere på hvordan arbeid med skjønnlitterære tekster kan legitimeres ut fra et danningsperspektiv. Dette har vi gjort ved å gjennomføre kvalitative intervju med syv ... -
Tilpasset opplæring i samfunnsfag
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Formålet med denne masteravhandlingen var å se på hva innebærer i begrepet tilpasset opplæring, og hva samfunnsfaglærere legger i begrepet tilpasset opplæring. Det ble sett på hvilke måter samfunnsfaglærere på mellomtrinnet implementere tilpasset opplæring i samfunnsfag undervisningen. Jeg benyttet meg av kvalitativt intervju som metode på tre samfunnsfaglærere på mellomtrinnet ved skoler i Troms. ... -
Et utvalg læreres refleksjoner omkring digital lesing. Hvordan reflekterer et utvalg lærere omkring digital lesing, og hvordan bruker de lesestrategier til digitale tekster?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som belyser problemstillingen: “Hvordan reflekter et utvalg lærere omkring digital lesing, og hvordan brukes lesestrategier til digitale tekster?”. Bakgrunnen for prosjektet er hvordan digital lesing er blitt en stor del av skolehverdagen. Både grunnleggende ferdigheter I lesing og digitale ferdigheter trekker inn digital lesing som en del av hva norske ... -
Tverrfaglig undervisning mellom naturfag og mat og helse. En kvalitativ studie på mellomtrinnet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Denne studien er en kvalitativ studie med tema tverrfaglig undervisning mellom fagene naturfag og mat og helse. Forskningsspørsmålet er Hvordan kan et tverrfaglig undervisningsopplegg i naturfag og mat og helse legges til rette slik at det vil gi mest mulig læringsutbytte for elevene? For å finne svar på forskningsspørsmålet har det blitt gjennomført et tverrfaglig undervisningsopplegg i to klasser ...