Viser treff 172-191 av 572

    • Gender and noun inflection: The fate of ‘vulnerable’ categories in Northern Norwegian 

      Sollid, Hilde; Conzett, Philipp; Johansen, Åse Mette (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014)
    • Gender Dysphoria, Sexuality and Autism Spectrum Disorders: A Systematic Map Review 

      Øien, Roald A; Cicchetti, Domenic V.; Nordahl-Hansen, Anders (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-07-18)
      In this systematic map review, we aimed (1) at identifying studies including the co-occurrence of autism spectrum disorders (ASD) and gender dysphoria (GD) between 1946 and 2018, and (2) to present the papers included in this systematic map review to provide authors in the field of GD, sexuality and ASD with an important database of studies focusing on this very complex topic. The field is of emerging ...
    • Gifted Students’ Actualization of a Rich Task’s Mathematical Potential When Working in Small Groups 

      Simensen, Anita Movik; Olsen, Mirjam Harkestad (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-01-31)
      This article examines gifted students’ (ages 13–16) groupwork on a rich task in mathematics. This study was conducted in Norway, which has an inclusive education system that does not allow fixed-ability grouping. The purpose of this study was to better understand how to cultivate mathematical learning opportunities for gifted learners in inclusive education systems. The analysis was conducted ...
    • Gjenoppretting og forsoning i barnevernets møte med urfolk og nasjonale minoriteter 

      Saus, Merete (Chapter; Bokkapittel, 2021)
      Dette kapittelet handler om barnevernets møte med urfolk og nasjonale minoriteter. Forskning, brukerundersøkelser og offentlig debatter viser at barnevernet dårlig omdømme blant minoritetsbefolkningen og at det er utfordrende både for brukerne og barnevernsansatte (Bufdir, 2016; Saus, Salamonsen, Douglas, Hansen, & Thode, 2018; Øverli, Bergman, Finstad, & Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk, ...
    • Global Paradoxes and Provocations in Education: Exploring Sustainable Futures for Children and Youth 

      Borgen, Jorunn Spord; Ødegaard, Elin Eriksen (Chapter; Bokkapittel, 2021)
      Global trends in education are accompanied by both paradoxes and provocations. The paradoxes constitute inherent educational dilemmas, such as the paradox of institutional education, wherein social rules and mandatory tasks are played out as a means of imparting lessons about freedom and independence. Our argument in this chapter is that we should reconsider the ‘future’ of planned and controlled ...
    • Group coaching that promotes self-Efficacy and role clarity among school leaders 

      Brandmo, Christian; Aas, Marit; Colbjørnsen, Tor; Olsen, Rolf (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-08-29)
      Group coaching is emerging as an approach with a strong potential for developing leadership competencies. However, there is little research on its use in the professional training of school leaders. In this study, we investigate the outcome of and the processes involved in group coaching using data from reflection papers and evaluations. The results suggest that group coaching fosters self-efficacy ...
    • Grunnleggende matematikk med illustrasjoner 

      Birkeland, Alv (Book; Bok, 2006-02)
      Matematikken har sitt eget språk. Det består av egne faguttrykk og symboler og har en lang utviklingshistorie. For å forstå matematiske ideer som er uttrykt i et matematisk språk, må man forstå dette språket. Ved bruk av illustrerende figurer og eksempler kan denne boken bidra til å føre leseren inn i matematikkens verden. Gjennom hele historien har nye faguttrykk og symboler kommet til. For eksempel ...
    • Has the time come to use near-infrared spectroscopy in your science classroom? 

      Höper, Jan (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-04)
      Smartphones, coupled with small mobile sensors, make it possible to work with nearinfrared (NIR) spectroscopy in science classrooms. NIR spectroscopy has become a standard analytical technology in various industries. These new devices enable students to create their own data in real time. This article presents an inquiry-based teaching unit, in which students analyse seemingly identical white crystals ...
    • Historier : til fortelling, lek og teater i barnehagen 

      Gaarder, Solveig (Book; Bok, 2007)
      Denne boka presenterer 64 historier fra flere land. De er beregnet på barn fra 2–6 år. Tanken bak boka er at den skal bidra til en god fortellerstund i barnehagen, hos dagmamma eller hjemme i sofakroken. Barn i førskolealder vil gjerne leke handlingen i historien de hører, og boka har mange forslag til ulike former for lek og teater. Det er stas når de voksne er med i leken, og ekstra stor stas når ...
    • Hodeløse menn og ihjelfrosne haikere : levende sagntradisjon fra Nord-Norge 

      Larsen, Ann Sylvi; Larsen, Roald (Book; Bok, 2002-11)
      I denne boka vil dere møte både gamle og nyere sagn. Noen av fortellingene vil leseren antagelig gjenkjenne, mens andre vil være ukjente. Boka rommer både fortellinger om merkelige hendelser som har gått på folkemunne i lengre tid og nyere personlige beretninger om underlige opplevelser. Det kommer stadig til nye sagn. Dette arbeidet kom i gang fordi vi ville undersøke om det fremdeles fortelles, ...
    • Holdninger blant studenter i barnehagelærerutdanningen til barn med særskilte behov 

      Haugen, Vivian D. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-12-14)
      Artikkelen belyser holdninger til barn med særskilte behov blant studenter i barnehagelærerutdanningen. Ved hjelp av et eksperimentelt design er det undersøkt om studentene utvikler mer positive holdninger til barn med særskilte behov fra de starter studiet til de avslutter studiet. Resultatene viser en signifikant økning i positiv holdning i løpet av studiet. Denne økningen er uavhengig av studentenes ...
    • How different national strategies of implementing digital technology can affect teacher educators. A comparative study of teacher education in Norway and New Zealand 

      Madsen, Siri Sollied; Archard, Sara; Thorvaldsen, Steinar (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-04-10)
      Over ten years have passed since Norwegian educational reform implemented the use of digital tools as a required basic skill in all subjects and at all levels of Norwegian schools. However, government surveys show that there is still a significant gap between the intention of educational policies and what is actually practiced in Norwegian education. This gap has often been attributed to practitioners’ ...
    • How do teachers share and develop student ideas? 

      Drageset, Ove Gunnar; Eidissen, Thomas F. (Chapter; Bokkapittel, 2022-10-03)
      This article aims to try out a framework describing teacher positions based on an analysis of their interactions, and through this, gather ideas for further development of the framework. This article uses shared data from TWG 19, with data from five classrooms. These were analyzed by categorizing interaction from transcripts of the data. The analysis focuses mainly on the interactions related to one ...
    • How Does the Shift from Handwriting to Digital Writing Technologies Impact Writing for Learning in School? 

      Rønningsbakk, Lisbet (Chapter; Bokkapittel, 2022)
      The shift from handwriting to using writing technologies are widespread in today’s schools. And where handwriting still is the most used method, it is supported with digital writing technologies. My aim in this article is to show and discuss some aspects on how digital writing technologies impacts learning in school. Writing is a frequent activity in all education and the shift from handwriting til ...
    • How mini–whiteboards can help teachers raise their level of communication in whole class plenary talks 

      Eidissen, Thomas Frantzen (Chapter; Bokkapittel, 2023)
      This study investigates if using mini-whiteboards can change communication practices in a classroom using a before-and-after approach. Change in teaching practices was analysed using a framework described by Brendefur and Frykholm (2000). The data for this paper were collected on a lesson before the introduction of the mini-whiteboards, and a lesson three months after the introduction of the tools. ...
    • Hva er egentlig algebra på samisk 

      Fyhn, Anne Birgitte; Siri, May-Torill; Juuso, Inga Anne Marit (Chapter; Bokkapittel, 2023)
      Bør det utarbeides en egen samisk læreplan i matematikk, basert på samisk kultur, språk og tenkemåte? Ja, mener vi. Nordsamisk versjon av matematikkplanen, LK20S, er en direkte oversettelse av den nasjonale læreplanteksten. Det skaper utfordringer. Vi viser i dette kapittelet flere mulige nordsamiske oversettelser av substantiv og verb i setningen som redegjør for kunnskapsområdet ‘algebra’ i LK20S. ...
    • Hva Ida lærte oss om tilpasset undervisning og aksjonslæring 

      Rønningsbakk, Lisbet; Kamplid, Ingvild (Research report; Forskningsrapport, 2007)
    • Hva kan ordforrådet i skriftlige tekster til andrespråkselever fortelle oss om deres læreforutsetninger? 

      Martens, Guri (Research report; Forskningsrapport, 2009-10)
      I denne artikkelen bruker jeg tekster til to somaliske elever i 5.klasse for å drøfte sammenhengen mellom ordforråd og læringsmuligheter. Det dreier seg om svar på en prøve om middelalderen, og det er det produktive ordforrådet deres på norsk, slik det kommer til uttrykk i prøvesvarene, som danner basis for mi drøfting. Jeg trekker til en viss grad inn vokabularbruk i andre tekster av elevene og det ...
    • Hva Marius lærte oss : en studie av tilpasset undervisning og spesialundervisning for en elev med lese- og skrivevansker : rapport fra delprosjekt to på Naustvika skole. 

      Kamplid, Ingvild; Rønningsbakk, Lisbet (Research report; Forskningsrapport, 2012)
      I denne rapporten presenterer vi det andre delprosjektet i et tredelt prosjekt med fokus på tilpasset undervisning for elever med særskilte behov. Det første delprosjektet hadde tittelen: “Hva Ida lærte oss om tilpasset undervisning og aksjonslæring” og hadde fokus på tilrettelagt undervisning for eleven Ida som hadde ADD og sosial angst. Rapporten kan finnes på den digitale publikasjonskanalen Munin ...
    • Hva stimulerer utforskende undervisning i naturfag? Et studium av rollen for læreboken i noen norske ungdomsskoler. 

      Isaksen, Marianne; Thorvaldsen, Steinar (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-11-30)
      Inquiry-based science education is highly emphasized in recent curricula. Our paper aims to find out more about the connections between science teachers’ orientation toward the textbook and the enabling of inquiry-based teaching. It will be important to map this connection better in improving how to facilitate inquiry-based education. The textbook has a strong position in the Norwegian school ...